44 074 läst ·
120 svar
44k läst
120 svar
Markskruv altanbygge
Helt galet att lägga 1200kr på en skruv. Visst har man gott om pengar och hål att stoppa dem i.
Total priset på hela altanen borde ju bli typ dubbelt så dyrt.
Sluta gräv var hos en granne och gjorde ett försök. Slutade med ett par lösa skruvar på grund av sprängsten som grannen fick fixa till själv samt 20 talet staket pålar som istället fiick grävas och gjutas.
Sen dess har vi inte sett till sluta gräv i området.
Sluta gräv var hos en granne och gjorde ett försök. Slutade med ett par lösa skruvar på grund av sprängsten som grannen fick fixa till själv samt 20 talet staket pålar som istället fiick grävas och gjutas.
Det lät ju sådär... ingen aning hur stenig marken är här, vi har inte grävt nåt (undantag när äldsta döttrarna grävde ner en död fågel..)raveper skrev:
Helt galet att lägga 1200kr på en skruv. Visst har man gott om pengar och hål att stoppa dem i.
Uppdatering; maken drog bort de trasiga träplattorna i veckan, då de var fulla med farliga skruv som man riskerade att få i foten. Under var stenplattor. Vad tror ni om denna turn of events?
Visserligen ska altanen vara större än stenläggningen men jag ser framför mig att man bygger på stenarna och kompletterar med plint/skruv längst ut? Min man däremot tycker att plattorna ligger ojämnt
och tokdissar min idé. 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa plattor som legat hur länge som helst är ett utmärkt underlag för altanen! Man vinner noll och ingenting på att ta bort dem. Ojämnheten spelar ingen roll då du kan sätta ner reglar som stöd. Dessa anpassas ju en och en väldig enkeltMariaiÖstergötland skrev:
Uppdatering; maken drog bort de trasiga träplattorna i veckan, då de var fulla med farliga skruv som man riskerade att få i foten. Under var stenplattor. Vad tror ni om denna turn of events?Visserligen ska altanen vara större än stenläggningen men jag ser framför mig att man bygger på stenarna och kompletterar med plint/skruv längst ut? Min man däremot tycker att plattorna ligger ojämnt [bild] och tokdissar min idé.
![]()
Gräv/skruva plint längst fram. Bygg regelverket i plintarna o stötta upp temporärt över plattorna. Därefter sätter du ner reglar som stolpar på plattorna o anpassar dem efter underlaget
J Jotsat skrev:Dessa plattor som legat hur länge som helst är ett utmärkt underlag för altanen! Man vinner noll och ingenting på att ta bort dem. Ojämnheten spelar ingen roll då du kan sätta ner reglar som stöd. Dessa anpassas ju en och en väldig enkelt
Gräv/skruva plint längst fram. Bygg regelverket i plintarna o stötta upp temporärt över plattorna. Därefter sätter du ner reglar som stolpar på plattorna o anpassar dem efter underlaget
Dessa plattor är ju perfekta att bygga på och verkar inte ha rört sig speciellt mycket under åren.MariaiÖstergötland skrev:
Uppdatering; maken drog bort de trasiga träplattorna i veckan, då de var fulla med farliga skruv som man riskerade att få i foten. Under var stenplattor. Vad tror ni om denna turn of events?Visserligen ska altanen vara större än stenläggningen men jag ser framför mig att man bygger på stenarna och kompletterar med plint/skruv längst ut? Min man däremot tycker att plattorna ligger ojämnt [bild] och tokdissar min idé.
![]()
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
I två veckor har du diskuterat detta på forum, hade ni byggt istället hade ni suttit på den nya altanen idag 
Redigerat: