41 189 läst ·
76 svar
41k läst
76 svar
Märkliga elfel i 19 år gammalt Myresjöhus
Jag var inne på det i mitt första inlägg att det kan inte vara så svårt att mäta sig fram till felet med en multimeter av bättre kvalitet.E Elåldring skrev:
Elverkets kabel till min fastighet fick fuktgenomslag vilket medförde en massa märkligheter avseende elen i huset. Jag mätte spänning mellan faserna mm men i början menade elverket att felet fanns i min fastighet.
Jag stod på mig och till slut konstaterades att isoleringen på den gamla matarledningen från 50-talet var skadad. Sen klantade man till sig så jag fick vandrande nolla som skadade flera apparater, pumpar och CD spelare.
Livet är helt enkelt ganska spännande.....
Jag stod på mig och till slut konstaterades att isoleringen på den gamla matarledningen från 50-talet var skadad. Sen klantade man till sig så jag fick vandrande nolla som skadade flera apparater, pumpar och CD spelare.
En anläggning som är så gamal och som uppvisar sådana symptom är för mig typiskt för fel som är från början, gärna mer än ett fel.
Saker jag hittat när jag jobbade med felsökning på stora elinstallationer är:
- Lös Noll/Jord i någon av stigning (in till central)
- Lös Noll/Jord i central
- Växlad Noll/Jord i stigning/central
- Lösa kablar, dåligt dragna kablar som har sotat i plinthålet och därmed över tid tappat anliggning
Men som många säger, ring en elektriker som har megger och andra bra felsökningsverktyg.
Saker jag hittat när jag jobbade med felsökning på stora elinstallationer är:
- Lös Noll/Jord i någon av stigning (in till central)
- Lös Noll/Jord i central
- Växlad Noll/Jord i stigning/central
- Lösa kablar, dåligt dragna kablar som har sotat i plinthålet och därmed över tid tappat anliggning
Men som många säger, ring en elektriker som har megger och andra bra felsökningsverktyg.
Ja jäklar, vi hade en dålig slarv på vår inkommande och det första symptomet var att man kunde tända belysningen i hallen mha ugnsvredet på spisen, sen uppstod fler symptom som satte oss på spåret men det var rätt obehagligt ett tag där. Jordfelsbrytare finns men löste inte.C Curryplutt skrev:Elverkets kabel till min fastighet fick fuktgenomslag vilket medförde en massa märkligheter avseende elen i huset. Jag mätte spänning mellan faserna mm men i början menade elverket att felet fanns i min fastighet.
Möss som bitit sönder kablar? Men det kanske du skulle sett i så fall?O Oldtimer skrev:2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).
Sedan har det löpt på rätt okej. Jag kunde svurit på att en grupp strömbrytare för vardagsrummet plötsligt bytt plats, men avskrev det som Mandelaeffekten. Förra påsken gav den ena jordfelsbrytaren upp andan (en JFB för vitvarorna och en för allt annat - allt annat var den som dog) och fick bytas ut. Inga stora saker.
Men tidigt tisdags morse tog det plötsligt hus i helvete. Någon gång mycket tidigt på morgonen (två laptops som stod på inkopplade hade nästan dragit slut på sina batterier helt när jag vaknade) slutade två vägguttag att leverera ström. Två uttag i två helt olika sektioner där allt annat fortfarande fungerade. Och när jag hade vaknat och börjat på frukostmackan, löste jordfelsbrytaren (den nya) ut. Beväpnad med en ficklampa, tog jag mig till centralen och påbörjade en mödosam felsökning. Mödosam därför att det kunde ta allt från en sekund till tjugo minuter för jordfelsbrytaren att lösa ut. Så det blev ju en massa felslut i felsökningen och jag fick börja om några gånger. Till sist hade jag kommit ner till att med en viss sektion frånkopplad löste den inte ut längre. Och det var ingen av sektionerna med de döda vägguttagen, utan sektionen med vardagsrummet med de migrerande (enligt mitt minne) strömbrytarna.
Där är jag nu. Jag ringde till den El & VVS som gjorde den ursprungliga installationen och han lät inte så sugen. Bad mig kolla om någon av huvudsäkringarna hade gått (vilket ju inte alls matchar symptomen). Tyckte att vi borde avvakta för att se om det blir bättre (hur?).
Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Kan det finnas dolda elfel som sträcker sig tillbaka till bygget? Jag pulade visserligen mycket med sladdar i min ungdom (mer än min mor önskade), men är ju i huvudsak teoretiker och saknar praktisk erfarenhet av elinstallationer och deras problem.
