På vintern har vi belysning i några träd på tomten och varje år är det ett jäkla trassel med att få upp dessa. Funderar på om jag skulle trycka ner kabel i backen och sätta nån typ av anslutningar i bägge ändar. Nån som har tips på kabel och anslutningar som tål väder och vind?

Har gjort flera klenspänningsinstallationer och där använt flexrör och sedan, beroende på kabellängd och effekt på grejorna, SKX-kabel (0,75 mm2) eller FK-ledare (1,5 eller 2, 5 mm2).

Kör in slangen i passande kopplingsbox som står pall för miljön och sedan använder wago-klämmor för anslutning av utrustningen.

E etompau skrev:
Har gjort flera klenspänningsinstallationer och där använt flexrör och sedan, beroende på kabellängd och effekt på grejorna, SKX-kabel (0,75 mm2) eller FK-ledare (1,5 eller 2, 5 mm2).

Kör in slangen i passande kopplingsbox som står pall för miljön och sedan använder wago-klämmor för anslutning av utrustningen.
Låter som en bra idé. Finns det några kopplingsboxar som man kan köra in flexrör i och ändå få hyfsat vattentäta? Jag tänker att de kommer att ligga utomhus i snö vintertid.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Låter som en bra idé. Finns det några kopplingsboxar som man kan köra in flexrör i och ändå få hyfsat vattentäta? Jag tänker att de kommer att ligga utomhus i snö vintertid.

Har använt en kopplingsdosa från Biltema, som faktiskt är bra.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kopplingsdosa-2000021071

Körde in flexslangen genom gummigenomföringen och sedan har jag grävt ner dosorna under marknivån alt. monterat på en stolpe/vägg.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.