Fredrik.engdahl skrev:
Problemet är detta är det enda "seriösa "budet vi fått.

Andra bud har legat på 500 000 under utgångspris.
I så fall så låter det ju som att ni även efter den här fulprutningen får helt ok betalt.?

D
HakanS skrev:
Fast det är ju faktiskt köparen som bestämmer vad huset är värt. Det är ju inte värt mer än vad någon vill köpa det för, oavsett vad ni lagt ut på det.
Det är knappast köparen som bestämmer vad huset är värt. Det köparen kan bestämma är vad just den köparen anser att huset är värt. Om säljaren har en annan åsikt och vägrar att sälja, så blir det ingen affär och då finns det inget konsensus om hur mycket huset är värt. Möjligtvis kan man säga att det är värt MINST xxx (=köparens bud) men INTE yyy (säljarens bud).

• Gilla
byggankan
  • Laddar…
Med köpare menar jag den som faktiskt köper huset.

D
HakanS skrev:
Med köpare menar jag den som faktiskt köper huset.
I så fall kan du ju lika gärna säga att det är säljaren som bestämmer priset, eftersom säljaren har sålt huset till samma pris som köparen har köpt det ;)

Fredrik.engdahl skrev:
Enligt mäklaren så måste han skriftligen meddela innan den 28/5 om han ska hoppa av. Men troligt vis så vet han inte om att det måste ske skriftligen så man funderar på att vänta ut tills på onsdag o sen kräva in pengarna.
Mäklaren är ju skyldig att tala om för köparen vad som gäller.

Man kan ju inte säga att köparen bestämmer vad marknadsvärdet är, för då skulle huset vara värt 2.5 enligt vissa som lagt bud och sen 2.8 enligt denna köparen.

Nimajneb> det står i det avtal köparen o vi skrivit under. Så det måste det måste vara upplyst från mäklaren.

Måste du sälja nu?

Fredrik.engdahl skrev:
Köparen har ett konstigt resonemang. Enligt honom så kan vi inte begära mer än 2.8 milj för vi köpte det för 2.7 och sedan byggt uterum och gjort lite mindre grejor.

Han verkar inte tycka att priset kan gå upp av olika anledningar utan ska kosta det man köpt huset för plus ev kostnader man byggt/renoverat för
Allt handlar om hur bråttom du har. Ett hus kan vara värt en summa men buden uteblir för att huset är så speciellt eller har ett läge som gör att rätt köpare måste hitta just det huset. I ett sådant läge gäller det att ha is i magen och inte låta en köpare styra er.

Den tilltänkta köparen har alltså höjt sitt bud med 150 kSEK utan egentlig "konkurrens" från någon annan?! Det måste ju i så fall vara för att mäklaren sagt att budet måste höjas för att det skall bli en affär eller tänker jag helt fel?

Så vitt jag vet har mäklaren skyldighet om att upplysa om övriga bud så det kan möjligen inte vara så att man nu fått information om övriga bud och inser att man har skrivit på ett kontrakt där köpeskillingen är bra mycket högre än vad övriga intressenter är beredda att betala och vad man därigenom anser vara "marknadspriset" (skulle inte förvåna mig om man även känner sig lite lätt vilseledd av utgångspriset eftersom inget bud verkar ha nått upp till detta)? Stämmer ovanstående så är nog inte besiktningen annat än ett svepskäl (om ni nu har ett kontrakt där köparen har rätt att hoppa av oavsett orsak). Det faktum att man nu väljer att försöka öppna upp för en dialog vad gäller priset är så klart ett märkligt förfarande eftersom det finns ett signerat kontrakt men jag tror nog snarare som att du skall se det som att de faktiskt verkligen är intresserade av huset. Jag håller tummarna för att den tilltänkta köparen inte hoppar av!

Låt köparen stå för åtgärderna som besiktningen visade behov av, och erbjud 10 -20 000 sänkning pga "felen".

Det är alltid riskabelt att säljaren skall åtgärda de fel som besiktningen visar på. Finns stor risk att köparen (med rätt?) blir missnöjd över utförandet.

Framförallt det där med att fuktsäkra utrymmet där golvvärmefördelaren sitter är väldigt svårt att göra i efterhand på ett korrekt sätt.

Just det "felet" låter för övrigt tveksamt om det verkligen är ett fel. Regeln om att värmefördelare skall sitta i fuktspärrat utrymme tror jag kom i senaste versionen av "säkert vatten". Så är värmen installerad för mer än 2 - 3 år sedan så var det ett korrekt utförande då.

Nu är det ju lätt att sitta här och tycka när det inte är våra miljoner vi pratar om men jag lutar nog åt att du skall vara kall och invänta köparen. Som någon redan påpekat; köparen har bekostat en besiktning och det visar väl på att han är intresserad av huset. Han har också bjudit - och skrivit under ett papper på - ett pris som han rimligtvis är beredd att betala. Om han aldrig var beredd att betala det priset så skulle han ju inte skrivit på - eller så är han en rejält ful fan som skriver på fullt medveten om att han senare ska använda svepskäl för att pruta ett överenskommet pris.

De där två anmärkningarna låter ju heller inte som de är i närheten av att kosta några 150.000 att åtgärda. Det låter snarare som han använder de som svepskäl att komma ner i sitt ursprungliga bud.

Om du inte sitter pyrt till och verkligen behöver sälja nu så kanske du kan göra så att du avvaktar köparens nästa drag. Kommer det inget skriftligt avhopp så verkar ni ha ett gällande kontrakt? Kommer det ett avhopp så har ni ändå möjligheten att svälja stoltheten och gå med på köparens sänkning. Fast ni riskerar ju då att köparen säjer nej i alla fall, eller vill sänka ytterligare...

Huset byggdes för 6,5 år sen så enligt gällande regler behövde det inte vara fuktsäkrat vid golvvärmen.

Vi har inte möjlighet att sänka mer om vi ska kunna lägga in 15% till nästa hus. I sådant fall väntar vi hellre 1 år med att sälja.

Mikael_L
Fredrik.engdahl skrev:
Huset byggdes för 6,5 år sen så enligt gällande regler behövde det inte vara fuktsäkrat vid golvvärmen.

Vi har inte möjlighet att sänka mer om vi ska kunna lägga in 15% till nästa hus. I sådant fall väntar vi hellre 1 år med att sälja.
Jamen dåså.
Nu har du svarat själv på din fråga. :)

Förövrigt en konstig rubrik på tråden:
"Märklig köpare vill sänka pris"

Vad är det för märkligt med den köparen? Jag trodde alla köpare ville sänka priset. Vet du om någon annan sort? Skicka dom till mig i så fall. :cool:

;)

Mikael_L
Jag var nära att skriva lite tidigare, men avhöll mig.

Det går ju inte att råda med såpass lite info.

Som säljare (som TS är nu) så måste först den egna situationen analyseras och få styra mest.
Det kan ju vara allt ifrån att "det måste säljas nu, omedelbart, bums".
Och det leder till en helt annan strategi än om
"Det är lugnt, behöver inte sälja nu, jag kan lika gärna renovera några rum till i sommarstugan vi tänker flytta till medan vi väntar på annan köpare. Och dessutom verkar marknaden vara i stigande så..."

Så vad man gör beror ju helt enkelt i första hand på vad man själv vill och/eller måste.

Måste man sälja bums så är det väl smidighet och tillmötesgående som gäller. Men ett tydligt motvilligt tillmötesgående så att köparen upplever att det var nätt och jämt på gränsen att det gick. :)

Sen kan man också spekulera en hel del i vad köparen tycker och tänker. Och vad h*n har för någto som driver sitt agerande. Men det spelar ändå i stort sett ingen roll.
Ja nästan iaf.
Om man misstänker att agerandet har att göra med att det verkligen är en krånglig person man har att göra med så bör man väl istället hoppas att köparen hoppar av affären, så man slipper resten.
Tyvärr är man (TS i detta fall) bunden av kontraktet, så att höja priset går ju tyvärr inte för att skrämma bort personen. ;)

Redigerat:
Man kan ju fundera på varför köparen agerar så här.

En möjlighet kan ju vara att de fått kalla fötter då de kommit på att köpt huset för ett för högt pris, och därför drar en fuling för att pruta ner priset till en nivå de tycker är rimligare. Det faktum att övriga bud ligger 350000 under köparens påskrivna pris talar ju för att priset som köparen accepterat ligger relativt högt.

Det kanske också är så att köparen inte får ut vad de räknat med för sitt tidigare boende, och helt enkelt inte längre har råd att köpa till det påskrivna priset.

Jag hade kollat med mäklaren, denne kanske har en kvalificerad gissning om varför köparen agerar så här.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.