Tack för alla svar i tråden. Jag slocknade rätt tidigt igår (lunginflammation är tuff mot en 65-årig kropp), men ni har ju fortsatt med många bra funderingar. Och så fort rösten kommer tillbaka (efter helgen?) skall jag kontakta en elektriker som får ta med sig alla Megger och grejer han/hon har och försöka hitta vad som händer här.
Angående möss, så har jag inte sett några sådana tecken. Det ligger inga kablar utomhus i marknivå.
Angående de döda vägguttagen, så vet jag till 100% att det andra vägguttaget (och takbelysning) i respektive rum (det är alltså två sovrum, med ett dött vägguttag i vardera) ligger på samma säkring. Ingen förvirring där.
Angående alla andra förslag med nolla och jord, så låter det som riktigt mystiska fel kan uppstå den vägen. Jag utesluter inte att något gjorts fel där vid bygget eller att ett dåligt arbete har sakta förvärrats. Nu får jag bara hoppas att sådant går att hitta i efterhand och att jag kan få ett korrekt och bra jobb utfört den här gången.
Tack allihop. Jag uppdaterar tråden när elektriker varit här.
Angående möss, så har jag inte sett några sådana tecken. Det ligger inga kablar utomhus i marknivå.
Angående de döda vägguttagen, så vet jag till 100% att det andra vägguttaget (och takbelysning) i respektive rum (det är alltså två sovrum, med ett dött vägguttag i vardera) ligger på samma säkring. Ingen förvirring där.
Angående alla andra förslag med nolla och jord, så låter det som riktigt mystiska fel kan uppstå den vägen. Jag utesluter inte att något gjorts fel där vid bygget eller att ett dåligt arbete har sakta förvärrats. Nu får jag bara hoppas att sådant går att hitta i efterhand och att jag kan få ett korrekt och bra jobb utfört den här gången.
O Oldtimer skrev:2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).
Sedan har det löpt på rätt okej. Jag kunde svurit på att en grupp strömbrytare för vardagsrummet plötsligt bytt plats, men avskrev det som Mandelaeffekten. Förra påsken gav den ena jordfelsbrytaren upp andan (en JFB för vitvarorna och en för allt annat - allt annat var den som dog) och fick bytas ut. Inga stora saker.
Men tidigt tisdags morse tog det plötsligt hus i helvete. Någon gång mycket tidigt på morgonen (två laptops som stod på inkopplade hade nästan dragit slut på sina batterier helt när jag vaknade) slutade två vägguttag att leverera ström. Två uttag i två helt olika sektioner där allt annat fortfarande fungerade. Och när jag hade vaknat och börjat på frukostmackan, löste jordfelsbrytaren (den nya) ut. Beväpnad med en ficklampa, tog jag mig till centralen och påbörjade en mödosam felsökning. Mödosam därför att det kunde ta allt från en sekund till tjugo minuter för jordfelsbrytaren att lösa ut. Så det blev ju en massa felslut i felsökningen och jag fick börja om några gånger. Till sist hade jag kommit ner till att med en viss sektion frånkopplad löste den inte ut längre. Och det var ingen av sektionerna med de döda vägguttagen, utan sektionen med vardagsrummet med de migrerande (enligt mitt minne) strömbrytarna.
Där är jag nu. Jag ringde till den El & VVS som gjorde den ursprungliga installationen och han lät inte så sugen. Bad mig kolla om någon av huvudsäkringarna hade gått (vilket ju inte alls matchar symptomen). Tyckte att vi borde avvakta för att se om det blir bättre (hur?).
Tips på hur jag går vidare mottages tacksamt. Kan det finnas dolda elfel som sträcker sig tillbaka till bygget? Jag pulade visserligen mycket med sladdar i min ungdom (mer än min mor önskade), men är ju i huvudsak teoretiker och saknar praktisk erfarenhet av elinstallationer och deras problem.
Kontrollera att det inte varit små "husdjur" MÖSS..och gnagt på trådarna i elrören.Låter lite så.Liten krypström räcker för att jordfelsbrytaren skall lösa.Du har väl ingen sladd utomhus liggande inkopplad,till t.ex.julslingor.Hände mig häromdagen,hela garaget strämlöst,,på grund av att jordfelsbrytaren löst ut,felet säkerligen julgranen ute.230 V kabel dit ,säkerligen fukt i kontakterna till transformatorn.Hänt mig förut att elsladdar legat ute inkopplade..Ta dit en elektriker omg.och kontrollera vad som är fel.Var nog en lite slarvig elgubbe du hade där.Hoppas det löser sig.MVH.RolandO Oldtimer skrev:2004 flyttade jag in i mitt nybyggda hus. Upptäckte genast en del fel i elinstallationen - de hade glömt att installera golvvärmen i badrummet på ovanvåningen och installationen av (den vattenburna) golvvärmen på bottenvåningen var så felaktig att sektionerna påverkade varandra på ett oacceptabelt sätt. Det förstnämnda godtog jag med en ekonomisk kompensation, men för det andra krävde jag åtgärd, vilket också genomfördes (elinstallatören ville först att jag skulle prova att flytta runt kablarna lite för att se om det blev bättre. Jag sa nej till det).
