Hej!

Har precis byggt ut trädäcket. Hade förhoppningen att göra en gedigen utbyggnad men när jag öppnade upp insåg jag att det var fuskbygge från tidigare (bärlinor direkt på markduk på jordlager i sluttning från huset). Har därför inte en förhoppning på att utbyggnaden heller ska hålla i flera decennium.

Mitt huvudbry nu är att jag även sedan tidigare har kantsten i dubbla lager på ena sidan om trädäcket som ligger direkt på jord, vilka givetvis har satt sig något.

Nu när jag grävde ut har jag mer sluttning och behöver fylla upp med mer marksten. Fattar bara inte hur jag ska "mura slutdelen" mot gräsmattan eller få det att hålla för att jord eller vilket lager ni rekommenderar inte bara faller ner under trallen.

Tack på förhand,
David

• Nybyggt trädäckets kant med synlig sluttning mot gräsmatta, avgränsat av kantsten och svarta säckar fyllda med jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutbyggt trädäck med sida öppnad som visar markduk och jordlager intill sänkt kantsten och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Om du lägger marksten på jord sådär kommer det sätta sig. Rätt sätt att göra är då att gräva ut, lägga markduk, sten/grus, packa, sen sättsand eller vad det heter och sen marksten. I ditt läge om det är bara minsta möjliga arbetsinsats och att stenarna inte ska ramla ner under där så hade jag satt nån skiva på sidan. Kanske nån plåt som du kan fästa med ett par skruv i trädäcket.

Men de här markstenarna kommer fortfarande sätta sig, även om de inte ramlar in under trädäcket. Jag antar att man också hade kunnat peta in en skottkärra betong därunder och sätta stenarna i det. Men jag tror det fortfarande kommer sätta sig med tiden.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
Trallen tandar rejält, ska det vara så eller tänkte du renkapa?

Farstatjej90
K kniv skrev:
Trallen tandar rejält, ska det vara så eller tänkte du renkapa?
Hur påverkar det stenarna? 🤔

• Gilla
Solidsoulbassman
  • Laddar…
Det rejäla tandandet (som jag antar betyder att brädorna inte är helt parallella) rör sig om högst 3mm och är inget jag bryr mig om. Ska som sagt inte göras perfekt utan vara något som håller i några år med tanke på att föregående konstruktion inte direkt är välgjord.

Tack för svar Farstatjej90!

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.