Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Markmätarskåp nyanslutning el

1. L
    Medlem · 47 inlägg

lakman

Medlem
    Har en fritidshustomt som avses bebyggas om 1-2 år och vill skaffa mig lite koll på elanslutningen.
    Nätägaren anger anslutningstider mellan 3-14 månader så vill vara ute i god tid.
    Det går en luftledning precis vid tomtgräns med en stolpe precis i ena hörnet av tomten. I detta hörn har grannen sin anslutning är jag ganska säker på.

I detta hörn tänkte jag ett markmätarskåp med tillfällig el för byggtiden.
    Från skåpets placering till tänkt husplacering är det ca 60meter, 2 olika huskroppar huvudbyggnad och gäststuga, till att börja med bara en huskropp. Är detta avstånd nåt problem eller en ickefråga? Bör mätarskåpet placeras närmare husen? Gräva ner kabel till husen tänkte jag i senare skede när man påbörjar byggnation.

Jag förutsätter att det är OK att nyansluta men att vänta med att slå igång abonnemangsavgifter tills man påbörjar byggnation dvs behöver ha tillgång till elen.

Något annat att tänka på?

2. nisse123
    Medlem · stockholm · 937 inlägg

nisse123

Medlem

Abonnemangsavgiften börjar att ticka när du har fått ditt mätarskåp inkopplat.

Redigerat 6 aug 15:09
  3. L
    Medlem · 47 inlägg

lakman

Medlem
    Tack för svar. Det var ju tråkigt men kanske rimligt

4. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 241 inlägg

Müssli

Medlem
    Försök gräva slang (en del energibolag bjuder på den) från stolpen till där kabeln ska gå in i huset och sätt ett fasadmätarskåp på en EU-pall eller liknande. Då kan du köra igång ett riktigt abonnemang när bygget börjar. Tillfällig bygg-el kan man använda om man har mycket pengar eller om det är bråttom att få fram elen. Vattenfall har ett krav på att skaffa fram bygg-el inom 2 veckor, ska man ha "vanligt" abonnemang finns inga krav på tid. Sist jag hörde med dem (i januari) hade de ca: 6 månaders väntetid.

• Laddar…
  5. H
    Medlem · Dalarna · 2 217 inlägg

HSP

Medlem
    En del nätbolag tillåter inte fasadskåp på pall mm.
    Utan hänvisar till markmätarskåp eller byggcetral.

Tips sätt ett färdigt markmätarskåp med uttag. Garo har ett med ett trefas 16A samt ett vanligt 230 uttag.
    Då har du både byggström samt vanliga abonnemanget klart direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.