Hej!

Vi kom precis upp till bår sommarbostad som vi ska vara i över helgen. Vi har inte varit här sedan i somras och nu är något jäkligt märkligt med elen.

Det ter sig som så att lampan vid matbordet numera tänds genom att slå på ett närliggande element… Elementet i sig fungerar dock inte.

Även lampor i köket ”dimras” upp och ner av att man tex tänder/släcker köksfläkt-lampan.

Övriga delar av bostaden verkar te sig vanligt.

Förstår att detta inte är något jag själv kan göra något åt, men är ändå otroligt nyfiken på hur detta uppstår utan att man har gjort några förändringar i el?

Kan också tilläggas att vi under vintern förstått av grannar som har tillgång till bostaden att elen brutits och att detta berodde (enligt dom) pga att luftvärmepumpen slog ut elen.

Tack för svar!

/Fredrik

RoTe
Huvudsäkring

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Kolla dina huvudsäkringar och att alla faser är ok.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Alla säkringar ”ser” bra ut. Dock så märkte jag nu att när jag stänger av säkringen för tex ugn och spishäll så har dem fortfarande ström. Ska också tilläggas att det är en lägenhet (byggd på 80-talet typ) och att jag har säkringar inne i lgh men att det också finns ett proppskåp utomhus som jag tänkte kolla imorgon.

Fairlane
Det låter som en huvudsäkring gått, dvs du har bara 2 faser

• Gilla
KFred och 1 till
  • Laddar…
En av (förmodligen tre) huvudsäkringar ÄR trasig, en av de som sitter ute.

• Gilla
KFred och 1 till
  • Laddar…
Jättetacksam för era svar! Bara så jag fattar här: Ni menar alltså att problemet med att en av tre faser har gått ute i proppskåpet skulle kunna göra att det inte ger någon effekt att släcka en säkring, samt att ett element har börjat agera lampknapp? Otroligt intressant!

Elementet är 400 V och matas av 2 faser. Om huvudsäkringen gått för ena fasen så bakmatas den fasen istället via elementet som bara har ett lågt elektriskt motstånd.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K KFred skrev:
Jättetacksam för era svar! Bara så jag fattar här: Ni menar alltså att problemet med att en av tre faser har gått ute i proppskåpet skulle kunna göra att det inte ger någon effekt att släcka en säkring, samt att ett element har börjat agera lampknapp? Otroligt intressant!
Ja, ett väldigt vanligt och förväntat fenomen. Har man tappat en inkommande fas bakmatas den genom laster som är kopplade på flera faser (element och spis t ex). Men den bakmatade spänningen kommer aldrig upp i 230 V, vilket gör att t ex lampor lyser svagare eller flimrar.

• Gilla
Martin.M och 2 till
  • Laddar…
Hej igen! Gick förbi proppskåpet ute. Svårt att se/ta vettiga bilder i totalt mörkret, men den enda som avviker här är proppen i mitten, som är röd/rostfärgad vad det går att se i mörkret. Är det denna som ligger bakom problematiken tror ni?

• Öppet proppskåp med flera säkringar, den i mitten är märkbart rödaktig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter den lådan bör det finnas flera mätartavlor till lägenheterna, där lägenheternas elmätare och huvudsäkringar sitter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Om jag tolkar dig rätt så är det inte något fel med dessa huvudsäkringar? Det finns även proppar för respektive lägenhet men dessa ser intakta ut för mig. A22 är de som är för vår lägenhet.

• Sex stycken porslinssäkringar i ett elskåp märkta med A22, A12, och A13. Säkringarna ser intakta ut.
    Skapa konto
Är det lähenhet sitter ibland huvussäkringar i annat utrymme. Ex i källare och sen går de 3 faserna upp till vanligt proppskåp i lgnh.

Ibland är det inte tydligt att en propp gått, först när man skruvar ut som det syns. Ibland känner man även att den är kallare men inte alltid.

• Gilla
KFred
  • Laddar…
Den längst till höger är definitivt inte intakt.

En defekt vit porslinspropp med synlig skruv på en vägg.
Skapa konto

• Gilla
JSten och 7 till
  • Laddar…
A22 sista säkringen har gjort sitt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.