8 397 läst ·
56 svar
8k läst
56 svar
Maskiner och planering av hobbysnickeri i radhusförråd
Hej!
Jag började förra året att snickra lite i stressavlastningssyfte. Det blir mest småsaker, i lugnt tempo och med handverktyg. Efter ett par projekt har jag insett att klyva och hyvla material snabbt blir trist med handsåg och rubank så fort projekten är större än små lådor.
Jag skulle därför vilja ha ett par maskiner för att hjälpa mig på traven. En bandsåg och en rikt/plan-hyvel är nog det kritiska för att orka bygga mer och större saker. Dock är det så att mitt förråd endast är 2,7x3,3m stort och har 1-fas 10A draget för tillfället. Inte mycket utrymme för stora maskiner och hög effekt.
Jag vill kunna klyva ask, alm, ek och furu som jag kan köpa på facebook-annonser och liknande. Dessa verkar ofta komma i ganska tjocka skivor och jag behöver kunna göra tunnare material av det till mina projekt. Bandsågen får alltså gärna klara dessa träslag i upp till 200-250mm såghöjd. Och rikt/plan-hyveln ska väl matcha det som bandsågen klarar av.
Det behöver absolut inte gå fort, då det inte blir så många projekt om året. Jag vill däremot gärna undvika att stå och svära och bli frustrerad när jag faktiskt sågar/hyvlar. Jag kommer också få klara mig med en grovdammsugare och en sundströmsmask snarare än dedikerad spånsug, då jag inte har plats att avvara till en sådan.
Diskussionsfrågor:
- Ska jag titta på nya maskiner eller leta äldre maskiner på blocket?
- Har ni några förslag på specifika maskiner som jag kan leta efter? Jag har lite koll på vad som finns att köpa nytt, men absolut ingen alls på begagnade maskiner.
- Hur kan jag maximera platsen i mitt förråd (se bild, uppskattade storlekar på maskiner)?
- Är det något annat än bandsåg och rikt/planhyvel jag borde köpa?
Jag började förra året att snickra lite i stressavlastningssyfte. Det blir mest småsaker, i lugnt tempo och med handverktyg. Efter ett par projekt har jag insett att klyva och hyvla material snabbt blir trist med handsåg och rubank så fort projekten är större än små lådor.
Jag skulle därför vilja ha ett par maskiner för att hjälpa mig på traven. En bandsåg och en rikt/plan-hyvel är nog det kritiska för att orka bygga mer och större saker. Dock är det så att mitt förråd endast är 2,7x3,3m stort och har 1-fas 10A draget för tillfället. Inte mycket utrymme för stora maskiner och hög effekt.
Jag vill kunna klyva ask, alm, ek och furu som jag kan köpa på facebook-annonser och liknande. Dessa verkar ofta komma i ganska tjocka skivor och jag behöver kunna göra tunnare material av det till mina projekt. Bandsågen får alltså gärna klara dessa träslag i upp till 200-250mm såghöjd. Och rikt/plan-hyveln ska väl matcha det som bandsågen klarar av.
Det behöver absolut inte gå fort, då det inte blir så många projekt om året. Jag vill däremot gärna undvika att stå och svära och bli frustrerad när jag faktiskt sågar/hyvlar. Jag kommer också få klara mig med en grovdammsugare och en sundströmsmask snarare än dedikerad spånsug, då jag inte har plats att avvara till en sådan.
Diskussionsfrågor:
- Har ni några förslag på specifika maskiner som jag kan leta efter? Jag har lite koll på vad som finns att köpa nytt, men absolut ingen alls på begagnade maskiner.
- Hur kan jag maximera platsen i mitt förråd (se bild, uppskattade storlekar på maskiner)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Har du någon möjlighet att få in trefas i förrådet?lerpoel skrev:
Bra begagnade maskiner är oftare trefas än enfas.
Din verkstad är större än min och i min har jag knöt in träsvarv, metallsvarv, pelarborr, bordsåg, bordsfräs, bandsåg, hyvel, spånsug..
