Hej!

Håller på att dra trådarna i rören och förbereder så att elektriker kan komma och koppla.
I huset uppdateras att ler och det här är första steget att byta övre plan. Ett nytt skåp sätts varpå en ny tillbyggnads kopplas in. Sen kommer rum för rum kopplas in vart efter som vi renoverar.

Det jag också gör är att jag centralmonterar all styrning så plejden sitter i centralerna och inte ute i rummen i dosor. Blir lite mer dragning till ingångarna(brytare) och större centraler men det är ju görligt.

Det jag fastnar lite på är att vi eventuellt vill ha motordrivna markiser på fönsterna i framtiden och vil lfördereda detta genom att sätta det som krävs och dra till en dosa som man kan dra vidare ifrån senare.

Tittar jag på "analogt" så tolkar jag denna bild att det går en ledare(fas) in i den samt en Neutral(nolla). Sen går det ut två ledare och en nolla till motorn. Den bryter alltså också nollan? Jorden går separat till motorn.

1784406124692.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tänkte att det ska in en plejd jal-01 i det här. Utifrån bilden nedan så får jag följande tankar
1. Här dissar man den traditionella brytaren med pilar och tar vanliga brytare eller? Eftersom nollan inte går via den? Eller använder man samma fast man struntar i att koppla på nollan så man får "pilarna" på knapparna?
2. Om jag tänker rätt när jag centralmonterar så måste jag dra en fasledare till brytaren samt gå med två ledare tillbaka ned till plejden. Sen vidare från plejden(och centralen) med 2 ledare, en nolla och en jord till motorn?

1784406114834.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dispens skrev:
Det jag också gör är att jag centralmonterar all styrning så plejden sitter i centralerna och inte ute i rummen i dosor. Blir lite mer dragning till ingångarna(brytare) och större centraler men det är ju görligt.
Har du inte kommit alltför långt med jobben bör du verkligen tanka igenom detta det är verkligen inget vettigt hur man än ser på saken.

D Dispens skrev:
1. Här dissar man den traditionella brytaren med pilar och tar vanliga brytare eller? Eftersom nollan inte går via den? Eller använder man samma fast man struntar i att koppla på nollan så man får "pilarna" på knapparna?
Nollan behöver du inte tänka på i ditt fall fas till och de två utgångarna från brytaren är det som ska till.

D Dispens skrev:
2. Om jag tänker rätt när jag centralmonterar så måste jag dra en fasledare till brytaren samt gå med två ledare tillbaka ned till plejden. Sen vidare från plejden(och centralen) med 2 ledare, en nolla och en jord till motorn?
Det är helt rätt så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.