Är det någon som funderat över solfångartyp om man skall motera på marken?
Jag tänker på t ex höststormar och grenar mm som far omkring i luften.
Är vakuumrör lättare att skada än plana solfångare?
 
Rör borde vara känsligarre än plana .
Det jag kan säga är att min far har markmonterade plana från arnesplåt och dom har stått i 4-5 år utan att något gått sönder.
Sen är ju frågan om du har mycket träd mm nära plartsen för fångarna.
 
vacumrör är absolut känsligare än plana solfångare, dock är de inte sköra utan tål en del. Typ skott från plastfotboll.
 
När jag hämtade min solfångare (plan) på Aquasol (arnes plåt) så berättare dom att dom stått 8 personer på en plansolfångare (6,6kvm)...så jag JA dom tål bra mycket mer än vakumrör!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.