1 467 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Markkabel till ethernet
Hej,
Jag köpte 200 meter nätverkskabel på ebay för 10 år sedan och det var typ "utomhuskabel" av någon kinesisk sort som faktiskt verkar bra! Har haft den monterad ute i flera år till kameror men nu tänker jag dra ner IP-kabel till ett garage ca 50m från närmaste router.
Jag gissar det är olämpligt att förlägga kabeln direkt i marken utan lägga i någon slags rör är att föredra - är det vettigt att dra den i VP-slang eller kan det kvitta?
Jag är inte sugen på att gräva för djupt utan hoppas 10-12cm duger.. det är ju inte direkt en respirator som ska kontrolleras..
tips?
Jag köpte 200 meter nätverkskabel på ebay för 10 år sedan och det var typ "utomhuskabel" av någon kinesisk sort som faktiskt verkar bra! Har haft den monterad ute i flera år till kameror men nu tänker jag dra ner IP-kabel till ett garage ca 50m från närmaste router.
Jag gissar det är olämpligt att förlägga kabeln direkt i marken utan lägga i någon slags rör är att föredra - är det vettigt att dra den i VP-slang eller kan det kvitta?
Jag är inte sugen på att gräva för djupt utan hoppas 10-12cm duger.. det är ju inte direkt en respirator som ska kontrolleras..
tips?
Gul skyddsrör för kabel ska du ha, en sort som är godkänd för markförläggning. Se till att du får med dragsnöre i.
Vanlig grå vp slang ska inte att ligga i jord. Kommer kollapsa pga marktrycket.
Ska du inte köra tunga fordon typ bilar över röret så behöver du inte gräva så djup.
Vanlig grå vp slang ska inte att ligga i jord. Kommer kollapsa pga marktrycket.
Ska du inte köra tunga fordon typ bilar över röret så behöver du inte gräva så djup.
Hej,Jockas021 skrev:
Inget tryck utom jagsjälv med skottkäran..
Det gula skyddsröret, är det 50mm röret som man bl.a hittar på biltema du menar?
Känns lite overkill för en tunn nätverkskabel... men rätt ska ju vara rätt...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Inte gul om det ska vara korrekt. Gul 'betyder' starkström, grön är det som gäller för svagström.
Har aldrig använt just Biltemas men den ser ju ut att vara godkänd så prova du.T turbo100 skrev:
Rekommenderar denna: https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/kabelskyddsror-50-110mm
Slät insida gör stor skillnad för indragningen av kabeln.
Du har helt rätt. Fel av mig.[SKPG]Zamora skrev:
Klicka här för att svara