1 062 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Voltmätare för 3fas räknar 0-220
Hej,
Jag har en vän med ett elproblem som jag blev nyfiken på. Huset i fråga har 3-fas el. Ovanför elskåpet sitter en digital voltmätare för varje fas.
För första och andra fasen visas 247 respektive 237 volt. För den tredje fasen beter den sig konstigt: voltmätaren räknar upp värdet från 0 upp till ungefär 210 och börjar därefter om på noll. Den räknar upp snabbt, från 0 till 200 på ungefär 2 sekunder, om och om igen.
Jag kan ingenting om el, men jag antar att en voltmätare borde mäta mellan jord och fas (?) och att siffran borde ligga ganska fast och vara ungefär samma för de tre faserna. Om det är kortslutning i en av faserna borde mätaren väl inte heller bete sig såhär.
Jag gissar på mätfel. Några andra idéer? (Kommer givetvis att kontakta elektriker och inte pilla själv..)
Jag har en vän med ett elproblem som jag blev nyfiken på. Huset i fråga har 3-fas el. Ovanför elskåpet sitter en digital voltmätare för varje fas.
För första och andra fasen visas 247 respektive 237 volt. För den tredje fasen beter den sig konstigt: voltmätaren räknar upp värdet från 0 upp till ungefär 210 och börjar därefter om på noll. Den räknar upp snabbt, från 0 till 200 på ungefär 2 sekunder, om och om igen.
Jag kan ingenting om el, men jag antar att en voltmätare borde mäta mellan jord och fas (?) och att siffran borde ligga ganska fast och vara ungefär samma för de tre faserna. Om det är kortslutning i en av faserna borde mätaren väl inte heller bete sig såhär.
Jag gissar på mätfel. Några andra idéer? (Kommer givetvis att kontakta elektriker och inte pilla själv..)
Det låter som att spänningsmätaren är trasig.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Vad värmer du med . Allt beror på om hur inkoppling av slingorna sköts, är det fler små reläer så kopplas det dellaster i steg. Är det bara kontaktorer så kan det vara att en kontaktor är bränd i blecken. Dålig kontakt och mindre värme blir det. Så titta på på ev kontaktorerna om det syns något på översidan av den som skit/svart/ eller annat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden