Jag ska sätta upp 6st pollare på gräsmattan. Jag har köpt kabel N1XV-U Jordkabel 3G1.5. Kommer behöva dra ca 15 meter kabel från huset sedan mellan varje stolpe pollare.

Som jag förstår måste man lägga kabeln i ett markrör skyddsrör för att få gräva ned den i gräsmattan. Jag hittar bara markrör som är diameter 50mm, känns onödigt och jätte bökigt när jag kommer mot pollaren och har så grov diameter. Hittat förminskare men då måste man ta i flera steg 50-32 sen 32-25 och köpa 32 flexslang för att skarva in.

Känns bökigt, tar gärna emot tips på hur ni gjort 🙏.

D
A athena skrev:
Jag ska sätta upp 6st pollare på gräsmattan. Jag har köpt kabel N1XV-U Jordkabel 3G1.5. Kommer behöva dra ca 15 meter kabel från huset sedan mellan varje stolpe pollare.

Som jag förstår måste man lägga kabeln i ett markrör skyddsrör för att få gräva ned den i gräsmattan. Jag hittar bara markrör som är diameter 50mm, känns onödigt och jätte bökigt när jag kommer mot pollaren och har så grov diameter. Hittat förminskare men då måste man ta i flera steg 50-32 sen 32-25 och köpa 32 flexslang för att skarva in.

Känns bökigt, tar gärna emot tips på hur ni gjort 🙏.
Finns också kabel som är godkänd att lägga i mark utan gult skyddsrör.

Den får såvitt jag vet förläggas i mark, men du får inte förlägga den

D
Här har du en bra elektriker som visar hur han gör.

(Han kör med kabel och tunnare 20 mm UV-beständig tomslang.)

Redigerat:
F fribygg skrev:
Den får såvitt jag vet förläggas i mark, men du får inte förlägga den
Vet inte om jag förstår? Den får förläggas men jag får inte förlägga?

Så är det nog, det räcker inte att kunna för att få.

Är du listad i elfirmans EKP går det ju däremot för sej.

D
A athena skrev:
Om du gör det rätt och riktigt blir det bra ändå. Se på filmen för materialval och tips.

Som lekman får man enligt lagen egentligen inte göra mycket mer än att byta ut befintliga uttag och brytare.

A athena skrev:
Du är inte elektriker.
Att förlägga kabel är ett jobb som kräver en behörig elektriker.
Så nu vet du det.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
N1XV har jag dragit nån kilometer av. Är tillåten att läggas utan rör men jag körde pem 40mm som jag hade några kilometer av för att ha mer framtidssäkring...

Behövs de inte bytas eller göra om är det väl bara dra i mark och skyddsfylla med annat än vassa stenbumlingar

F fribygg skrev:
Så är det nog, det räcker inte att kunna för att få.

Är du listad i elfirmans EKP går det ju däremot för sej.
Jaha nu fattar jag, nepp inte listad.

A athena skrev:
Jaha nu fattar jag, nepp inte listad.
Jag hade dragit kabeln direkt i mark, mer än ett spaddjup för säkerhets skull. Sen hade jag lagt i ett gult markeringsband medans jag återfyllde.

Om du ska ha ut elektriker för inkopplingen ( man får ju inte varken dra kabeln eller koppla in den själv) tycker jag du ska fundera på om du inte har några fler småjobb du kan ta samtidigt. Kanske uttag för elbilsladdning?

• Gilla
athena
  • Laddar…
D
Jag hade gjort som Mogge i videon: kabel godkänd för direkt jordförläggning men i UV-beständigt rör samt 50 cm ner om det gick.

• Gilla
athena
  • Laddar…
La den kabeln jag med fast 2,5.
Körde 24v matning och la den på spaddjup.

Lite beräkningar av kabellängd och en trafo med inbyggt skydd så känner jag mig trygg med den lösningen

• Gilla
athena
  • Laddar…
Jag beställde lite prylar i morse. Kommer lägga kabeln i flexrör XS Speed UV 20mm lägga den någon dm under gräsmattan med gult markeringsband på. Sedan övergång till 16 flexslang upp efter väggen och in i kopplingsdosan där jag sätter plejd pucken. In i pollarna tror jag det ska fungera direkt med 20mm röret.

• Screenshot_2026-07-25-16-01-42-66_e307a3f9df9f380ebaf106e1dc980bb6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A athena skrev:
Jag beställde lite prylar i morse. Kommer lägga kabeln i flexrör XS Speed UV 20mm lägga den någon dm under gräsmattan med gult markeringsband på. Sedan övergång till 16 flexslang upp efter väggen och in i kopplingsdosan där jag sätter plejd pucken. In i pollarna tror jag det ska fungera direkt med 20mm röret.
Det var grunt, vi får ju hoppas att ingen sätter spettet, spaden eller grepen i kabeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.