Vi kommer lägga marksten runt hela huset. Det är nyproduktion med djupt med kross och dränering ca 2.5 meter som minimum runt huset så grundarbetet för allt utom uteplatsen är så att säga delvis gjort.

Vår utmaning är att vi försöker bygga så tillgängligt som möjligt med minimala nivåskillnader. Riktlinjerna även från Boverket för tillgänglighet går inte riktigt ihop med riktlinjerna för fall från huset och avstånd mellan marksten och fasad höjdledes.

Hur jämkar man bäst mellan dem? Tänker mig sten väldigt nära yttre tröskelplåt vid dörrar (vi har 5 på huset och port plus dörr för garaget ) där man sedan efter avsatsen sänker så fort som möjligt enligt riktlinjerna för att ändå få lite större avstånd till plankorna på fasaden. Men vad är lite större? Som det ser ut kommer vi knappast få till mer än 5 till 10 cm.

Och om man ska ha en avsats vid respektive dörr, bör den göras plan med avrinning närmast väggen eller lutande svagt utåt utan avrinning? Var fungerar bäst?
 
A
J Jimipe skrev:
Vi kommer lägga marksten runt hela huset. Det är nyproduktion med djupt med kross och dränering ca 2.5 meter som minimum runt huset så grundarbetet för allt utom uteplatsen är så att säga delvis gjort.

Vår utmaning är att vi försöker bygga så tillgängligt som möjligt med minimala nivåskillnader. Riktlinjerna även från Boverket för tillgänglighet går inte riktigt ihop med riktlinjerna för fall från huset och avstånd mellan marksten och fasad höjdledes.

Hur jämkar man bäst mellan dem? Tänker mig sten väldigt nära yttre tröskelplåt vid dörrar (vi har 5 på huset och port plus dörr för garaget ) där man sedan efter avsatsen sänker så fort som möjligt enligt riktlinjerna för att ändå få lite större avstånd till plankorna på fasaden. Men vad är lite större? Som det ser ut kommer vi knappast få till mer än 5 till 10 cm.

Och om man ska ha en avsats vid respektive dörr, bör den göras plan med avrinning närmast väggen eller lutande svagt utåt utan avrinning? Var fungerar bäst?
Gör man trappavsatser säg 1-1.5m ut ifrån fasaden så räcker det med ca 10mm fal utåt på den..
När det kommer till gångar runt hus så brukar vi lägga Max en 10mm fall utåt för att det ska vara bekvämt att gå i, så länge du har fall så kommer vattnet att ta den lättaste vägen..
Träaltaner lägger vi i våg men dem har ju springår emellan varje trallrad..
 
Rejäl skrev:
Gör man trappavsatser säg 1-1.5m ut ifrån fasaden så räcker det med ca 10mm fal utåt på den..
När det kommer till gångar runt hus så brukar vi lägga Max en 10mm fall utåt för att det ska vara bekvämt att gå i, så länge du har fall så kommer vattnet att ta den lättaste vägen..
Träaltaner lägger vi i våg men dem har ju springår emellan varje trallrad..
Trappavsavsatser är tyvärr inte ett alternativ eftersom vi behöver bygga tillgängligt med minimala nivåskillnader.
 
A
J Jimipe skrev:
Trappavsavsatser är tyvärr inte ett alternativ eftersom vi behöver bygga tillgängligt med minimala nivåskillnader.
Ok men då förstår jag inte riktigt problematiken?
 
Rejäl skrev:
Ok men då förstår jag inte riktigt problematiken?
Rekommendationer för tillgänglighet säger plana avsatser, minimala höjdskillnaden och max 1 cm i lutning sidledes i gångar.

För att minska risken för fuktskador på fasaden vill man gärna ha 20 cm avstånd mellan fasad och marksten, minst 2 cm lutning per 1 meter närmast fasaden, helst mer. Utöver det ska det aldrig vara plant vid fasaden utan alltid luta från.

Det är omöjligt att uppfylla dessa samtidigt så hur hittar man den bästa mellanvägen?
 
A
J Jimipe skrev:
Rekommendationer för tillgänglighet säger plana avsatser, minimala höjdskillnaden och max 1 cm i lutning sidledes i gångar.

För att minska risken för fuktskador på fasaden vill man gärna ha 20 cm avstånd mellan fasad och marksten, minst 2 cm lutning per 1 meter närmast fasaden, helst mer. Utöver det ska det aldrig vara plant vid fasaden utan alltid luta från.

Det är omöjligt att uppfylla dessa samtidigt så hur hittar man den bästa mellanvägen?
Om du vill sätta marksten emot grunden så får man se till att det lutar ifrån huset 10mm räcker..
Sedan får du ifall du har träfasad kolla vad du får för avstånd emellan fasaden och markstenen så att det inte blir för litet..
 
Rejäl skrev:
Om du vill sätta marksten emot grunden så får man se till att det lutar ifrån huset 10mm räcker..
Sedan får du ifall du har träfasad kolla vad du får för avstånd emellan fasaden och markstenen så att det inte blir för litet..
Och det är ju där problemet ligger. Vid respektive dörr behöver jag en avsats där stenen ligger kant i kant med den yttre plåten vid tröskeln. Vilket innebär väldigt nära fasaden.

Så hur löser jag det på bästa sätt?
 
A
J Jimipe skrev:
Och det är ju där problemet ligger. Vid respektive dörr behöver jag en avsats där stenen ligger kant i kant med den yttre plåten vid tröskeln. Vilket innebär väldigt nära fasaden.

Så hur löser jag det på bästa sätt?
Har ni behovet av tillgänglighetsanpassat eller vill du bara förbereda?
 
Rejäl skrev:
Har ni behovet av tillgänglighetsanpassat eller vill du bara förbereda?
Vi har behov av det. Hela huset är ritat för det.
 
A
J Jimipe skrev:
Vi har behov av det. Hela huset är ritat för det.
Då skulle ni behövt ha förhöjd fasad för nu kommer ni inte kunna lösa det utan att fasaden kommer att ta stryk och med tiden ruttna..
Dom gånger vi har råkat ut för detta så har gångarna varit ca 10-15cm under tröskeln, sedan har man gjort en avsats utanför dörrarna med tillgänglighetsramp men det fungerar kanske inte hos er?
 
J Jimipe skrev:
För att minska risken för fuktskador på fasaden vill man gärna ha 20 cm avstånd mellan fasad och marksten,
Vänta nu, menas inte att man vill att träfasad ska sluta minst 20 cm ovan mark(sten)? Det hindrar ju inte att man vid dörrar och liknande antingen har en upphöjd ramp, eller att grundmuren fortsätter upp ovanför golvhöjd så att träfasad börjar högre upp på väggen.

Går det inte att lösa får man väl räkna med att behöva byta fasadbrädor lite oftare. Det är vid sådana tillfällen det är enklare med liggande fasadbrädor, då kan man byta bara den understa.
 
B b8q skrev:
Vänta nu, menas inte att man vill att träfasad ska sluta minst 20 cm ovan mark(sten)? Det hindrar ju inte att man vid dörrar och liknande antingen har en upphöjd ramp, eller att grundmuren fortsätter upp ovanför golvhöjd så att träfasad börjar högre upp på väggen.
Grunden och fasaden är där den är.

En yta utanför en dörr måste vara bredare än dörren vilket innebär att den också måste vara längs med fasaden.

En ramp vid en entre ska alltså ha minst 1 meter vid dörren och sedan behöver den vara ytterligare två meter för att nå 20 cm. Det är alltså tre meter ramp med räcke för var och en av de fem dörrarna utåt. Det är inte på något sätt görbart tyvärr.

Upphöjd ramp är ingen lösning här utan det är hur vi hittar bästa lösningen som jämkar de två perspektiven så det blir bra nog.
 
Lite förslag
Sätt skärmtak över dörrarna som täcker mer än dörren i sidled.
Du får också sätta 1,8 höga plank om du har en uteplats (reglerna ska ändras så att det inte behöver vara en uteplats), även "bara" ett staket skyddar en del.
De två åtgärdena gör också att mindre snö hamnar utanför dörren.
Väderskydda fasaden lite extra runt dörrarna, plåt, några extra lager träskyds eller vad som är lämpligt i swt aktuella fallet..
Gjut betongkonstruktioner med spår för avrinningen ut mot sidorna, för hjul ger det också bättre fäste än slät betong.
Lägg galler (samma som ramper har) för ännu bättre vattenhantering, om det är hjul involverade också mycket bättre smutshantering och fäste. Otrevligt att gå barfota på om det inte är hjul involverat och en del ör extra känsliga för taktil stimuli.
 
Z z_bumbi skrev:
Lite förslag
Sätt skärmtak över dörrarna som täcker mer än dörren i sidled.
Du får också sätta 1,8 höga plank om du har en uteplats (reglerna ska ändras så att det inte behöver vara en uteplats), även "bara" ett staket skyddar en del.
De två åtgärdena gör också att mindre snö hamnar utanför dörren.
Väderskydda fasaden lite extra runt dörrarna, plåt, några extra lager träskyds eller vad som är lämpligt i swt aktuella fallet..
Gjut betongkonstruktioner med spår för avrinningen ut mot sidorna, för hjul ger det också bättre fäste än slät betong.
Lägg galler (samma som ramper har) för ännu bättre vattenhantering, om det är hjul involverade också mycket bättre smutshantering och fäste. Otrevligt att gå barfota på om det inte är hjul involverat och en del ör extra känsliga för taktil stimuli.
Tack! Alla utom en av dörrarna sitter med en rejäl ordentlig takfot som i alla fall sticker ut 50+ cm på enplanshöjd motsvarande långsida (innertak 250 cm). En av ytterdörrarna går dessutom mot en gång mot garaget där högst 70 cm av drygt 180 är utan tak och även där är taket lägre. Så det borde ge något skydd. De flesta dörrarna är dessutom "inne" i mellankroppen i ett H så de har skydd på ena sidan av en vägg a la plank i fullhöjd.

Vad tänker du med plåt? Har du något exempel? :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.