Jag tänkte försöka spåra intill reglarna för att sedan kunna klamra fast flexslang vid denna.
Kopplingsdosa längst upp på väggen och använda "ubåtar" i kopplingarna.
Någon som har åsikter om detta?

• Gilla
Ylva Berge
  • Laddar…
Använd Wago 733 eller Hellerman för att koppla med dom är minst en par klasser bättre.

• Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Pannlampa skrev:
Om huset är så gammalt att det är utanpåliggande el kanske det är ett plankhus och således inget hålrum i väggarna?

Hos mig var är det plank->tretex->masonit. Tog handöverfräsen och spårade för flexslang och sen gips på det. Till dosorna tog jag hålsåg och huggmejsel.
Mitt hus är ett Mockfjärds Elementhus från 1977
Det sitter någon slags spånskivor på regelverket, endast. Ja förutom fyra lager vävtapet då...

elmont skrev:
Använd Wago 733 eller Hellerman för att koppla med dom är minst en par klasser bättre.
Wago 222 tänkte jag på?
Vad är skillnaden och vart köper jag dem till bra pris och i större mängd?
Är så förbannat trött på sönderskruvade sockerbitar som sabbar kablar osv..

Wago 222 kostar mer och tar lite större plats samt finns inte i lika många varianter, man använder topplkämmor med olikt många hål allt efter behov. Jag tror att du kan köpa dom billigast hos någon nätbutik typ. Elbutik.se men kolla runnt på nätet.

Tack!
Är de lika enkla att använda som Wago 222?

Nej det tar kanske 10 - 15 minuters träning innan man kan lossa på trådarna som man satt fel. Man ska vrida Wagon fram och tillbaka ett kvarts till ett halvt varv och samtidigt dra "lagom" hårt, och det kan tära lite på tålamodet innan man lärt sig. Drar du bara så går tråden av.

Jimmy Andeblom skrev:
Jag tänkte försöka spåra intill reglarna för att sedan kunna klamra fast flexslang vid denna.
Kopplingsdosa längst upp på väggen och använda "ubåtar" i kopplingarna.
Någon som har åsikter om detta?
Jag är tveksam. Det innebär väl att du i princip sågar av tretexskivorna intill reglarna. Om de sitter kvar sitter de nog väldigt instabilt.

Så här gjorde jag när jag skulle behålla befintligt gips. Såga ur vid reglarna, göra spår för slang, skruva fast och sedan tillbaks med gipsbitarna.
attachment.php?attachmentid=102249&d=1387220565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Kan bara hålla med ovanstående, Har du skivor med isolering bakom är det enklast att borra med hålsågen men jämna mellanrum, köra ner slangen och styra vidare vid varje hål. Vid dosan för du naturligtvis ta upp ett större hål, fästa dosan på lämpligt höjd och djup. Sedan skiva på ett lager gips.

Alternativet är ju att riva ner alla skivor, dra el, sedan OSB + gips. Om du skall dra mycket el kanske det går fortast. Spackling, slipning foder, lister och smygar åker du väl på ändå om du skivar på befintlig vägg.

//Johan

• Gilla
c1rca
  • Laddar…
Kan väl lägga till några erfarenheter jag dragit av mitt projekt.

* Använd största hålsågen när man sågar vid reglarna. Det är inte mer jobb att sätta tillbaks en stor bit än en liten.
* Undvik att såga ut gipsbitar som är skruvade i regeln, de går lätt sönder när man drar ut dem.
* Ta gärna bort centrumborren och använd en mall istället. En bit byggskiva där man gjort hål med hålsågen fungerar bra. Då slipper man centrumhålet. Återmontera istället de utsågade bitarna med en skruv i mitten. Det är läggare att få den rak då vilket ger mindre spacklingsjobb.
* Gör ett tillräckligt stort urtag ur reglarna så att man kan fästa in slangen där.
* Använd en styv slang, inte ett sladder-sladder. Sladderslangen är svårare att dra kabel i.
* Om det ligger isolering bakom reglarna så är ett vanligt rensband bra för att navigera mellan hålen. Gör man ett litet hål där kan man sedan dra tillbaks en dragfjäder. Sedan drar man igenom flexslangen med hjälp av dragfjäder.
* Använd helst 20mm slang.
* Själva tillsnyggningen med spackel är inte särskilt arbetskrävande, och det syns ingenting efteråt.

• Gilla
Martin_jkpg och 1 till
  • Laddar…
Lister måste ändå bytas så det är ju inget större bekymmer men det lutar kanske ändå åt att riva in till isoleringen och sätta nya skivor efter eldragningen.... Kanske lättast ändå?

Kanske även regla ut ytterväggarna med en 45mm och få både installationsutrymme och lite mer isolering?

Kan du sänka taket så skulle jag använt dosfräs uppe och nere och sedan dra allt lodrätt från dosorna och upp i taket och där dra allt till takdosan....

• Gilla
Jimmy Andeblom och 1 till
  • Laddar…
Jag har alltid kört med cirkelsågen.
Funkat perfekt.
Jag skruvar upp en bräda, som jag sedan flyttar efter första snittet, till önskad bredd.
Använd en klinga som du inte är rädd om.

• Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Tror som pelpet att gör hål lite här och där och styr vidare från dom, sån där masonit board hade jag med och försökte köra med multicuttern och det gick men det tog en jäkla tid. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.