Magnus E K Magnus E K skrev:
Ett badrum som får vara ett badrum kan noga klara sig även om det är från 1960 eller tidigare. Duschrum där man står på golvet och duschar har mycket sämre hållbarhet. Men om plats finns för duschkabin kan man sluta blöta ner golv och väggar och behöver inte renovera förrän golvbrunnen rostar igenom. Dessutom mycket skönare att duscha i kabin än på golvet.
Varför är det skönare att duscha i en kabin än golv?

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Köpte vårt hus 2003 och det var då kaklat 1998 med duschhörna. Dörrarnas glidmekanism gick tyvärr sönder runt 2012 och gick inte få tag i reservdelar.
Tvekade inte en sekund när vi köpte duschkabin som ersättare, även om vi har vattenburen golvvärme. Den är ju ändå bara varm halva året.
Inte blir man renare i en kaklad duschhörna😉

Klart vid ev försäljning drar det ner priset, men kommer ändå bli vinst vid försäljning.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Folk tror typ att tak sprängs vid 20 år och inte alls kan klara 50 år om man håller mossa borta och byter trasiga pannor. Och samma med badrum och annat.
Vad gäller tak håller jag med dig, men inte vad gäller kaklade badrum. Kaklet har i princip evig livslängd, om det inte spricker som i det här fallet. Men de minst sagt tveksamma tätskiktssystem som använts sedan det blev på modet att duscha direkt på kakel och klinkers, har en lika tveksam livslängd.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett badrum som får vara ett badrum kan noga klara sig även om det är från 1960 eller tidigare. Duschrum där man står på golvet och duschar har mycket sämre hållbarhet. Men om plats finns för duschkabin kan man sluta blöta ner golv och väggar och behöver inte renovera förrän golvbrunnen rostar igenom. Dessutom mycket skönare att duscha i kabin än på golvet.
Duscha I kabin måste ju vara det värsta som finns lol, aldrig varit i eller sett en tillräckligt stor kabin, dessutom har de ju i princip alltid undermåligt flöde och konstig golvbrunn... Nej tack

• Gilla
karinö
  • Laddar…
Jellygoose Jellygoose skrev:
dessutom har de ju i princip alltid undermåligt flöde
Det känner jag inte igen. Jag ser ingen anledning till att flödet/blandaren/duschen skulle vara sämre i en duschkabin.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Hade liknande sprickor i vår förra brf. Det var betonghus från 50 talet. Bara kosmetiskt, i vårt fall längs golvet där det satt tätt mot klinker och gissningsvis inte klarat rörelser i huset över säsongen. Vår spricka var inte i närheten av där det kommer fukt.

Att det vanligen spricker i just hörn tänker jag beror på rörelser i huset snarare än fukt, men visst har man träbjälklag så sväller det såklart vid fukt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Är det en blå platta man ser på bilden?

Alfredo Alfredo skrev:
Det känner jag inte igen. Jag ser ingen anledning till att flödet/blandaren/duschen skulle vara sämre i en duschkabin.
Syftade på flödet genom avloppet, duschkabiner tenderar att ha små avlopp som är svåra att rengöra och snabbt täpps igen. Detta är såklart inget måste tekniskt jag har bara aldrig stött på en duschkabin som varit bra designad

H hablam skrev:
Det är väl en smakfråga, efter att alltid duschat i badkar eller stora öppna ytor, när jag fick in min drömkabin i mitt eget badrum blev det WOW , ordentligt instängt, allsköns duschar åt alla håll, även en utfällbar pall så man kan sitta där rätt länge. Den har även tak så det blir nästan bastukänsla. Badrummet är däremot rätt sunkigt så frun och döttrarna väljer det fräschare badrummet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att det är skönare att duscha i en kabin än i ett badkar kan jag förstå, men jag väljer nog hellre en kallad dusch med dusväggar eller liknande isåfall. Kabin känns ofta trångt och lite B känsla, enligt mitt tycke.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…
H hablam skrev:
För den sköna känslan när man slår armbågarna i vid intvålning! 🙃 klånk, klånk!

• Älska
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Magnus E K
H hablam skrev:
Det blir varmare; vattnet värmer snabbt luften i den begränsade volymen. (Och märks extra mycket för mig som har kabinen i källaren där det kan bli under 10 grader på vintern.)

Jag kan dock förstå att det inte är något för den som har cellskräck eller har tvingats in i en kabin som är för liten i förhållande till kroppsstorleken.

Jag har duschat i kabin mellan ca 14 och 31 års ålder samt från 41 och framåt och föredrar det jämfört med de tio åren i mellan när jag bodde i lägenheter med dusch på golvet eller en kortare period i badkar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det blir varmare; vattnet värmer snabbt luften i den begränsade volymen. (Och märks extra mycket för mig som har kabinen i källaren där det kan bli under 10 grader på vintern.)

Jag kan dock förstå att det inte är något för den som har cellskräck eller har tvingats in i en kabin som är för liten i förhållande till kroppsstorleken.

Jag har duschat i kabin mellan ca 14 och 31 års ålder samt från 41 och framåt och föredrar det jämfört med de tio åren i mellan när jag bodde i lägenheter med dusch på golvet eller en kortare period i badkar.
Jag tror dock inte dom allra flesta har problem med att det är 10 grader där man duschar. Sen för dom som har det kan jag förstå!

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.