Hej!
Köpte en bostadsrätt för cirka en månad sen och flyttade in förra veckan. Märkte precis att det var en tunn spricka genom flera kakel vid badkaret/duschen och undrar det bör åtgärdas snarast eller om tätskiktet räddar oss? Rekommendationer? Kaklet och klinker har cirka 15 år på nacken
Vi lade aldrig märke till det under visningarna men förstår att vi borde varit noggrannare i undersökandet
Mvh
Köpte en bostadsrätt för cirka en månad sen och flyttade in förra veckan. Märkte precis att det var en tunn spricka genom flera kakel vid badkaret/duschen och undrar det bör åtgärdas snarast eller om tätskiktet räddar oss? Rekommendationer? Kaklet och klinker har cirka 15 år på nacken
Vi lade aldrig märke till det under visningarna men förstår att vi borde varit noggrannare i undersökandet
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 026 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 026 inlägg
Med tanke på att försäkringsbolagen räknar med en teknisk livslängd på 25-30 år, ska man väl snarare räkna med att det inte behöver renoveras förrän om minst 10 år, vilket jag inte kallar för relativ närtid.A atomlab skrev:
Det är den totala livslängden. En hel del försäkringsbolag har dessutom skrivit ner tiden till 20år på ytskikt som börjar att minska i värde efter 10år.BirgitS skrev:
Ytskikt har 15-30år beroende på kvaliten på plattorna och eftersom det är standard 10*10 plattor på bilden så kan man ju anta att det inte är den absolut bästa kvaliten.
Låter helt galet att man bara ska förvänta sig kring 15 års livslängd för ett badrum. Att folk renoverar så pass ofta antar jag mest beror p.g.a. att gör det för att det ska se modernt ut, inte för att det verkligen behöver göras om. Rent resursslöseri att renovera något fullt funktionsdugligt.A atomlab skrev:
Mitt badrum var ca 15 år när jag flyttade in och efter att ha bott här ca. 20 år så hoppas jag att det kan funka minst 20 år till. Dess funktion är i alla fall inte sämre idag än det var när det var nytt.
Några sprickor i kaklet påverkar inte funktionen så man behöver inte offra +100k bara för det.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 578 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 578 inlägg
Ett badrum som får vara ett badrum kan noga klara sig även om det är från 1960 eller tidigare. Duschrum där man står på golvet och duschar har mycket sämre hållbarhet. Men om plats finns för duschkabin kan man sluta blöta ner golv och väggar och behöver inte renovera förrän golvbrunnen rostar igenom. Dessutom mycket skönare att duscha i kabin än på golvet.
Vårt badrum från 1959 med just badkar var iallafall slut när vi flyttade in för några år sedan, golvbrunnen var inte längre tät. Sen tror jag ingen kan säga hur lång tid ett 15 år gammalt badrum håller, regler, praxis och material har ju ändrats rätt mycket de senaste 20-30 åren (till det bättre får man hoppas).Magnus E K skrev:
Ett badrum som får vara ett badrum kan noga klara sig även om det är från 1960 eller tidigare. Duschrum där man står på golvet och duschar har mycket sämre hållbarhet. Men om plats finns för duschkabin kan man sluta blöta ner golv och väggar och behöver inte renovera förrän golvbrunnen rostar igenom. Dessutom mycket skönare att duscha i kabin än på golvet.
Som svar på TS fråga är sprucket kakel i sig inget problem, sen kan man ju fråga sig varför dom spruckit och om det även påverkar tätskiktet.
Jag hade iallafall inte gjort något åt kaklet, risken är bara att du förstör tätskiktet om du ska försöka byta.
Om det är möjligt skulle du kunna ta upp ett hål i angränsande rum för att se om du har någon fukt i väggen, men jag hade nog låtit det vara för stunden.
Muntergöken:
Badrum från 2011, då är det ju ett tätskikt av samma typ som idag, film. Tätt och säkert. Om det nu inte är ett hus i betong och rollat tätskikt på betongen efter en fuktsäkerhetsprojektering, inte så sannolikt om det inte är kakling vid stambyte det rör sig om. Borde verkligen inte vara ett problem. Kaklet har hamnat i spänn i fixen och knäckts när detta har krympt. Sprickan är gammal, säkert 10-15 år. Spara pengar till badrumsrenovering om 10-20 år eller när kaklet känns så oestetiskt att det inte går att leva med.
