Hej!

Jag har Malmbergs MD-99 installerade i mitt badrum från 2021. En spot är trasig så jag tänkte att jag beställer en ny. När den nya levererades sitter en puck (driver?) på kabeln och en fet lapp där det står att kabeln inte får kapas. Spottarna som är monterade har alla kapade kablar. Det är exakt samma modellnummer och beteckning.

Någon idé varför det är såhär? Vågar jag kapa kabeln på den nya spoten och installera som den gamla? Jag har inte hittat någon driver någon annan stans.

Har även skrivit till Malmbergs och ställt frågan men inte fått något svar.

/Fredrik
Spotlightinstallation i tak med exponerade kablar och anslutning till en Malmbergs MD-99 med text på enhetens baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Malmbergs MD-99 LED-spotlight och driver med vit kabel och etikett på bord; etikett säger att kabeln inte får kapas.
Skapa konto
Tak i badrum med inbyggda spotlights, en lyser och en är urkopplad.
Skapa konto
Bild av en öppen kopplingsdosa med flera färgade elkablar och Wago-kontakter, relaterad till diskussion om spotlights-installation.
Skapa konto
Kablage och kopplingar i en infälld elbox med flera färgglada ledningar och anslutningar synliga.
Skapa konto

Fick detta svar från Malmbergs:

Hej,
Tack för ert mail. Vad jag kan se så kom ”pucken” tillsammans med spotten även 2021 precis som idag, varför någon valt att klippa kabeln eller hur de installerat spotten vet jag tyvärr inte. Men som det står ska man inte kapa kabeln, MD-99 AC LED-downlight är en spott där man slipper drivdon för smidigare installation.

Förmodligen har installatören när de monterade de gamla upptäckt att det var för trångt i dosan för att få plats med den "inbyggda" drivern. Sitter en driver någon annanstans som har kapacitet att driva flera spottar.
Jag personligen hade klippt bort drivdonet och kopplat in som den gamla var inkopplad...

• Gilla
Revhiet1 och 14 till
  • Laddar…
Jag gissar att kabellängden har med något filter att göra, dvs mindre skräp ut på elnätet om den är intakt.

• Gilla
Sgraberg50 och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar om "pucken" verkligen är en driver. Jag misstänker att det bara är en ovanligt klumpig inkapslad anlutningsplint. Hur ser den ut om man öppnar den, om det bara är en anslutning så bör det lätt synas. På den äldre lampan är ju själva lampan märkt 230V. Det b orde den inte vara om den skall drivas ev en extern driver.

• Gilla
zniff och 7 till
  • Laddar…
Det kanske är pga den klippta kabeln som den gått sönder?

Malmbergs MD-99 AC LED-downlight där du slipper drivdon för smidigare installation. För infällt montage. Anslutes till snabbkopplingsplint 4x2,5 mm². Vidarekopplingsbar samt med dragavlast för kabel alt. flexslang 16 mm. Dimbar med bakkantsstyrd transistordimmer (RC).
S-märkt. Dubbelisolerad.

https://www.malmbergs.com/Products/9974545

• Gilla
Donkan
  • Laddar…
Farstatjej90
Bart Bart skrev:
Malmbergs MD-99 AC LED-downlight där du slipper drivdon för smidigare installation. För infällt montage. Anslutes till snabbkopplingsplint 4x2,5 mm². Vidarekopplingsbar samt med dragavlast för kabel alt. flexslang 16 mm. Dimbar med bakkantsstyrd transistordimmer (RC).
S-märkt. Dubbelisolerad.

[länk]
Varför behöver en LED-lampa 2,5mm?

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför behöver en LED-lampa 2,5mm?
Fråga Malmbergs, det är deras text.

Fick svar nu från Malmbergs att ”pucken” bara är en kopplingslåda. Denna spotten är gjord för 230 så den behöver ingen extern driver.

Så borde ju bara vara att kapa bort den och koppla in exakt som de gamla tänker jag 🤷🏼‍♂️

• Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
A
BåtFredrik BåtFredrik skrev:
Fick svar nu från Malmbergs att ”pucken” bara är en kopplingslåda. Denna spotten är gjord för 230 så den behöver ingen extern driver.

Så borde ju bara vara att kapa bort den och koppla in exakt som de gamla tänker jag 🤷🏼‍♂️
Ja. Tillverkarens ansvar för produkten upphör i och med den åtgärden med allt vad det innebär och flyttas över till dig. Men det har du säkert koll på.

Men det kommer fungera så och det är ju svårt att göra något annat i detta läge när det inte är gjort rätt från början.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det hela blev just lite mer komplicerat.
Som jag skrev tidigare fick jag detta svaret från Malmbergs på frågan om "pucken" var en kopplingslåda eller ett drivdon:
Det är en kopplingsbox, så man behöver inget separat drivdon för att spotten ska fungera.

Så jag kapade glatt bort den och kopplade in exakt som de gamla spottarna. Den lös i ca 0,5s och sen slocknade den. Därefter plockade jag isär "kopplingslådan" vilket i mina ögon ser ut som ett drivdon, vilket gör att den absolut måste vara där.

Så nu står jag här med en bränd spot, ett hål jag inte får plats med drivdonet i och har inte hittat några andra ersättningsprodukter som passar och drivs på 230 rakt in.

Några förslag?

Kretskort till kopplingsbox med flera komponenter och en vit kabel; locket med märkning L N L N syns delvis bredvid.
Skapa konto

Redigerat:
  • Ledsen
  • Wow
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Vid en snabb googling verkar Malmbergs MD-99 finnas i olika varianter, med och utan drivdon. Jag gissar att du köpt fel variant.

• Gilla
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Vid en snabb googling verkar Malmbergs MD-99 finnas i olika varianter, med och utan drivdon. Jag gissar att du köpt fel variant.
Varianten utan drivdon går på 10v så den behöver ett drivdon någon annanstans.
Jag har köpt exakt samma modellnummer och artikelnummer som den som sitter monterad, se bilderna.

• Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så att man i något skede ändrat designen och gjort drivdelen extern. Kanske för att minska värmeutvecklingen i själva spotten. Data om matningsspänning, dimbarhet osv. har ju flyttats till "inkopplingssplinten". Köpa en ny likadan och byta ut dosan mot en djupare kanske? Transplantera drivelektroniken (det är troligen den som falerat, inte LEDen) från den nya till den gamla om du är händig med lödkolven?

Redigerat:
  • Gilla
Urvik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.