Hejsan,

Har tänkt köpa 2st grindstolpar i granit. De väger runt 450kg, och är 0.3x0.3x2m stora.
Men hur tusan ska jag lyckas lyfta dessa?
Tror / vet ni om det finns någon form av liten lastbil med lyft på som man kan låna någonstans? Några andra förslag? Lite halvkris här :)

Mvh

Stefan

den som levererar måste ju ha kran på bilen. Se till att ha grävt dina hål först bara så kan killen säker lyfta dom på plats direkt.

Jo, men jag köper dem begagnat av en privatperson :(

Köp block å talja och bygg en ställning som du kan rulla, eller hyr / låna en motorlyft.

Jula har mycket lyftblock som kan lyfta 1000 kg.

En gammal stubbrytare är inte helt fel till sånna jobb :)

Annars är väl tipset att anlita en hjullastare eller annan lämplig traktor

Hjullastare är väl att ta i för 450 kg? Det borde nästan vilken skittraktor som helst klara av. Snacka med någon närbelägen bonde!

En motorlyft klarar detta utmärkt.

Eller bygg en ställning på hjul med en arm som ni kan rulla.

En hjullastare är aldrig att ta i om man får köra själv! ^^

Känns som att det beror lite på hur det ser ut där ni ska sätta ner stolparna? Är det ojämn mark med, lösare grus etc så kan det väl bli väl svårt med en byggställning? Dom är ju inte precis terränggående :D

Lyfta upp den på släp och för att få den från liggande till stående i hålen är det nog lysande med nån form av ställning och block/talja/spännband. Om ni behöver flytta den på tomten hade jag nog provat att rulla den på runda stockar, eller något annat runt. Själv flyttat en stor stock med hjälp av oljefat som "hjul", var lite orolig att faten skulle plattas ihop av tyngden men det gick bra, inget man bör göra helt själv dock, krävs lite koordination och hjälp här och där för att det ska fungera :)

RoTe
En simpel hemmagjord bockkran som är demonterbar? Bara lyfta upp stenen, köra under kärran och släppa ner stenen. Sedan gör man tvärt om vid montering av stenen.

5 personer+ kätting snabbt enkelt

Hjulgrävare?

Transport firma. Lastbil med kran..

Helikopter är också smidigt

Förmodligen roligast med...

en skotare skulle ju funka me,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.