Hej, vill åtgärda detta. Markstenarna längst med kanten närmast gräsmattan sitter lösa och gör så att resterande stenar inte håller kompakt.
Har vid flera tillfällen fyllt på med fogsand och andra produkter men det slutar alltid med att stenarna glider isär.
tacksam för tips på hur jag in åtgärda detta.
tack!
Har vid flera tillfällen fyllt på med fogsand och andra produkter men det slutar alltid med att stenarna glider isär.
tacksam för tips på hur jag in åtgärda detta.
tack!
Ett alternativ är att plocka bort yttersta raden ( och förmodligen 1-2 rader till för att inte underminera) gräva ur lite mer och sen sätta tillbaks men då ställa yttersta stenraden på kant så de får lite mer mothåll/går djupare ner i marken. Fyll/packa mot med mer grus istället för jord som det ser ut att vara nu, kanske tom sätta stenarna i jordfuktig betong så blir det hårt och bra! Toppa med några cm jord vid återställning så växer nog gräset intill plattorna tids nog.
Rabattkant Flexibel Svart 12 m, Höjd 55 mm - Trädgårdskant med 50 Markankare - Gräskant av Hållbar Återvunnen Plast - Enkel Installation, Livslängd minst 25 år. https://amzn.eu/d/cwC1CJI
Problemet är att jorden rör på sig, gravitation och frostsprängningar är jobbigt att jobba emot. Man måste säkra upp med icke rörligt gods för att lösa detta, enklast är att gräva ur och sätta kantstenarna i betong (som man ändrar med ett par armeringsjärn).
Jag skall göra samma sak på ett ställe på min stenläggning. Trots stabilt dränerat underlag så rör sig sakerna i sidled pga frostsprängningar, genom att armera det och använda betong så räknar jag med att det skall hålla bättre.
Att underhålla stenläggningar mot gräsmär ett rent h-vete. Antingen får man gräs på stenen, eller så går stenen ut i gräset...
Jag skall göra samma sak på ett ställe på min stenläggning. Trots stabilt dränerat underlag så rör sig sakerna i sidled pga frostsprängningar, genom att armera det och använda betong så räknar jag med att det skall hålla bättre.
Att underhålla stenläggningar mot gräsmär ett rent h-vete. Antingen får man gräs på stenen, eller så går stenen ut i gräset...
pacman42 skrev:
Problemet är att jorden rör på sig, gravitation och frostsprängningar är jobbigt att jobba emot. Man måste säkra upp med icke rörligt gods för att lösa detta, enklast är att gräva ur och sätta kantstenarna i betong (som man ändrar med ett par armeringsjärn).
pacman42 skrev:
Tack för ditt svar.
Då bör jag gräva ut längst kanten och armera?
Vad menas med: ” som man ändrar med ett par armeringsjärn”?
jag är inte så kunnig inom detta
pacman42 skrev:
okey förstår, dvs gräva ur och i med betong, armeringsjärn och stenarna på.pacman42 skrev:
Klicka här för att svara