Mars månads förbrukning blev 1378kw/h på uppvärmningen och varmvatten.

Systemet är nibe 360 vattenburen golvvärme på nedervåning, radiatorer på övervåningen 23-23 grader inne.
Huset är ett hjältevadshus björken 170kvm som ligger i skaraborg.
2 vuxna och 2 barn

Bra/dåligt??

Vad menar du med bra eller dåligt ?

bra/dåligt ett tänkt i jämförelse med liknande hus av andra fabrikat

Det finns redan trådar om årsförbrukning som nog är intressantare än månadsförbrukning.
Beror ju på hur varmt det har varit utomhus, hur mycket ni badat/duschat mm.
Fast ni kanske bara bott i huset i en månad.

Jag har större hus och mindre förbrukning om nu den infon kan vara till någon nytta.

Jag har ett sunkigt isolerat 70-tals hus på 216 kvm och ungefär samma förbrukning.

EDIT: Inkl. HH för min del...

1378kW per timme är rätt mycket ;-)

Med tanke på att det var kallt i Mars, blåste en del och så, så är väl 1378kWh en siffra som gör att er årsförbrukning ligger runt 13-16.000kWh. Det är hanterbart för de flesta villaägare.

Det skall ju dock ställas i relation till era egna siffror tidigare om det är bra eller dåligt. Jag tycker också att hushållselen är intressant att inkludera, eftersom den skapar mycket överskottsvärme som huset drar nytta av. Kör man torktumlare ofta, har ett stort tropiskt akvarium med 28 grader som doppvärmarna öser ned enerigi i etc. så blir den totala förbrukningen intressant.

Jag tycker det är rätt mycket, Vi har gjort åt 878 kwh i mars, förra året 784. 1.5plans 180 kvm, byggt -79, Nibe jordvärmepump.
Total årsförbrukning 2007 värme/varmvatten 6377 kwh. Totalt 13978, alltså 7601 hushållsel.

Värme + varmvatten 612 kWh under mars månad
Förutsättningar:
Blekinge
2 vuxna + 1 barn
Diskmaskin inkopplad på varmvatten
Hus från 1969 93 m2 (21*C) + 93 m2 källare (18*C)
Nya treglasfönster + tilläggsisolerad vind (totalt 200 mm)
Uppvärmning med IVT Optima 900 luft-vattenvärmepump

FLKR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.