2 622 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
märkligt termostatfel
Jag har just bytt ut min gamla, defekta termostat till golvvärmen mot en ny digital (T2 NRG) enligt tips jag fått här på forumet. Till och med golvgivaren gick smidigt att byta. Men när jag nu testar den nya så har den det "lilla" problemet att den stänger av sig så fort man släpper på/av-knappen. Jag är osäker på om felet är mekaniskt (alltså att knappen borde "fastna" i intryckt läge) eller elektroniskt, eller om jag helt enkelt är dum i huvudet, men jag kan inte få den att stanna i påslaget läge hur jag än trycker och trixar. Om jag står och håller in knappen fungerar termostaten korrekt så vitt jag kan se: man kan göra inställningar, golvgivaren rapporterar en rimlig temperatur, indikatorn för värmeslingan tänds/släcks som den ska osv. Men som sagt, så fort jag släpper den slocknar termostaten. Och det är alltså inte bara att displayen dimmar ner utan den stänger av helt.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande, eller som kan rapportera hur knappen borde fungera? Jag blir lite trött vid tanken på att byta hela eländet en gång till.
Är det någon som har erfarenhet av något liknande, eller som kan rapportera hur knappen borde fungera? Jag blir lite trött vid tanken på att byta hela eländet en gång till.
Om det är en helt mekanisk on/off-knapp så prova att dra den försiktigt utåt när den är avstängd. Om knappen på en strömbrytare inte "åkt ut" ordentligt så brukar den inte heller stanna intryckt. (Det ska givetvis inte behövas att man drar i knappen, men det är ett bra sätt att felsöka). Det här kan bero på att knappen kärvar och det skulle kanske kunna bero på att termostaten sitter i spänn
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Du ska trycka in den helt tills det klickar till, sedan kommer knappen åka ut och stanna halvvägs. Trycker man inte in den helt så fjädrar den bara ut igen.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara