Har idag mätarskåpet på ovanvåningen i vårat sovrum (svart X i bilden). Det är antagligen så för att det en gång i tiden var luftledning till huset.

Så mätarskåpet ska flyttas, och flyttar jag ut det så tar Vattenfall (nätägaren här i skogen) ingen avgift.

Frågan är om jag kan flytta ut det till ett markskåp (blått X) och placera det där serviskabeln (röd linje) går in idag?

En av anledningarna till att jag vill flytta ut det är för att idag matas garaget från huset (16A, 5G2,5), och jag behöver 20A.

En annan anledning är för att vi har ett hönshus på tomten som skall göras om till förråd och gäststuga, då kommer vi behöva el dit också.

Luftfoto av fastighet med markerade platser: svart X för nuvarande mätarskåp, blått X för föreslagen ny plats, röd linje visar serviskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, befintlig markkabel brukar gå att skarva på en bit på så det räcker upp i markskåpet. Sedan en kopplingsdosa där mätartavlan sitter idag, eventuellt lite omdragning.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
Finns skåp färdiga med plats för 15 lediga modulplatser och mätarplats tex
GARO MMLK-C-S 1-25 E 3028945

J jonaserik skrev:
Finns skåp färdiga med plats för 15 lediga modulplatser och mätarplats tex
GARO MMLK-C-S 1-25 E 3028945
Vill egentligen bara ha mätaren och huvudströmbytare/säkringar i skåpet.

Resten vill jag ha i huset, har totalt 4(!) undercentraler (blandat diazed och automat) till ett hus på knappt 120kvm som jag vill konsolidera till en modern central.

Tänkte mer på om att du har fler hus och då kan man ha avsäkringar i skåpet och egna centraler i husen. Blir liksom lite mer konstruktivt att kunna bryta bort något och EL kvar på andra ställen.

J jonaserik skrev:
Tänkte mer på om att du har fler hus och då kan man ha avsäkringar i skåpet och egna centraler i husen. Blir liksom lite mer konstruktivt att kunna bryta bort något och EL kvar på andra ställen.
Precis. Det är planen.

Jag har alltså 4 centraler enbart i huset.

Garaget har ett eget.

Dom 4 i huset kan du dra ihop till 1 st , det blir då en hel del omdragning av matningarna. finns det plats att sätta en knippe dosor på platsen ( kanske infällt ) vid en central. Gör gärna något schakt att gå i från uppe till ner då, du får tänka vad som kan göras, blir en del rör/slang till den nya centralen..

J jonaserik skrev:
Dom 4 i huset kan du dra ihop till 1 st , det blir då en hel del omdragning av matningarna. finns det plats att sätta en knippe dosor på platsen ( kanske infällt ) vid en central. Gör gärna något schakt att gå i från uppe till ner då, du får tänka vad som kan göras, blir en del rör/slang till den nya centralen..
3 av 4 sitter på samma ställe

Elcentral med flera säkerhetsbrytare och anslutningsdosor i ett förrådsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den fjärde sitter vid mätaren i sovrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.