SSSS
Jag har köpt ett patronfilter från Atlas Filtri. Det är G25 (1”) på det och jag har köpt övergångar till G20 (3/4”) tänkte använda lin och Locher som jag har använt förut med bra resultat till metallrördelar. Dock så står det att man bara får använda PTFE tejp på filtret. Och det har jag inte lika bra erfarenhet av…

Vad kan vara orsaken till att man bara ska använda gängtejp här? Är det för att huset är gjort av plast med en metallinstats?

Kan loctite 577 vara ett alternativ?

IMG_0425.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0426.jpeg
Skapa konto

IMG_0427.jpeg
Skapa konto

Plastgängor o lin är inge bra ide men här så är det mässing så då borde de funka kan man tycka. Kör själv med teflonband men den blir lätt otät om man vill justera tillbaka. Har börjat använda loctite mer o mer på kopplingar där montagepositionen är viktig

SSSS
Jag scannade QR-koden och kom till monteringsanvisningen, väldigt tydligt att man bara ska använda gängtejp, trist. Men jag vet också att detta filter finns med plastgängor och tillverkaren kanske använder samma monteringsanvisning till båda modellerna?

Finns det något idiotsäkert sätt att använda gängtejp utan att det ska läcka? Hur många varv tejp ska jag ha på en G25 gänga? Det är också en 90 graders vinkel som ska dit så rotationen är viktig.

IMG_0428.jpeg
Skapa konto

SSSS SSSS skrev:
Jag har köpt ett patronfilter från Atlas Filtri. Det är G25 (1”) på det och jag har köpt övergångar till G20 (3/4”) tänkte använda lin och Locher som jag har använt förut med bra resultat till metallrördelar. Dock så står det att man bara får använda PTFE tejp på filtret. Och det har jag inte lika bra erfarenhet av…

Vad kan vara orsaken till att man bara ska använda gängtejp här? Är det för att huset är gjort av plast med en metallinstats?

[bild]
[bild]
[bild]
Du som är lite van med att använda lin och pasta ska inte ha några problem med det här heller. Det är risken att insatsen lpssnar om det läggs på mycket och går tungt att dra åt de tänker på. Så var lite sparsam med linet vilket man iofs alltid kan vara och stppa om det går onormalt tungt. En annan sak kan vara att du monterar delar av det som är R20 innan i bussningen och drar dit den sist om det passar så slipper du fresta på delen i onödan.

Nu är detta lite av hängslen och livrem men så har vi ju safe- sorry också lätt att minska här.

Det beror väl lite på vad man ska använda för kopplingar? Gängtejp fungerar ju utmärkt om det används till dylikt ihop med mässing och plastdelar. Lin och pasta är ju mer rörsystem i järn.

Hej
Anledning till att använda gängtejp är att linet sväller lite när det är fuktigt och kan spräcka den tunna ingjutna mässingsgängan.

• Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Anledning till att använda gängtejp är att linet sväller lite när det är fuktigt och kan spräcka den tunna ingjutna mässingsgängan.
Nej det är helt utanför det mest osannolika särskilt om nu TS kan hantera materielen vettigt. Det brukar ju skrivas som du gjorde här när det gäller rena gängade plastdelar och kanske det kan vara lite på spår men kräver dåligt utförande även där.

SSSS
S Stefan1972 skrev:
Det beror väl lite på vad man ska använda för kopplingar? Gängtejp fungerar ju utmärkt om det används till dylikt ihop med mässing och plastdelar. Lin och pasta är ju mer rörsystem i järn.
Det detta som ska anslutas. G25 vinkel -> övergång till G20 - > Anslutningslang G20

IMG_0433.jpeg
Skapa konto

• Gilla
multix
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
Jag har använt lin till en rigg som vi har på jobbet för att göra rent växlare. Satte en sådan filtehållare som du har och det har funkat många år nu fast den åker runt i servicebil.

