44 778 läst ·
120 svar
45k läst
120 svar
Markskruv altanbygge
Att gräva ner och väga av 6 st färdiga betongplintar tar inte många timmar. Väl investerad tid.
Är det bara ett enklare trädäck så behöver man knappt gräva alls. Bort med översta dm jord, fyll i lagom mycket sand och ställ dit några lecablock...
Är det bara ett enklare trädäck så behöver man knappt gräva alls. Bort med översta dm jord, fyll i lagom mycket sand och ställ dit några lecablock...
Jodå, men som jag skrev i trådstarten så ska han ha en van altanbyggare till hjälp när väl altanen ska byggas, men plintar/skruv/whatever behöver finnas på plats då. Och är det första gången man gör något liknande så gissar jag att det tar ungefär fem ggr så lång tid som för en van att göra samma arbete. Med tre barn är tiden inte obegränsad.useless skrev:
Jag har använt sluta gräv och betalat typ 750 per skruv + någon etableringsavgit. Men jag hade lite längre skruvar än vanligt.
Det var värt varenda krona!
De mäter ut och sätter de i våg med mm precision (man får passbrickor att lägga i botten) så det är bara lägga ut reglarna och se glad ut.
Gräva och gjuta plintar är tråkigt skitgöra så om man skall leja ut något är det den delen.
Lycka till!
/N
Det var värt varenda krona!
De mäter ut och sätter de i våg med mm precision (man får passbrickor att lägga i botten) så det är bara lägga ut reglarna och se glad ut.
Gräva och gjuta plintar är tråkigt skitgöra så om man skall leja ut något är det den delen.
Lycka till!
/N
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Av dom tio+ altaner jag har byggt så har de flesta byggts på plattor. Går snabbare och blir bättre och starkare. Ska man hålla på med plintar så räcker det inte att gräva en halvmeters grop slänga ditt plinten och packa lite grus runt, det vrider tjälen på så det blir snett och vint över vintern. Du ska ner ordentligt i marken, 1,0m+, och helst gjuta en sula i botten.
Vanliga 40x40cm plattor ger massor av bärkraft bara dom är ordentligt ditsatta. Gräv undan jord och dit med ett bärlager under. På med finare grus/sand och packa och padda ut det jämnt. Dit med plattan, fram med vattenpass och se så den hamnar i våg. Stampa dit den ordentligt och se till så att den ligger ordentligt i still och inte vickar när du stiger på hörnen. Varje platta kommer att klara av flera tusen kg vikt.
Markskruv använder jag bara om jag bygger nått som måste sitta fast i marken av nån anledning. Nån brygga har jag fäst med markskruv så att högvatten och is inte ska lyfta bort den.
Vanliga 40x40cm plattor ger massor av bärkraft bara dom är ordentligt ditsatta. Gräv undan jord och dit med ett bärlager under. På med finare grus/sand och packa och padda ut det jämnt. Dit med plattan, fram med vattenpass och se så den hamnar i våg. Stampa dit den ordentligt och se till så att den ligger ordentligt i still och inte vickar när du stiger på hörnen. Varje platta kommer att klara av flera tusen kg vikt.
Markskruv använder jag bara om jag bygger nått som måste sitta fast i marken av nån anledning. Nån brygga har jag fäst med markskruv så att högvatten och is inte ska lyfta bort den.
Husägare
· Oskarshamn
· 33 inlägg
Varför ska lecablocken läggas tätt?L Lenza skrev:Enbart ett trädäck kräver inte att man använder plintar. Skulle fungera mycket bra med lecablock, 150mm, 170mm bärregel, 120mm skruvregel och 28mm trall blir 468mm. Lecablock ska placeras tätt t.ex. 20cm mellan varje, rakt under varje bärregel i dess längdriktning. Då fördelas lasten jämt över hela blocket. Egenvikten från trädäcket säkerhetställer att allt ligger på plats. Ingen papp behövs mellan block och regel eftersom blocken låter regnvatten passera.
Hur djupt ner man ska beror väl ändå på var i världen man bor...F Finndjävel skrev:Av dom tio+ altaner jag har byggt så har de flesta byggts på plattor. Går snabbare och blir bättre och starkare. Ska man hålla på med plintar så räcker det inte att gräva en halvmeters grop slänga ditt plinten och packa lite grus runt, det vrider tjälen på så det blir snett och vint över vintern. Du ska ner ordentligt i marken, 1,0m+, och helst gjuta en sula i botten.
Har man tjälskjutande mark så spelar det väl ingen roll om det är en plint 50 cm ner eller en platta 10 cm ner?F Finndjävel skrev: