138 läst ·
7 svar
138 läst
7 svar
Maskin för att underlätta att fräsa golvvärme i befintlig golvspån?
Håller på att planera för att fräsa golvvärme i befintlig golvspån. Uppskattningsvis drygt 200 m2. 16/17 mm slang med plåt. En och en halv plan med hel källare. En fördelare per plan.
Jag har i tidigare hus fräst med en vanlig överhandfräs. Det fungerar men är riktigt jobbigt.
I detta projekt tänkte jag försöka hitta någon maskin för att underlätta de raka fräsningarna. Svängarna kan jag fräsa med överhandsfräs.
Någon som har erfarenhet av en bra lösning eller en beprövad ide? Dvs bättre/lättare/snabbare än att fräsa med en traditionell överhandsfräs med passande frässtål.
Jag tänker exempelvis,
- Cirkelsåg med flera klingor.
- Spårfräs för betong, tex Einhell TC-MA 1300 fast med träklingor.
- Motorsåg
- Vinkelslip
- Hyvelmaskin
Jag har i tidigare hus fräst med en vanlig överhandfräs. Det fungerar men är riktigt jobbigt.
I detta projekt tänkte jag försöka hitta någon maskin för att underlätta de raka fräsningarna. Svängarna kan jag fräsa med överhandsfräs.
Någon som har erfarenhet av en bra lösning eller en beprövad ide? Dvs bättre/lättare/snabbare än att fräsa med en traditionell överhandsfräs med passande frässtål.
Jag tänker exempelvis,
- Cirkelsåg med flera klingor.
- Spårfräs för betong, tex Einhell TC-MA 1300 fast med träklingor.
- Motorsåg
- Vinkelslip
- Hyvelmaskin
Tack för ditt svar.H Henrik 75 skrev:
Konstigt att det inte finns och att inte någon själv har gjort någon egen maskin.
Jag tänker att klingorna ytterst kan vara i mindre diameter / slipade till rundning för att få radien.
Jag håller med.
Har för mig att jag efterforskade lite när jag skulle föra det för ett antal år sedan och de sa till mig att istället byta golvspån till skivor med spår i.
Då jag själv hade lagt det visste jag att det var rejält skruvat och limmat så det var inget alternativ.
Själv sätte jag en regel som jag hade att stödja mot och sen gjorde jag en fixtur med radie för vändningen.
Har för mig att jag efterforskade lite när jag skulle föra det för ett antal år sedan och de sa till mig att istället byta golvspån till skivor med spår i.
Då jag själv hade lagt det visste jag att det var rejält skruvat och limmat så det var inget alternativ.
Själv sätte jag en regel som jag hade att stödja mot och sen gjorde jag en fixtur med radie för vändningen.
Klicka här för att svara