Upptäckte igår att jag har ett måsbo på taket. Fågeln går på barnen som en stukabombare när dom är ute och leker. Då jag själv är så infernaliskt höjdrädd så ringde jag folksam/Anticimex. Men eftersom det är midsommar så är bägge stängda till på måndag. Någon som varit med om något liknande och blivit av med boet via försäkringsbolag? Det är ju en chansning eftersom det inte är ett skadedjur så kommer det ju förmodligen inte täckas av hemförsäkringen. I värsta fall får man göra en fuling men helst så vill jag slippa det.

Har du någon granne du kan fråga om hjälp?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Har du någon granne du kan fråga om hjälp?
Nja mina grannar har alla passerat 80 så tyvärr är det inte mycket till hjälp.

Om det är till någon tröst så brukar måsarna ge sig av rätt snart när ungarna blivit flygga. Jobbigaste perioden brukar vara när ungarna kan flyga ner från boet, men inte upp igen, och föräldrarna ska försvara dem när de springer runt på marken.

Enklast är att låta det vara och senare i år kolla var de har haft boet och sedan se till att det inte går att ha ett bo där nästa år igen. Sätt för nät, gör ytan lutande, spänn ståltrådar över eller liknande.

Tyvärr är det här med måsar i samhällen ett problem som vi människor i stort sett skapat då vi släppt ut mink som stör dom på deras ordinarie häckningsplatser vid vattnet. Fiskmåsen är för liten för att kunna häcka minkfritt längre ut från land som de större måsfåglarna kan. Att tätbebyggda områden dessutom ur en mås perspektiv i stort sett är ett smörgåsbord av mumsiga matrester och liknande gör inte saken bättre.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är förbjudet att riva fågelbon när det finns ägg eller ungar i dem om man inte får klartecken från kommunens miljö- och hälsovårdsavdelning (eller vad det heter i din kommun). Det borde vara enkelt att få det när måsarna anfaller barnen. Det är möjligt att kommunen i så fall kan hjälpa till.

PNO PNO skrev:
Om det är till någon tröst så brukar måsarna ge sig av rätt snart när ungarna blivit flygga. Jobbigaste perioden brukar vara när ungarna kan flyga ner från boet, men inte upp igen, och föräldrarna ska försvara dem när de springer runt på marken.

Enklast är att låta det vara och senare i år kolla var de har haft boet och sedan se till att det inte går att ha ett bo där nästa år igen. Sätt för nät, gör ytan lutande, spänn ståltrådar över eller liknande.

Tyvärr är det här med måsar i samhällen ett problem som vi människor i stort sett skapat då vi släppt ut mink som stör dom på deras ordinarie häckningsplatser vid vattnet. Fiskmåsen är för liten för att kunna häcka minkfritt längre ut från land som de större måsfåglarna kan. Att tätbebyggda områden dessutom ur en mås perspektiv i stort sett är ett smörgåsbord av mumsiga matrester och liknande gör inte saken bättre.
Dom har byggt bo i trappsteget högst upp till skorsten. Så nät blir svårt. Men kanske vajrar.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är förbjudet att riva fågelbon när det finns ägg eller ungar i dem om man inte får klartecken från kommunens miljö- och hälsovårdsavdelning (eller vad det heter i din kommun). Det borde vara enkelt att få det när måsarna anfaller barnen. Det är möjligt att kommunen i så fall kan hjälpa till.
Nja, detta gäller i Göteborg.

Vad kan fastighetsägaren göra under häckningssäsongen?
Under perioden 1 april – 31 juli är det häckningssäsong för bland annat fiskmåsar vilket betyder att fåglarna och deras bon är fredade enligt jaktlagen. Fastighetsägare får dock bedriva jakt under denna tid (1 april – 31 juli) om fåglarna orsakar allvarlig skada eller olägenhet på eller i ett hus. Detta innebär att det är viktigt att du som fastighetsägare gör en bedömning av olägenheten eller skadan och vidtar nödvändiga åtgärder för att åtgärda problemet. Mer om undantaget kan du läsa om i bilaga 4, lag om jaktförordning (1987:905), under punkt 21.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
BirgitS
Fast nu verkade det väl inte som måsarna skadar huset och vad som är allvarlig olägenhet vid huset tycker jag är svårt att tolka. Nåja, TS behöver alltså ta reda på vad som gäller i hens kommun/län.

Kommer snart nån katt och tar ungarna som löper runt på backen. Så problemet brukar lösa sig själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.