232 läst ·
3 svar
232 läst
3 svar
EXLQ vs N1XV delvis i markrör
Ska dra ut el till gäststugan. Kabeln kommer att gå från gäststugan ett antal meter i gult kabelskyddsrör under mark och sedan upp i krypgrunden på huvudbyggnaden och klamra den mot bjälklaget ungefär lika lång sträcka. Eftersom det är rör kan jag använda EXLQ, men finns det anledning att ändå använda N1XV? Eller tvärtom ett fördel för den vidare dragningen i grunden att jag kan använda EXLQ?
Den ena är en installationskabel medan den andra är en kraftkabel.
Kraftkabel är väl mest tänkt för huvudledningar, kabeldragning i mark och lite större belastningar medan en installationskabel är tänkt för den vanliga fasta elinstallationen.
Dessa kablar har ett visst överlapp i användningsområde. I slutändan är det tillverkarens anvisningar som styr val av material.
För el i mark till en gäststuga hade jag nog valt kraftkabeln men EXLQ är godkänd att förläggas i rör i mark så den kan användas också om den är skyddad.
Kraftkabel är väl mest tänkt för huvudledningar, kabeldragning i mark och lite större belastningar medan en installationskabel är tänkt för den vanliga fasta elinstallationen.
Dessa kablar har ett visst överlapp i användningsområde. I slutändan är det tillverkarens anvisningar som styr val av material.
För el i mark till en gäststuga hade jag nog valt kraftkabeln men EXLQ är godkänd att förläggas i rör i mark så den kan användas också om den är skyddad.
Redigerat:
Tack för svar. Jag vet vad som gäller enligt spec, var mest ute efter erfarenheter när det blir en växlande förläggning på detta vis. Har ingen erfarenhet av markkabeln, om den är bökig att böja och klamra etc. Det går så klart att sätta en dosa och växla kabel men tänkte slippa det. Men det blir nog EXLQ eftersom den tydligt fungerar i båda när det finns skyddsrör.A avh67f skrev:Den ena är en installationskabel medan den andra är en kraftkabel.
Du kan med fördel välja N1XV i ditt fall den är minst lika enkel att hantera där du behöver gå fram och oavsett robustare som en fördel.B beerfueled skrev:Tack för svar. Jag vet vad som gäller enligt spec, var mest ute efter erfarenheter när det blir en växlande förläggning på detta vis. Har ingen erfarenhet av markkabeln, om den är bökig att böja och klamra etc. Det går så klart att sätta en dosa och växla kabel men tänkte slippa det. Men det blir nog EXLQ eftersom den tydligt fungerar i båda när det finns skyddsrör.
Klicka här för att svara