Hus byggt 79, platta på mark. Enligt ritningarna så skulle det vara markskivor vid ytterhörn och dessa har jag nu hittat när jag tagit bort gamla rabatter. Tänkte fixa till sockeln med ny puts men sen vet jag inte riktigt hur jag ska göra.

- Markskivor i höjd med eller straxt över grundplattan längs hela sidan för att skydda från tjäle? Vår platta ligger ju inte alls djupt. Ska man lägga markskivorna i lite lutning från huset?

- Vanlig gjord som låg där sedan tidigare under markskivorna eller något annat? Tänkte helst inte gräva ur mer än nödvändigt, jag ville mest få bort rabattern och byta färg på sockeln.

- Hur gör jag ovanpå skivorna? Först jord, sedan någon duk som förhindrar ogräs och sedan stenplattor/natursten av något slag?

• Husets sockel och grund avtäckt med sandig jord runtom, en man står i bakgrunden och inspekterar området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med exponerad platta och del av söndervittrad sockel. Mark runt hörnet visar tecken på tidigare växtbädd och behov av renovering.
    Skapa konto
  • Husgrund med putsad sockel, markskivor vid hörn, och synlig jordyta. Möjligen påbörjad renovering med planer för förbättring av grund och puts.
    Skapa konto
  • Upptagen markyta vid husgrund, med synliga markskivor och borttagen rabatter, samt stenhögar vid sidan.
    Skapa konto
  • Husgrund med synliga markskivor och jord borttagen längs väggen; verandan synlig i bakgrunden, förberett för ny puts och skydd mot tjäle.
    Skapa konto
  • Ritning av grundläggning för ett hus från 1979 med detaljer om markskivor och dräneringslösningar, inklusive instruktioner för byggmetoder.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.