151 254 läst ·
2 049 svar
151k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Tyckte jag kände igen den, farsan var skogsarbetare och en sån var hans första såg. Då var de ju tvungna att hålla sig med egna sågar, bästa dagen tyckte jag var när sågen gick sönder och man fick följa med till stan när han skulle handla reservdelar.useless skrev:
En fin JO-BU junior.useless skrev:
norsk motorsåg.
En vanlig såg i de svenska skogarna..
stihl, JO-BU, sach dolmar var vanliga fram till 1954.
Jajemän de var blå och silver som första jonsered raketen.. riktigt fina maskiner..K Kurtivan skrev:
som mopederna..
Homelite var riktigt stora på marknaden.. Sedan blev de gula.. Och köpte ett annat märke.. Då blev de mcculloch
ni har väl hört den om gubben som fick sin såg stulen?
gubben gick till polisen och anmälde brottet.
-jaha sa polisen och hur såg sågen ut?
mannen funderade en stund sen sa han.
- jo den var gul och svart.. Så var det ett ganska långt svärd på den..
-jaha sa polisen och antecknade.
något mer?
-ja sa gubben, det stog mc cluck på sidan..
-va? sa polisen stod det mc cluck på sidan?
- jajemän sa gubben.
Så lät den så här cluck cluck cluck.. örnn örn cluck cluck...

gubben gick till polisen och anmälde brottet.
-jaha sa polisen och hur såg sågen ut?
mannen funderade en stund sen sa han.
- jo den var gul och svart.. Så var det ett ganska långt svärd på den..
-jaha sa polisen och antecknade.
något mer?
-ja sa gubben, det stog mc cluck på sidan..
-va? sa polisen stod det mc cluck på sidan?
- jajemän sa gubben.
Så lät den så här cluck cluck cluck.. örnn örn cluck cluck...
Tycker det är lite kul att göra iordning små motorer... så jag håller iallafall utkik efter en femte såg... en 346:a skulle vara fint att få göra iordning....skoge skrev:
min målsättning är att alla "hobbygrejer" jag skaffar ska bli fullt fungerande och sedan användas normalt... Det är lite tjusningen att göra iordning, sedan veta att grejerna går att lita på vid användning...
https://www.blocket.se/annons/blekinge/motorsag_jonsered_2152__husqvarna_353_/99151356H HSP skrev:Tycker det är lite kul att göra iordning små motorer... så jag håller iallafall utkik efter en femte såg... en 346:a skulle vara fint att få göra iordning....
min målsättning är att alla "hobbygrejer" jag skaffar ska bli fullt fungerande och sedan användas normalt... Det är lite tjusningen att göra iordning, sedan veta att grejerna går att lita på vid användning...
Slå till på den...
Motorsågen är lite för långt bort och så är den "färdig" dvs inte så mycket att göra.....
Inte som att köpa en 1997:an Jeep ZJ som stått avställd sedan 2001 pga plåtskador (Ej rost)....
Ej körbar, ej startbar vid köpetillfället = 100% grisen i säcken
Tröskel före byte
Tröskel efter byte....och rostskydd...
Det som gjordes var i mycket stora drag....
Göra ren bränsletank, sätta i batteri och uppstart...
Göra plåtjobb omfattande font, båda trösklar, byte av framaxel samt justering, renovera bromsar och besikta bilen. 21 år efter föregående besiktning.
Och det blev bilens 2:a besiktning efter som den ställdes av när bilen "bara" var 4 år....
Sedan har det givetvis bytts oljor, filter, glykol mm
Inte som att köpa en 1997:an Jeep ZJ som stått avställd sedan 2001 pga plåtskador (Ej rost)....
Ej körbar, ej startbar vid köpetillfället = 100% grisen i säcken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel före byte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel efter byte....och rostskydd...
Det som gjordes var i mycket stora drag....
Göra ren bränsletank, sätta i batteri och uppstart...
Göra plåtjobb omfattande font, båda trösklar, byte av framaxel samt justering, renovera bromsar och besikta bilen. 21 år efter föregående besiktning.
Och det blev bilens 2:a besiktning efter som den ställdes av när bilen "bara" var 4 år....
Sedan har det givetvis bytts oljor, filter, glykol mm