10 457 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Markfäste till stolpbelysning
Någon som monterat en stolplykta från t e x Konstsmide utan markfästet? Skulle till att gjuta fundament igår men upptäckt dessvärre att jag inte hade något marfäste enligt monteringsanvisningen!!?? Detta är tydligen tillbehör!!!
Kan man inte bara gjuta i ett gjutrör som vanligt? D v s dra in kabeln i gjutformen och sedan när det härdat, borra med "knacken" de 4 fästen som krävs för att förankra stolpen? Tycker det borde duga också?
Skulle kunna dra expander i fundamentet som motsvarar markfästets pinbultar?
Kan man inte bara gjuta i ett gjutrör som vanligt? D v s dra in kabeln i gjutformen och sedan när det härdat, borra med "knacken" de 4 fästen som krävs för att förankra stolpen? Tycker det borde duga också?
Skulle kunna dra expander i fundamentet som motsvarar markfästets pinbultar?
Nu vet jag inte hur din stolpe ser ut.
Jag gjöt in 4 pinnbultar i betongen. För att få rätt avstånd monterade jag lyktstolpen med 8 muttrar (en över och en under fästet i varje pinnbult) och stagade stolpen rakt medans betongen härdade.
Genom att flytta muttrarna individuellt går det sen att justera stolpen i alla ledder om det skulle gå fel.
Jag gjöt in 4 pinnbultar i betongen. För att få rätt avstånd monterade jag lyktstolpen med 8 muttrar (en över och en under fästet i varje pinnbult) och stagade stolpen rakt medans betongen härdade.
Genom att flytta muttrarna individuellt går det sen att justera stolpen i alla ledder om det skulle gå fel.
Klicka här för att svara