Mikael_L
Nu är ju en markkabel godkänd för att ligga direkt i jorden helt utan slang, så slangen kan vi inte motivera alls med några regler.
Om man sen vill förstärka det mekaniska skyddet är ju mycket tillåtet, t.ex. lägga brädor över.

Jag skulle inte bekymra mig så mycket för att en skyddslang skulle ha en blå linje som indikerar vatten.
Jag tror ingen hittar en vattenledning och tänker "Men kolla en vattenslang, då måste jag genast gå och hämta yxan och klippa av den!!!"

Jag sticker inte under stol med att jag visst tycker det är mycket elegantare om PEM-slangen var märkt med gul rand istället.
Men jag har svårt att hitta föreskriftsmässiga krav på detta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
S skutten11 skrev:
Du svarade inte på min fråga , sen det med egna påhitt som du säger är nog lite av överkurs från en som dig , som ska vara något av expert på EL-sidan och framhåller det i dina inlägg med kraft
När du svarar på vad är diffinitionen på ett skydd för EL-kabel så ska jag svara dig
Var nu inte så aggressiv bara ... :)
(Eller låt aggressiv, kanske ...)

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var nu inte så aggressiv bara ... :)
(Eller låt aggressiv, kanske ...)
Är inte agrressiv , men måste få ge igen när det kommer ovidkommande kommentarer
;; Som att hitta på något eget som kabelskydd
Det måste väl vara min rättighet att ge tillbaka på lämpligt sätt , kommer aldrig att godta något i den stilen
Tycker du ska ge elmont ett PM och förklara för honom olämpligheten att kommentera på sådant sätt ,
även om det är fel väg att gå , men det blir inte officiellt då

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den ska i så fall ha en gul rand och vara avsedd för kabel. Det är viktigt att signalera starkström med gul färg.
Varför har inte t ex en EKKJ någon gul rand? Det kan väl inte bli sämre om man stoppar in den i en helsvart slang än om man gräver ner den direkt i marken?

S
useless useless skrev:
helsvart slang än om man gräver ner den direkt i marken?
Kommer säkert något om gult band ca 20 cm ovanför

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Håller nog med skutten i detta fallet... en tjock pemslang torde vara ett bra mekaniskt skydd.

Useless, det kan ju bero på att man ser att det är en kabel utan märkning, men är pem slangen omärkt vet man inte vad det är om man stöter på den i marken. Har den en blå rand ska det vara en data kabel, orange rand tele och gul rand starkström.
norrbottensnickaren, kanske kolla vad jag rekommenderade.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
blå rand
Data ????

Mikael_L
E elmont skrev:
Har den en blå rand ska det vara en data kabel, orange rand tele och gul rand starkström.
Nope.
Blå rand - vatten
Grön rand - fiber.

Annars fick du det rätt. ;)

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag är ju lite gammal och lever kvar i den tid då blå slang data typ Pipelifs E1414167 var (är) data

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
S skutten11 skrev:
Är inte agrressiv , men måste få ge igen när det kommer ovidkommande kommentarer
;; Som att hitta på något eget som kabelskydd
Det måste väl vara min rättighet att ge tillbaka på lämpligt sätt , kommer aldrig att godta något i den stilen
Tycker du ska ge elmont ett PM och förklara för honom olämpligheten att kommentera på sådant sätt ,
även om det är fel väg att gå , men det blir inte officiellt då
Nej, du är helt fel ute.

Detta är ett forum där vi lämnat grottmännestadiet bakom oss. Vi vill inte ha vendettor och "att ge igen på lämpligt sätt" här.
Det godtar inte jag, inte moderatorerna och de flesta medlemmarna.
Står du för den åsikten och utövar den, så blir du avstängd punkt.

Tycker du att något uppför sig dåligt så rapporterar du det inlägget, så kikar moderatorerna på det.

• Gilla
clain och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta är ett forum där vi lämnat grottmännestadiet bakom oss. Vi vill inte ha vendettor och "att ge igen på lämpligt sätt" här.
Det godtar inte jag, inte moderatorerna och de flesta medlemmarna.
Står du för den åsikten och utövar den, så blir du avstängd punkt.

Tycker du att något uppför sig dåligt så rapporterar du det inlägget, så kikar moderatorerna på det.
Förhoppningsvis har du rätt med att lämna grottan , det med vendetta får stå för dig , men hoppas att du får en släng av sleven från någon som klart uttrycker att det här begriper du inte , då ska du vara tyst och krypa under bordet och skämmas för du har fel , ( men rätt ) och stå där med svarte petter som en bov
Sedan är det inte du som varnar eller stänger av , men kanske troligtvis anmäler , vad vet jag
Finns mer att skriva om detta men tänker inte dra det officiellt nu

Skutten: nu får du ge dig. Elmonts kommentar var inte otrevlig, men det var din.

Jag håller med om frågan varför färgen på märkningen är viktig och hur viktig den är.

Elmonts fråga om varför man inte väljer material som tydligt visar vad det är för slang är även den rimlig. Svaret där är nog oftast tillgång eller möjligen pris.

Fortsätter du med din attityd kommer du att bli avstängd eller ignorerad av forumet.

S
P petersv skrev:
Fortsätter du med din attityd kommer du att bli avstängd eller ignorerad av forumet.
Ska du då anmäla mig så det blir av , det med ignorerad kan du inte göra något åt , det bestämmer en TS

Det börjar bli meningslöst att delta i trådar där liteavvarje/skutten11 medverkar för jag har märkt att mina inlägg raderas. Så vill jag inte ha det... Kanske borde skuttens inlägg med svar som mod av olika skäl inte tycker platsar istället flyttas till en egen skutten-tråd?

• Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.