Jag använde Julas markskruv när jag byggde altan i somras. Grymt smidigt och enkelt.

Helt galet att lägga 1200kr på en skruv. Visst har man gott om pengar och hål att stoppa dem i.
Total priset på hela altanen borde ju bli typ dubbelt så dyrt.
Sluta gräv var hos en granne och gjorde ett försök. Slutade med ett par lösa skruvar på grund av sprängsten som grannen fick fixa till själv samt 20 talet staket pålar som istället fiick grävas och gjutas.
Sen dess har vi inte sett till sluta gräv i området.

• Gilla
WzOn
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Räknas det som marknivå fast den ska vara 47 cm hög?
Bara bärlinor och golvåsar bygger ~3 dm, så det behövs inte så höga plintar under.

Robert63 Robert63 skrev:
Jag använde Julas markskruv när jag byggde altan i somras. Grymt smidigt och enkelt.
Men då måste du ha nån vurstingborr eller?

raveper raveper skrev:
Helt galet att lägga 1200kr på en skruv. Visst har man gott om pengar och hål att stoppa dem i.
Total priset på hela altanen borde ju bli typ dubbelt så dyrt.
Sluta gräv var hos en granne och gjorde ett försök. Slutade med ett par lösa skruvar på grund av sprängsten som grannen fick fixa till själv samt 20 talet staket pålar som istället fiick grävas och gjutas.
Sen dess har vi inte sett till sluta gräv i området.
Det lät ju sådär... ingen aning hur stenig marken är här, vi har inte grävt nåt (undantag när äldsta döttrarna grävde ner en död fågel..)

Men då måste du ha nån vurstingborr eller?
Nej, drog dom för hand. Använde en regel för att få moment när jag skruvade ner. Satte lite tätare än vad man brukar, mest för en känsla av extra säkerhet.

Robert63 Robert63 skrev:
Nej, drog dom för hand. Använde en regel för att få moment när jag skruvade ner. Satte lite tätare än vad man brukar, mest för en känsla av extra säkerhet.
Intressant. :D(y)

Uppdatering; maken drog bort de trasiga träplattorna i veckan, då de var fulla med farliga skruv som man riskerade att få i foten. Under var stenplattor. Vad tror ni om denna turn of events? :crysmile: Visserligen ska altanen vara större än stenläggningen men jag ser framför mig att man bygger på stenarna och kompletterar med plint/skruv längst ut? Min man däremot tycker att plattorna ligger ojämnt En bakgård med nyligen avtäckta ojämna stenplattor vid sidan av gräsmatta och borttagna träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och tokdissar min idé. :thinking:

Din man borde lyssna på sin kvinna.

Då missar ni ju den sköna biten att få gräva lite. Efter en dags grävande får man unna sig något gott på kvällen.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Då missar ni ju den sköna biten att få gräva lite. Efter en dags grävande får man unna sig något gott på kvällen.
Det gör vi ändå, grävning eller ej. :rofl:

J
Uppdatering; maken drog bort de trasiga träplattorna i veckan, då de var fulla med farliga skruv som man riskerade att få i foten. Under var stenplattor. Vad tror ni om denna turn of events? :crysmile: Visserligen ska altanen vara större än stenläggningen men jag ser framför mig att man bygger på stenarna och kompletterar med plint/skruv längst ut? Min man däremot tycker att plattorna ligger ojämnt [bild] och tokdissar min idé. :thinking:
Dessa plattor som legat hur länge som helst är ett utmärkt underlag för altanen! Man vinner noll och ingenting på att ta bort dem. Ojämnheten spelar ingen roll då du kan sätta ner reglar som stöd. Dessa anpassas ju en och en väldig enkelt

Gräv/skruva plint längst fram. Bygg regelverket i plintarna o stötta upp temporärt över plattorna. Därefter sätter du ner reglar som stolpar på plattorna o anpassar dem efter underlaget

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Dessa plattor som legat hur länge som helst är ett utmärkt underlag för altanen! Man vinner noll och ingenting på att ta bort dem. Ojämnheten spelar ingen roll då du kan sätta ner reglar som stöd. Dessa anpassas ju en och en väldig enkelt

Gräv/skruva plint längst fram. Bygg regelverket i plintarna o stötta upp temporärt över plattorna. Därefter sätter du ner reglar som stolpar på plattorna o anpassar dem efter underlaget
Uppdatering; maken drog bort de trasiga träplattorna i veckan, då de var fulla med farliga skruv som man riskerade att få i foten. Under var stenplattor. Vad tror ni om denna turn of events? :crysmile: Visserligen ska altanen vara större än stenläggningen men jag ser framför mig att man bygger på stenarna och kompletterar med plint/skruv längst ut? Min man däremot tycker att plattorna ligger ojämnt [bild] och tokdissar min idé. :thinking:
Dessa plattor är ju perfekta att bygga på och verkar inte ha rört sig speciellt mycket under åren.

I två veckor har du diskuterat detta på forum, hade ni byggt istället hade ni suttit på den nya altanen idag ;)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
I två veckor har du diskuterat detta på forum, hade ni byggt istället hade ni suttit på den nya altanen idag ;)
Jotack, väldigt medveten om detta, men som sagt så är hjälpen 60 mil bort och i dubbla riskgrupper så jag gör research så länge.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.