Hej,

Lite funderingshjälp hur jag bör tänka kring TV-signaler, hemmanätverk och framtidssäkring mottages ödmjukast.

Ovanvåningen ska renoveras med tiden och detta innebär även att fundera över kabelhärvan från antennen på skorstenen samt parabolerna. Min tanke är att bygga in rör att dra alla kablar i, inklusive datornätverk. Frågan är om jag ska behålla allt? Antennen samt två paraboler är uppsatta av förra ägaren. Just nu använder vi bara den vanliga antennen (marksändningar) till en enda TV. Varken jag eller frugan är speciellt TV-intresserade, så vi kör bara med de fria kanalerna, men det är trevligt att ha TV som alternativ (barnprogram till ungar, gäster, et c.). Med tiden vill vi dra in fiber till huset (det grävs i kommunen, men utbyggnaden drar ut på tiden).

Finns det några vettiga fria satellitkanaler (har aning aning om vilka satelliter parabolerna är riktade mot) eller skulle man lika gärna kunna plocka bort dem och slippa deras kablar? Med fiber i framtiden så kanske det är aktuellt med IPTV, men samtidigt känns det trevligt med lite redundans i form av marksändningar om nätet skulle gå ned. Är vanliga antennmasten "framtidssäker" eller ska man behålla en parabol istället/utöver? Något annat som jag missat?

Det finns inga fria svenska kanaler (förutom SVTs, men då måste man ändå skaffa kort från CanalDigital/Viasat)
För "alla" satelitkanaler över hela jorden kan du hitta här www.lyngsat.com

Tack för tipset!

Du kan plocka ner de gamla parabolerna, tecknar du ett abb hos Viasat/CD så får du nya grejer samt (standard) installation på köpet. Däremot kan det ju vara klokt att förbereda tomrör när man ändå håller på o renoverar.

Kan du tyska Astra 1; 19 grader öst 100 talskanaler lite att se
Engelska Astra 2; 28 grader öst 100 tals kanaler något att se de bästa kräver stor parabol men några med 80 cm.

Har du bra bredband (10 Mbit/s eller mer) går det ofta att få digital-TV den vägen. Enklare installation och inga antenner på taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.