Hej,

Jag har en frihängande parasoll från Brafab, en sån variant där man även kan luta på själva parasollen med hjälp av att man trycker in en vev i ett hål och vevar.

När jag idag skulle utföra denna justering upptäckte jag att hålet där veven ska i var helt igensatt med lera/jord, se första bilden. Jag justerade parasollen på det här viset för ca en vecka sedan och då var inte hålet igensatt. Jag tänkte att det är någon kompis som hade skojat med mig och gick och hämtade en liten skruvmejsel för att pilla ut leran. När leran var ur upptäckte jag att det även följde med en märklig insekt ut ur hålet. Jag hämtade en burk WD40 och sprutade in rejält i hålet och ut rann 20-25 av den här märkliga och lite äckliga insekten, jag tror de var döda men är inte säker. Kan ha varit WD40:n som tog död på dem kanske.

Nu till mina frågor.

1. Vet någon vad det här är för insekt?
2. Hur har de hamnat här? Bygger de bo på det här viset där de tar med sig material för att plugga ingången så de får vara ifred? Eller är det någon fågel eller liknande som har byggt en liten matgömma till vintern?

Närbild av en del av en frihängande parasoll med en igensatt hålighet full av lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett svart parasollstöd med ett hål igensatt av jord och en insekt synlig i öppningen.
Skapa konto
Flertalet döda insekter i en blå burk med WD40 och en pappersnäsduk bredvid.
Skapa konto
Närbild på brunaktig insekt med svarta prickar på blå bakgrund som hittades i parasoll.
Skapa konto
Närbild på en brun och svart fläckig insekt på en blå yta.
Skapa konto

Mvh
Martin

Düsseldorff
Aspglansbaggens larver

Det finns mängder av insekter som beter sig sådär, bl.a. vissa bin. Det som sker är att insekten sätter sin larv (ägg) i hålet tillsammans med pollen (mat) och pluggar igen hålet för att inga rovinsekter skall ta larven, när den är fullvuxen tar den sig ut.

Jag har ett antal bihotell i trädgården som man sätter upp för att hjälpa insekterna. Såhär blev det snabbt när jag satte upp det nya "hotellet" i våras.

Närbild av ett bihotell fyllt med bamburör och hål där insekter bosatt sig, vissa pluggade med pollen.
Skapa konto

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
Den insekt som har gjort locket är en solitärgeting. Flertalet arter använder befintliga hål för att lägga sina ägg. I hålet placeras också byten som larven ska leva av medan den växer. Bytena är bedövande, inte döda, för att hållas färska. Sedan muras hålet igen så att larven ska få växa ifred och inte bli uppäten av andra rovdjur. Många solitärgetingar är rätt så specifika med vilka byten de fångar, och som nämnts ovan så är det larver av någon bladbagge du har hittat (dit aspglansbagge hör). Det bör då möjligtvis vara någon art i släktet Symmorphus, på svenska vedgetingar, som har bestämt att hålet är en bra plats för sin larv. Larven av stekeln är ofta liten och svår att hitta bland alla matreserver.

Många av våra solitära bin och getingar får allt svårare att hitta boplatser när vi röjer, städar, målar och på andra sätt steriliserar vår livsmiljö. De gör dock inte skada, även om det kanske kan kännas lite skräpigt när man råkar öppna upp en larvkammare.

• Gilla
Wallborg och 4 till
  • Laddar…
Sätt upp ett litet insektshotell och ha en tejpbit för det där hålet. Vanlig eltejp funkar bra som "lock", det använder jag på min cykel för att inte få grus i låset.

Tack för alla bra svar! Intressanta djur. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.