galento
Maskintok skrev:
se där ja(y)
kul att även en annans tanke var i närheten och inte i Sahara
:D man blir ju lite sugen att se hur det ser ut men det får vänta till sommaren ( förhoppningsvis :crysmile: )
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
:D man blir ju lite sugen att se hur det ser ut men det får vänta till sommaren ( förhoppningsvis :crysmile: )
Japp.. jag står i valet och kvalet.. över en annan bil... Ska jag riva ute eller vänta... :thinking:
 
galento
Maskintok skrev:
Japp.. jag står i valet och kvalet.. över en annan bil... Ska jag riva ute eller vänta... :thinking:
Har ingen möjlighet till meka bil eller traktor i värme just nu :( Senast jag grejade med grenrörsbultar som gått av i kylan fick jag urinvägsinfektion och det har man inte glömt :rolleyes: så man drar sej för det. Vi är bara 2 här så vi har en 940 -91 som reservbil.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
galento galento skrev:
Har ingen möjlighet till meka bil eller traktor i värme just nu :( Senast jag grejade med grenrörsbultar som gått av i kylan fick jag urinvägsinfektion och det har man inte glömt :rolleyes: så man drar sej för det. Vi är bara 2 här så vi har en 940 -91 som reservbil.
Jag har kanske möjlighet att ordna tak iallafall och väggar... Men ingen större värme än så... :thinking:

Så jag tror att jag drar ut skräpet som står i verkstaden och fixar denna bilen först..
(y)
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
P
jag har idag hållit god ton...
Men nu brast det rejält...

bakgrunden är denna..

En god vän till mig, äldre herre på ca 70.år..
har fått så pass ont och känner sig orkeslös.. att han levt på elvärme tills nu..
Han har egentligen en bra vedpanna med 3500 l ackumulatortankar..
Men veden var slut... (orkade inte kapa i fjol)

han skämdes så mycket för detta att han inte sagt något till mig..
Jag var dit idag.. fixade hans laddomat och fixade fram 4.5 m3 med torr ved som jag hade med mig..
eldade i pannan.. tog hans traktor, (den jag beskrev tidigare i tråden, med alger i dieseln)

kapade upp 4 skopor med frusen björk ved.
och travade upp under pressening..
Sedan eldade jag upp så de hade 22 grader inne...

Nu ringde mannen och var så glad så att han nästan grät... Men när han bad sin 34 årige son hjälpa till och lägga in i pannan så fick han till svar... nä du gubbjävel..
sonen har aldrig jobbat, han söker inga jobb då han avsagt sig från arbetsförmedlingen, kapar ingen ved.. spelar dator hela dagarna..

Jag vet att han klarar sig tills imorgon med det jag eldat idag... Så jag lugnade mannen..
med att jag fixar detta när jag ändå åker förbi på morgonen... Och lägger in fullt när jag åker hem...

känner mig förbannad och sorgsen över mannens öde... Men samtidigt nöjd över det jag gjort idag..

Men frågan jag får är...
Har jag gjort eller gör jag mannen en björntjänst i detta?

lite förvirrad idiot här:thinking::worried:
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 8 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
jag har idag hållit god ton...
Men nu brast det rejält...

bakgrunden är denna..

En god vän till mig, äldre herre på ca 70.år..
har fått så pass ont och känner sig orkeslös.. att han levt på elvärme tills nu..
Han har egentligen en bra vedpanna med 3500 l ackumulatortankar..
Men veden var slut... (orkade inte kapa i fjol)

han skämdes så mycket för detta att han inte sagt något till mig..
Jag var dit idag.. fixade hans laddomat och fixade fram 4.5 m3 med torr ved som jag hade med mig..
eldade i pannan.. tog hans traktor, (den jag beskrev tidigare i tråden, med alger i dieseln)

kapade upp 4 skopor med frusen björk ved.
och travade upp under pressening..
Sedan eldade jag upp så de hade 22 grader inne...

Nu ringde mannen och var så glad så att han nästan grät... Men när han bad sin 34 årige son hjälpa till och lägga in i pannan så fick han till svar... nä du gubbjävel..
sonen har aldrig jobbat, han söker inga jobb då han avsagt sig från arbetsförmedlingen, kapar ingen ved.. spelar dator hela dagarna..

Jag vet att han klarar sig tills imorgon med det jag eldat idag... Så jag lugnade mannen..
med att jag fixar detta när jag ändå åker förbi på morgonen... Och lägger in fullt när jag åker hem...

känner mig förbannad och sorgsen över mannens öde... Men samtidigt nöjd över det jag gjort idag..

Men frågan jag får är...
Har jag gjort eller gör jag mannen en björntjänst i detta?

lite förvirrad idiot här:thinking::worried:
Kolla om det går att få tag på ett beg pellets aggregat?
Ett begagnat förråd finns här.

Du har gjort en god gärning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Kolla om det går att få tag på ett beg pellets aggregat?
Ett begagnat förråd finns här
Jodå det går det.. 3500 ska den personen ha.. Men det löser inte mycket för gubben... Han orkar inte hålla på med det heller...
 
Maskintok skrev:
Jodå det går det.. 3500 ska den personen ha.. Men det löser inte mycket för gubben... Han orkar inte hålla på med det heller...
Läser väl lite...om nån hjälper å fylla förrådet så klarar han sig en vecka om det inte krånglar
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Göteborg är väldigt långt från era bygder men jag vet att min mor har en brännare, skruv och liten pelletssilo liggandes sedan renoveringsplanerna på ett ärvt hus gick i stöpet. Orört...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
VidarH VidarH skrev:
Göteborg är väldigt långt från era bygder men jag vet att min mor har en brännare, skruv och liten pelletssilo liggandes sedan renoveringsplanerna på ett ärvt hus gick i stöpet. Orört...
vore ju trevligt..
:thinking:
 
Jag gissar att alla delar finns. Hennes gubbe hoardade så det var "en del" som fick bo i återvinningen men dessa delar låg på samma ställe i alla fall. Skulle väl vara att det saknas en motor till skruven då? Men som sagt, Göteborg är långt bort.
 
P
VidarH VidarH skrev:
Jag gissar att alla delar finns. Hennes gubbe hoardade så det var "en del" som fick bo i återvinningen men dessa delar låg på samma ställe i alla fall. Skulle väl vara att det saknas en motor till skruven då? Men som sagt, Göteborg är långt bort.
Det är nog mer att detta är lite skrymmande..
För själva frakten är ganska billig upp till en pall i storlek...
 
Maskintok skrev:
Det är nog mer att detta är lite skrymmande..
För själva frakten är ganska billig upp till en pall i storlek...
Du har inga kontakter på åkerier?
Med lite tur kan de ta returfrakt lite billigare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Du har inga kontakter på åkerier?
Med lite tur kan de ta returfrakt lite billigare
Jodå.. går alltid att höra sig för.. (y)
bra tips (y)(y)
 
galento
skoge skoge skrev:
Kolla om det går att få tag på ett beg pellets aggregat?
Ett begagnat förråd finns här.

Du har gjort en god gärning
Ja detta var fint gjort (y)(y) vi blir alla äldre och får mer besvär med våra kroppar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.