Lägenhet från 2008. Ett badrum med toalett, handfat, tvättmaskin, torktumlare, och badkar.

Bott här i 5 år, men nu denna vecka har det plötsligt börjat lukta äckligt i badrummet. När vi luktar runt så lokaliserar vi lukten till badkaret.

Bifogar bild hur badkaret ser ut och hur det ser ut under badkaret.

Lukten kom plötsligt denna vecka, annars har det inte luktat nåt. Och det luktar.. tycker nästan det luktar bajs? Inte den vanliga mögellukten. Men ingen har bajsat i badkaret :-)
Vad kan sånt här vara? Är det mögel? Kan det vara nån vajsing i rören från de som bor ovanför oss? Nu tyckte sambon att det luktade i hallen också, hehe vet inte riktigt hur stort detta problem är. Men i en lägenhet från 2008 borde väl det mesta funka?

• Badkar med duschmunstycke och schampoflaskor i ett kaklat badrum. Lukten misstänks komma från avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen avloppsbrunn under badkaret med synliga rör och vatten i, omgiven av kakelgolv med vattendroppar.
    Skapa konto
  • Öppet avloppsgaller på svart kakelgolv i ett badrum, omgiven av vattenstänk och en vit flaska ovanför.
    Skapa konto
Mycket enkelt. Vattenlåset saknas. Så du får skitlukten in i badrummet.

Snart får du säkert svar från de som vet vilken golvbrunn du har, så du kan köpa ett nytt vattenlås.

Träffade en kille på Corfu som berättade att han "dretat" i badkaret en gång. Jarl pedal har inte varit på besök😀?

RoTe
Märkligt att någon skulle bryta sig in i enlägenhet för att stjäla ett vattenlås...

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Inte bara vattenlåset. En del av avloppet är också borta.
Kanske någon med förstoppning har skitit i badkaret i alla fall?

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Förmodligen har något justeras i ventilationen och det är högre undertryck i lägenheten än tidigare - därför doft helt plötsligt nu och inte tidigare - kan också vara något med ventilationen för avloppsystemet som ändrats eller gått sönder

Ventillationen snodde prylarna från avloppet?

Eller vad menas?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
H HeavenBunny skrev:
Lägenhet från 2008. Ett badrum med toalett, handfat, tvättmaskin, torktumlare, och badkar.

Bott här i 5 år, men nu denna vecka har det plötsligt börjat lukta äckligt i badrummet. När vi luktar runt så lokaliserar vi lukten till badkaret.

Bifogar bild hur badkaret ser ut och hur det ser ut under badkaret.

Lukten kom plötsligt denna vecka, annars har det inte luktat nåt. Och det luktar.. tycker nästan det luktar bajs? Inte den vanliga mögellukten. Men ingen har bajsat i badkaret :)
Vad kan sånt här vara? Är det mögel? Kan det vara nån vajsing i rören från de som bor ovanför oss? Nu tyckte sambon att det luktade i hallen också, hehe vet inte riktigt hur stort detta problem är. Men i en lägenhet från 2008 borde väl det mesta funka?
Skulle gissa att det är det här vattenlåset
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ExO_n_2Ftt076lHSihbin-jxcuI7uU1B443w4lyK8y0op

H Hybro skrev:
Ventillationen snodde prylarna från avloppet? Eller vad menas?
Nej naturligtvis menas inte det. Om ventilationen förändrats så att undertrycket i lägenheten har ökat kan dofter sugas upp från avloppet som inte sögs upp innan förändringen av ventilationen.

Exempelvis stängda tilluftsventiler vid fönster skulle kunna ge denna effekt.

Bara tänkte på vart delarna tog vägen?

Nyligen haft en städfirma anlitad?

H Hybro skrev:
Bara tänkte på vart delarna tog vägen?
De har rimligen saknats länge. TS borde veta om vad som hänt annars.

Tack alla svar!

Tidigare i veckan rengjorde jag handfatet, sen hade jag svårt att sätta tillbaka vattenlåset där. Liksom det droppar lite när jag sköljer mycket i handfatet. Fattar inte varför, det har alltid bara varit att dra åt vattenlåset så blir det tätt. Men av nån anledning så droppar det lite nu...

Detta var bara nån dag innan det började lukta mer i badrummet, speciellt från badkaret. Kan det vara relaterat? Det som @Alfredo nämner om ventilation?

Iaf, korkade jag tog bort stora vita grejen under badkaret (som jag nu av er lärt mig också heter vattenlås) för att fotografera. Den är kvar :D

Bifogar bild på hur det ser ut när den grejen sitter på.

Men liksom det luktar ändå. Det luktar mindre än när vattenlåset var av, men rummet är inte luktfritt.....

• Vattenlås under badkar med plastlock och anslutande vit rörledning, installerat på mörk kaklad golvyta.
    Skapa konto
H HeavenBunny skrev:
Tack alla svar!

Tidigare i veckan rengjorde jag handfatet, sen hade jag svårt att sätta tillbaka vattenlåset där. Liksom det droppar lite när jag sköljer mycket i handfatet. Fattar inte varför, det har alltid bara varit att dra åt vattenlåset så blir det tätt. Men av nån anledning så droppar det lite nu...

Detta var bara nån dag innan det började lukta mer i badrummet, speciellt från badkaret. Kan det vara relaterat? Det som @Alfredo nämner om ventilation?

Iaf, korkade jag tog bort stora vita grejen under badkaret (som jag nu av er lärt mig också heter vattenlås) för att fotografera. Den är kvar :D

Bifogar bild på hur det ser ut när den grejen sitter på.

Men liksom det luktar ändå. Det luktar mindre än när vattenlåset var av, men rummet är inte luktfritt.....
Dert ser ut som du har satt dit vattenlåset fel

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Trist att TS inte kunde ge ens hälften av informationen i första inlägget.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
M mrpurre skrev:
Dert ser ut som du har satt dit vattenlåset fel
Aj då! Hur vet man vilket håll som är rätt?! Vad ska man tänka på? Vad är "målet" när man stoppar i vattenlåset?
RoTe RoTe skrev:
Trist att TS inte kunde ge ens hälften av informationen i första inlägget.
Mitt fel! Jag har inget problem att navigera en terminal i linux eller liknande. Men jag har noll koll på detta, vet inte vad som är relevant och vad som inte är relevant för frågeställningen

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Du har väl fyllt på vatten i vattenlåset?

Det är ju själva vattnet som hindrar att illaluktande dofter kommer upp ur vattenlåset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.