Vad menar du med att det inte ligger kablar ute ”i marknivå”??O Oldtimer skrev:Tack för alla svar i tråden. Jag slocknade rätt tidigt igår (lunginflammation är tuff mot en 65-årig kropp), men ni har ju fortsatt med många bra funderingar. Och så fort rösten kommer tillbaka (efter helgen?) skall jag kontakta en elektriker som får ta med sig alla Megger och grejer han/hon har och försöka hitta vad som händer här.
Kriteriet är att de är utomhus, om de är i marknivå eller ej behöver inte betyda något, det kan bli fukt i allting som är utomhus.
Inte behöver du ringa. Skicka ett mail nu till lämplig firma med din forumtext så får de höra av sig om en tid för besök. Räkna med en halvdags debitering för felsökning, gissar på ca 5000 kronor inklusive ROT och framkörningsavgift etc.O Oldtimer skrev:Tack för alla svar i tråden. Jag slocknade rätt tidigt igår (lunginflammation är tuff mot en 65-årig kropp), men ni har ju fortsatt med många bra funderingar. Och så fort rösten kommer tillbaka (efter helgen?) skall jag kontakta en elektriker som får ta med sig alla Megger och grejer han/hon har och försöka hitta vad som händer här.
Du kanske kan anlita Clas Fixare (under Clas Ohlsons hatt)? https://www.clasfixare.se/el-och-belysning/felsokning/
Jo, det var apropå kablar som möss kan komma åt.Nissens skrev:
Det finns två sladdanslutna enheter utomhus just nu. En 12 V LED-ljusslinga längs balkongräcket och en entrélampa på väggen vid ytterdörren. Båda är aktiva just nu (eller, ja, lampan vid entrén var aktiv tills solen gick upp) och löser inte ut JFB.
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Vi har en bra elektriker vi är nöjda med, stationerad i Göteborg. Kan kolla med honom om han inte är fullbokad i all evighet, skickar hans nummer i PM isf
Eller utelampa.mexitegel skrev:
I typ 9 fall av 10 är det en skarvsladd utomhus, fukt i ett eluttag, eller någon el-apparat som orsakar att JFB löser ut om du vill fortsätta felsökningen själv utan större ingrepp.
Annars är det väl bara att ringa valfri elektriker som hjälper dig med felsökning och åtgärd.
Strömbrytare byter ju inte plats av sig själva, menar du att elektrikern brutit sig in i huset och bytt plats på dem utan att du bett om det?
Hade själv mysko fel som bröt husets jfb när det var åska.
Tänkte okej åskan var orsaken....utan att tänka mer på det.
Sedan kommer vinter sllt flyter på. Men sedan när våren kommer och smälter snön så löser JFB ut konstant. Spårar det till utebelysning. Sedan börjar felsökningen....tillslut hittar jag boven. En lampa som är fast i marken på sjäkva gräsmattan. Öppnar den...skruvar loss från markhållaren och då ser jag en sockerbit anslutning under gräsmattans nivå så allt under vatten
Så med andra ord allt var ok tills det kom mycket vatten som det tex kom under åskan.
Verkligen värt att kolla sånt här saker som utomhus i alla fall felsöka för själva felsökning kan ta tid och pengar!
Många små krypströmmar i de olika elförbrukarna tillsammans kan ge skumma saker med JFB.O Oldtimer skrev:Inga skarvsladdar utomhus. Fukt i eluttag blir svårt att hitta. En inkopplad apparat är givetvis det man hoppas på, men eftersom det inte var vattenkokaren denna gång, finns det inga typiska syndare. Men jakten går vidare där.
Nej, självklart kan inte strömbrytare fysiskt byta plats med varandra. Det är därför jag avfärdade det som min egen senila snurrighet. Men skulle en allvarlig felkoppling kunna innebära att en strömbrytare rent praktiskt påverkar mer/annat än det den borde? Det var ju fallet med den felkopplade golvvärmen.
Jobbade i en skola där JFB bröt ibland,det visade sig att när vissa lysrörsarmaturer var på så blev det för mycket krypström, men oj vad vi letade innan vi fick ordning på det.
Tänk även på att ett ”dött” uttag (säkringen borta) kan få jordfelsbrytare att lösa ut då den reagerar på obalans mellan faserna och neutralen om man t.ex skulle få krypström mellan neutralen och jord i ett (dött) uttag så löser den.