Dysterkvisten:
Det är någon typ av byggfusk som har lett till att fukt har tagit sig ut i väggen. Trä har svällt och det har börjat röra på sig. Sprickan är en indikation på detta, det krävs stora krafter för att knäcka kakel på detta sätt. Risk för större fuktskada. Dags att renovera, först när badrummet rivs får man svaret om det var falskt alarm eller inte.
Jag skulle ta muntergökens perspektiv tills något annat visade sig som tyder på motsatsen, t ex att kakel spricker mer eller börjar lossna.
Badrum från 2011, då är det ju ett tätskikt av samma typ som idag, film. Tätt och säkert. Om det nu inte är ett hus i betong och rollat tätskikt på betongen efter en fuktsäkerhetsprojektering, inte så sannolikt om det inte är kakling vid stambyte det rör sig om. Borde verkligen inte vara ett problem. Kaklet har hamnat i spänn i fixen och knäckts när detta har krympt. Sprickan är gammal, säkert 10-15 år. Spara pengar till badrumsrenovering om 10-20 år eller när kaklet känns så oestetiskt att det inte går att leva med.
Dysterkvisten:
Det är någon typ av byggfusk som har lett till att fukt har tagit sig ut i väggen. Trä har svällt och det har börjat röra på sig. Sprickan är en indikation på detta, det krävs stora krafter för att knäcka kakel på detta sätt. Risk för större fuktskada. Dags att renovera, först när badrummet rivs får man svaret om det var falskt alarm eller inte.
Jag skulle ta muntergökens perspektiv tills något annat visade sig som tyder på motsatsen, t ex att kakel spricker mer eller börjar lossna.
N nikn0k skrev:Hej!
Mvh
Eftersom det ser ut att vara på ett ställe som utsätts för mycket fukt skulle jag inte lämna det utan undersökning. Vårt lägenhet i villa har en sån spricka i badrummet som ser likadan ut men inte vid utrymme som utsätts för hög fuktighet. Det är huset som satt sig hos oss. Men det låter inte troligt i ert fall om ni inte bor i trähus. Därav är det mer misstänkt. Man kan ju tyvärr inte heller utgå från att tätskikt och kakling är korrekt utfört från första början.N nikn0k skrev:Eftersom det ser ut att vara på ett ställe som utsätts för mycket fukt skulle jag inte lämna det utan undersökning. Vårt lägenhet i villa har en sån spricka i badrummet men inte vid utmed som utsätts för hög fuktighet. Det är huset som satt sig tror jag men låter inte troligt i ert fall om ni inte bor i trähus. Därav är det mer misstänkt. Man kan ju tyvärr inte heller utgå från att tätskikt och kakling är korrekt utfört från första början.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 026 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 026 inlägg
Tror du att säljaren kan ge besked om hur gammal sprickan är om du mejlar och frågar?N nikn0k skrev:
Vad finns på andra sidan väggen?
Hur gammalt är huset?
Vad får dig att tro att sättningar är vanligare i trähus? Rörelser i andra led ja, men just sättningar är helt avhängigt markförhållanden/grundläggning.J jsmohshm skrev:Eftersom det ser ut att vara på ett ställe som utsätts för mycket fukt skulle jag inte lämna det utan undersökning. Vårt lägenhet i villa har en sån spricka i badrummet som ser likadan ut men inte vid utrymme som utsätts för hög fuktighet. Det är huset som satt sig hos oss. Men det låter inte troligt i ert fall om ni inte bor i trähus. Därav är det mer misstänkt. Man kan ju tyvärr inte heller utgå från att tätskikt och kakling är korrekt utfört från första början.
Det kan vara skivan bakom kaklet som inte har blivit skruvad på rätt sätt mot regeln. Då böjer sig skivan något efter ett tag och det finns nog i det läget ingen kakelplatta som håller. Det behöver inte alls betyda att tätskiktet har blivit förstört utan den skadan kanske har funnits där i flera år. Har tidigare ägare lämnat kvar kakelplattor skulle jag eller ett proffs knackat bort de skadade plattorna och limmat på nya.
Är du byggare eller? 😀 Man blir helt matt vad folk blir uppskrämda av begreppet teknisk livslängd. Folk tror typ att tak sprängs vid 20 år och inte alls kan klara 50 år om man håller mossa borta och byter trasiga pannor. Och samma med badrum och annat.A atomlab skrev: