Har ett hus som varit till salu ett tag och efter några visningar så kom köparen o vi överens om ett pris där vi sänkt 150 000 från vårt utgångs pris o köparen höjt 150 000 från deras första bud.

En besiktning gjordes i går med 2 små anmärkningar som kommer att fixas innan köparen flyttar in.

Men så hade köparen ringt mäklaren idag och tyckte huset var för dyrt och ville bara betala hans ursprungliga bud.

Vet inte vad man ska göra nu.

Papperna är påskrivna med den summan vi kommit överens med

Är papperna påskrivna så måste ju det priset gälla...

Priset ni skrivit är det som gäller. Finns det en besiktningsklausul i avtalet? I så fall kanske köpare kan hota med att nyttja den och häva köpet om ni inte går med på en prissänkning. Inte så snyggt av köpare att försöka pruta efter avtal skrivit om inget stort och oförutsett uppkommit på besiktningen.

Försök ha is i magen.....

Där är besiktningsklausul men där var 2 anmärkningar o den ena var att trädäcket var för när panelens underkant och det ska jag såga bort. Sen var där att utrymmet vid golvvärme shunten skulle vara vattentät och det fixar jag också.

Pga detta så vill han gå ner 150 000:-

Låter i mina öron helt orimligt. Att en besiktning skulle gå igenom helt utan anmärkningar är mindre troligt och det du nämner ser inte jag som direkt prutbart om ni redan gått halvvägs var (150000) från ursprungligt pris.

Fredrik.engdahl skrev:
Pga detta så vill han gå ner 150 000:-
Tacka för visat intresse och sälj till någon annan....risk för att det kommer komma mer...... ;)

• Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
Problemet är detta är det enda "seriösa "budet vi fått.

Andra bud har legat på 500 000 under utgångspris.

D
Jag misstänker att du har en öppen besiktningsklausul så att köparen kan hoppa av, oavsett orsak. Det hela är helt enkelt ett fult sätt att pruta på och har diskuterats en hel del tidigare här (men mest ur köparens synvinkel, som vill ha besiktningsklausul istället för att besiktiga före köpet). Jag skulle ha vägrat gå ner, ha is i magen. Köparen har trots allt betalat för en besiktning, så det är väl inte så skoj för dem heller att hoppa av.

• Gilla
weezer och 4 till
  • Laddar…
Beroende på hur klausulen är skriven så kan han antingen hoppa av helt eller få en "rimlig" sänkning av priset. Vanligast är dock att man skriver in en "öppen" klausul där köparen egentligen inte ens behöver motivera varför de bryter köpet. Jag har också sett varianter där man i första hand justerar priset utgående från "rimliga" offerter men om man inte kan komma överens hävs köpet.

Har de redan skrivit på så borde de vara väldigt intresserade. Jag skulle vänta (om ni inte själva har panik) och se om de väljer att häva köpet. Det måste i så fall göras skriftligen till mäklaren.

Mvh,
Anders

Enligt mäklaren så måste han skriftligen meddela innan den 28/5 om han ska hoppa av. Men troligt vis så vet han inte om att det måste ske skriftligen så man funderar på att vänta ut tills på onsdag o sen kräva in pengarna.

Fredrik.engdahl skrev:
Enligt mäklaren så måste han skriftligen meddela innan den 28/5 om han ska hoppa av. Men troligt vis så vet han inte om att det måste ske skriftligen så man funderar på att vänta ut tills på onsdag o sen kräva in pengarna.
Utgå inte från att säljaren är dum!

Han kan vara mycket smart, och har startat en psykologisk krigsinsats för att pressa priset,
och är naturligtvis i sin fulla rätt att göra detta juridiskt sett.
Tänk noga över vad du vill ha för huset, och om du kan acceptera en jämkning av priset.

Som du säger har du inte fått några andra "seriösa" bud, så försök göra det bästa av detta!
Köparen vet säkert vilket sits du har, och kanske vet hur han/hon skall spela sina kort bäst.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Köparen har ett konstigt resonemang. Enligt honom så kan vi inte begära mer än 2.8 milj för vi köpte det för 2.7 och sedan byggt uterum och gjort lite mindre grejor.

Han verkar inte tycka att priset kan gå upp av olika anledningar utan ska kosta det man köpt huset för plus ev kostnader man byggt/renoverat för

Fast det är ju faktiskt köparen som bestämmer vad huset är värt. Det är ju inte värt mer än vad någon vill köpa det för, oavsett vad ni lagt ut på det.

• Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.