Summa sumarum är att jag knappt får plats
Med det du ska göra så hade jag satsat alla mina pengar på en så bra begagnad bandsåg som möjligt. 400-500 mm hjuldiameter. Du måste dra in 3 fas.
För askar och stolar och hantverk är maskin hyvel bra men en bra bandsåg som du är nöjd med ännu viktigare. Köp hyveln i nästa skede.
Det blir en hel del spån av bandsågen så du behöver en föravskiljare till dammsugaren.
så hade jag gjort.
För askar och stolar och hantverk är maskin hyvel bra men en bra bandsåg som du är nöjd med ännu viktigare. Köp hyveln i nästa skede.
Det blir en hel del spån av bandsågen så du behöver en föravskiljare till dammsugaren.
så hade jag gjort.
Såg din tråd igår och blev imponerad/förfärad över hur mycket grejer du har där inne. Det var inspirationen till att börja fundera på vad jag kan få plats med här hemma.Frustrator skrev:
Imponerad att du prickade in stolar. Det är faktiskt min ambition på lång sikt, att kunna bygga pinnstolar.A axel_n skrev:Med det du ska göra så hade jag satsat alla mina pengar på en så bra begagnad bandsåg som möjligt. 400-500 mm hjuldiameter. Du måste dra in 3 fas.
så hade jag gjort.
Jag har sett föravskiljare i form av cyklon på amerikanska nätforum. En sån borde jag kunna fixa till på egen hand.
Det verkar som konsensus så här långt är att jag behöver undersöka vad det skulle kosta att bli med trefas helt enkelt!
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Trefas underlättar.lerpoel skrev:
Såg din tråd igår och blev imponerad/förfärad över hur mycket grejer du har där inne. Det var inspirationen till att börja fundera på vad jag kan få plats med här hemma.Det vore ju en dröm att få in en träsvarv också!
Imponerad att du prickade in stolar. Det är faktiskt min ambition på lång sikt, att kunna bygga pinnstolar.
Jag har sett föravskiljare i form av cyklon på amerikanska nätforum. En sån borde jag kunna fixa till på egen hand.
Det verkar som konsensus så här långt är att jag behöver undersöka vad det skulle kosta att bli med trefas helt enkelt!
Vi är några som köpt cyklon via Kina men på amazon.se kan du idag lätt köpa en liten cyklon för billig peng. Kopplad till dammsugare så klarar du det mesta i sågspånsväg men den har svårt att hantera en lite större hyvel.
Antingen går du min väg och köper allt i maskinväg och sen ändå snickrar med handverktyg. Eller så kan du köpa bara de verktyg du behöver, inte lika kul, du blir inte lika fattig, du kan få plats själv i verkstan..
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 153 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 153 inlägg
Spännande tråd för mig, jag håller också på att fundera på hur jag ska inreda vårt radhusförråd.
Hittills har jag bara arbetat med handverktyg också, på en bristfällig bänk. Har köpt en kina-cyklon, men har ännu inte kopplat in den.
En sak som jag försöker få in på något vis, är någonstans att ”mellanlagra” pågående projekt.
Hittills har jag bara arbetat med handverktyg också, på en bristfällig bänk. Har köpt en kina-cyklon, men har ännu inte kopplat in den.
En sak som jag försöker få in på något vis, är någonstans att ”mellanlagra” pågående projekt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Behöver du en 2.7m lång arbetsbänk?
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Behöver och behöver… Jag stod på Byggmax med bilen full av 45x70-reglar och funderade på vad jag skulle ha som skiva på bänken när jag insåg att de hade halva priset på en köksbänk i furu som var exakt lika lång som min vägg. Vips så blev bänken lite längre än vad det var tänktFrustrator skrev:
Logga in
Skapa konto
Kul med stolar, just pinnisar är min favorit. Hojta till när det är dags. Har en del tips.lerpoel skrev:
Kul! Får se om vi kommer fram till samma saker. Angående mellanlagring så är väl ett alternativ att slutföra varje projekt innan du påbörjar något nytt. Fast hur kul är det...Garderobssnickarn skrev:
Spännande tråd för mig, jag håller också på att fundera på hur jag ska inreda vårt radhusförråd.
