4 223 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Märklig insekt i varmkompost
Köpte för ett tag sedan en isolerad kompost. Har haft lite problem med att få igång den. Har ingen tidigare erfarenhet av kompostering men man lär sig mycket från olika forum. Hur som helst kollade jag i den idag och överst låg det något som såg ut som ett tunt lager sand. Tänkte att det var märkligt då jag vet att jag inte har lyckats få med det på något vis. Jag tog upp en skopa och det verkar vara små små insekter som ser precis ut som sandkorn men de rör på sig iallafall. Inte mycket dock.
Har googlat efter svar men kan inte hitta det någonstans. Det närmsta jag kunde hitta var faraomyra men efter vad jag läst och sett så ser de små liven i komposten inte ut som dom. Det verkar även vara fel miljö för faraomyran.
Någon som har någon aning om vad det kan vara, och vad det är för fel?
Jag har som sagt var haft svårt för att få rätt balans i komposten.
Har googlat efter svar men kan inte hitta det någonstans. Det närmsta jag kunde hitta var faraomyra men efter vad jag läst och sett så ser de små liven i komposten inte ut som dom. Det verkar även vara fel miljö för faraomyran.
Någon som har någon aning om vad det kan vara, och vad det är för fel?
Jag har som sagt var haft svårt för att få rätt balans i komposten.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det krävs lite träning innan man klarar av balansen i komposten. Köp en säck ogödslad torv och täck ytskiktet med ett par nävar av torven. Det brukar hjälpa mot flugor, gråsuggor eller andra insekter i varmkomposten om komposten är alltför blöt. Är komposten alltför torr kan du hälla över en spann ljummet vatten.
Jag vet inte vad du fått in för litet djur men smådjur är inte ovanligt i en varmkompost. Fyll på med ogräs eller gräsklipp så att komposten kommer igång och brinner nu när våren kommit.
Jag vet inte vad du fått in för litet djur men smådjur är inte ovanligt i en varmkompost. Fyll på med ogräs eller gräsklipp så att komposten kommer igång och brinner nu när våren kommit.
Klicka här för att svara