• Gilla
SSSS
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det är helt utanför det mest osannolika särskilt om nu TS kan hantera materielen vettigt. Det brukar ju skrivas som du gjorde här när det gäller rena gängade plastdelar och kanske det kan vara lite på spår men kräver dåligt utförande även där.
Okej, jag får nog säga det till det ca tiotalet filterhållare jag har bytt hos kunder under min yrkeskarriär där filterhållaren spruckit vid gängan och varit linade och aldrig med tejp..
Du tror inte det kan finnas ett uns av risk med lin eftersom tillverkaren anger att teflontejp ska användas?
Om du nu skulle anlita någon som är certifierad för säker vatten så skulle det varit helt fel att använda lin då tillverkarens installationsanvisningar alltid ska följas.
/ Björkskär

• Gilla
SSSS och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer som @Björkskär skriver om risken med lin. Det är en jäkla expansionskraft när lin blir fuktigt och gör sitt jobb. Det finns en anledning varför plastdelar med invändigt gänga och som är godkända för lin har en metallgördel på utsidan.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det stämmer som @Björkskär skriver om risken med lin. Det är en jäkla expansionskraft när lin blir fuktigt och gör sitt jobb. Det finns en anledning varför plastdelar med invändigt gänga och som är godkända för lin har en metallgördel på utsidan.
Finns ingen anledning att misslyckas med lin så att dessa problem uppstår av skälet att linet blir fuktigt och sväller. I fallet som visas här med invändig insats i mässing är det ännu mer onödigt än de rena plastdelar du nämner både med och utan plåtringen.

Nu ska jag inte polemisera här helt i onödan men det skadar inte att som vanligt förstå att båda sätten kan göras helt ok. Och i båda fallen inte överdriva mängden varken lin eller tejp.

Det bästa är att alltid följa tillverkarens anvisningar.
Det går utmärkt att täta med tejp, dessutom är gängorna redan repade på rördelen. Annars får man rispa lite med t ex ett bågfilsblad, eller med en polygrip.
Viktigt är att dra på tejpen åt rätt håll och samtidigt sträcka den något när man virar på.
Man ska ha så mycket tejp så att det går såpass trögt att skruva att man inte kan dra i den för hand.
Lite svårt att förklara, men vi som är i branschen får ju lite känsla för det där. När man tycker att det börjar bli lite för tjockt så brukar det bli lagom med tejp.
Tejpen ska följa med runt. Börjar den glida, så får man lossa och börja om
Sen ska man undvika att backa utan dra tills delen sitter i den position man önskar och låta den sitta.
Använd också teflontejp av bra kvalitet. Det finns en del som är supertunna och värdelösa att använda.

• Gilla
SSSS och 2 till
  • Laddar…
SSSS
Jag tänker nog att jag ska använda gängtejp p.g.a. tillverkarens anvisningar och @Björkskär erfarenhet.

Men då behöver jag lära mig hur jag får det bra, jag har fattar att man ska jacka gängan, sträcka tejpen och att man linda på den medsols om jag kollar in i kopplingen från där gängan börjar.

Jag har köpt denna tejp, när jag fick hem den så ser jag att det står max 3/4", jag har ju 1". Vilken tejp ska jag ha för att det ska bli rätt?

tejp.png
Skapa konto

Sen till antal varv, Rinkaby rör säger ett varv per millimeter, är det rimligt? I mitt fall med G25 blir det 33varv, vilket låter som väldigt mycket.

SSSS SSSS skrev:
Jag tänker nog att jag ska använda gängtejp p.g.a. tillverkarens anvisningar och @Björkskär erfarenhet.

Men då behöver jag lära mig hur jag får det bra, jag har fattar att man ska jacka gängan, sträcka tejpen och att man linda på den medsols om jag kollar in i kopplingen från där gängan börjar.

Jag har köpt denna tejp, när jag fick hem den så ser jag att det står max 3/4", jag har ju 1". Vilken tejp ska jag ha för att det ska bli rätt?

[bild]

Sen till antal varv, Rinkaby rör säger ett varv per millimeter, är det rimligt? I mitt fall med G25 blir det 33varv, vilket låter som väldigt mycket.
Frågan är varför du är så fixerad vid uppenbara felaktigheter som antal varv eller att fundera på en oväsentlig siffta 3/4" på rullen. Som nämndes tidigare har du fått tag på mycket tunn tejp därav uppgiften för dimension 3/4". Det betyder inte att du inte kan använda den speciellt inte när du har så täta gängor som dina mässingsdelar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.