Ok, mina fem cents.
Mitt på vänstra långväggen rikt o planhyvel fixt placerad, riktborden högre än arbetsbänken så du kan rikta ovanför arbetsbänken o nyttja full längd, sen får du ha en öppning i bänken där nere (inom lila område) så det som planas inte krockar in i bänken. Detta blir när plankorna åker ut ur hyveln, hade varit jobbigt om det va tvärtom men att ha utgångssidan lite mekig ser jag inte som så stort problem.
Resten beror på lite olika saker men alltid lättare när man satt en stor maskin. Står pelarborren på golvet eller är den bordsmonterad? Har du nån kap gersåg du vill dribbla in?
Edit. Kan bli trixigt att rikta ovanför bänken o plana under kom jag på. Man har bara kutterdiametern att spela med, vad är en sån på en mindre hyvel, 70-80mm? Med lite marginal kan bänken totalt va kanske 50-60mm tjock där.
Mitt på vänstra långväggen rikt o planhyvel fixt placerad, riktborden högre än arbetsbänken så du kan rikta ovanför arbetsbänken o nyttja full längd, sen får du ha en öppning i bänken där nere (inom lila område) så det som planas inte krockar in i bänken. Detta blir när plankorna åker ut ur hyveln, hade varit jobbigt om det va tvärtom men att ha utgångssidan lite mekig ser jag inte som så stort problem.
Resten beror på lite olika saker men alltid lättare när man satt en stor maskin. Står pelarborren på golvet eller är den bordsmonterad? Har du nån kap gersåg du vill dribbla in?
Edit. Kan bli trixigt att rikta ovanför bänken o plana under kom jag på. Man har bara kutterdiametern att spela med, vad är en sån på en mindre hyvel, 70-80mm? Med lite marginal kan bänken totalt va kanske 50-60mm tjock där.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Det låter som en rätt rimlig strategi för rikt och planhyveln. Skulle jag behöva göra något längre än att det går att göra som du beskriver kan jag alltid dra ut den på golvet för just det. "Pelar"-borren är en Bosch PDB40 så den kan nog egentligen leva på arbetsbänken, så får jag bort den från golvet/eget bord om det börjar bli trångt.Ola C skrev:
Ok, mina fem cents.
[bild]
Jag tror jag klarar mig utan kap/gersåg just nu. Kapa/gera känns görbart med handsåg och stötlåda för mina projekt, och är det något större som ska göras för huset så kan jag nog låna eller hyra en för det.
EDIT: Då kanske jag borde ställa bandsågen vid dörren på andra väggen, och köra samma/liknande strategi med den?
Jag editerade mitt tips angående hyvlingen. Men visst, den kan stå där vid riktning o kortare planing o ska det planas långt får den rulla ut på diagonalen.lerpoel skrev:
Det låter som en rätt rimlig strategi för rikt och planhyveln. Skulle jag behöva göra något längre än att det går att göra som du beskriver kan jag alltid dra ut den på golvet för just det. "Pelar"-borren är en Bosch PDB40 så den kan nog egentligen leva på arbetsbänken, så får jag bort den från golvet/eget bord om det börjar bli trångt.
Jag tror jag klarar mig utan kap/gersåg just nu. Kapa/gera känns görbart med handsåg och stötlåda för mina projekt, och är det något större som ska göras för huset så kan jag nog låna eller hyra en för det.
Bandsågen arbetsyta kan du i alla fall ha högre än arbetsbänkens topp så det inte krockar.
...o på nedre kortväggen kan du ha ett lite högre bord med pelarborr uppe på o dammsugare + cyklon under. @vectrex fick det att funka hyfsat med detta till hyveln även om en spånsug är att föredra.
Om du alltid hyvlar på diagonalen skulle nog både hyvel o spånsug få plats på vänstersidan, alt bandsåg o spånsug på högersidan.
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Ytterligare ett sätt att få hygglig längd på hyvlingen är att ställa hyveln vid dörröppningen och mata in genom dörren.