10 473 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
marknadshyra - hur räknar man fram detta?
Finns det något register som visar vad makrnadshyran i kommunen är, eller hur funkar det?
Jag har ju min andra villa med en boende till självkostnad medans ekonomen till tanten anser att det är för dyrt att tanten bor utan hyra(?!?!) och tycker vi skulle skriva om kontraktet till ännu större fördel för tanten.
- Vore ju käckt att kunna presentera ett förslag baserat med en marknadshyra värdig till husets storlek och placering.
Så, hur funkar detta, finns register, finns räknesätt, och hur finner man dessa?
Jag har ju min andra villa med en boende till självkostnad medans ekonomen till tanten anser att det är för dyrt att tanten bor utan hyra(?!?!) och tycker vi skulle skriva om kontraktet till ännu större fördel för tanten.
- Vore ju käckt att kunna presentera ett förslag baserat med en marknadshyra värdig till husets storlek och placering.
Så, hur funkar detta, finns register, finns räknesätt, och hur finner man dessa?
Hyresnämden avgör vad som anses vara "skälig hyra". Någon marknadshyra i egentlig mening kan man inte tala om vad gäller bostäder i Sverige. Man jämför med allmännyttan som baserar sina hyror på ett framräknat bruksvärde.
Det mest närliggande torde vara att försöka få uppgift från någon större hyresvärd som har en "produkt" som i läge, storlek och övriga kvaliteer liknar det hus du hyr ut. En sådan hyra bygger dock på en normal hyresrätt "tills vidare". Hyr du ut på snävare villkor är en lägre hyra motiverad.
Det mest närliggande torde vara att försöka få uppgift från någon större hyresvärd som har en "produkt" som i läge, storlek och övriga kvaliteer liknar det hus du hyr ut. En sådan hyra bygger dock på en normal hyresrätt "tills vidare". Hyr du ut på snävare villkor är en lägre hyra motiverad.
Huh, något som liknar ett gammalt hus från 30talet blir ju inte lätt. Så, att tex jämföra sig med de andra som annonserar på säg blockets sida är samma sak, det är inget register i sig som alla större olag vänder sig till och går efter?
finns en miljon olika "normer" men ca 600kr per m2 och år ger en fingervisning om normal hyra vid normal standard i tätort
Vi har några hyreskåkar här i byn som är från 1800-kallt och där man har kallhyra och uppvärmningen är direktverkande el. Hyran ligger runt 300-350kr/m2 och år. (En bekant betalar 2750kr/månad för en fyra på 98m2). Sedan kostar det nästan lika mycket till att värma upp lägenheten sett till årsgenomsnittet. Varierar en del eftersom elpriset förändras, men i de häraderna.
Klicka här för att svara