3 767 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Märkesmöbler vs enklare möbler!
Hur stor är egentligen kvalitétsskillnaden på märkesmöbler - designmöbler och "vanliga" möbler? Vissa skillnader är uppenbara såklart; skillnader i material o.s.v. Men är skillnaden så stor att den motiverar prisskillnaderna?
Jag frågade längre ner efter tips på modernt matbord och fick flera bra svar. Har kollat på bordet superellipsen och det kostar mellan 15 och 20 000 kr. Är det värt pengarna? Ett svar jag fick på min fråga gick ut på att man lätt kan fixa ett liknande bord på egen hand (bra idé 8)) - blir kvalitén sämre eller bättre?
Det jag tänker på är att vi fortfarande har ganska små barn (2 och snart 5 år gamla). Kanske ska man vänta med att satsa pengar på designmöbler tills de är större? Å andra sidan kanske sådana möbler har bättre hållbarnhet? Vad säger ni experter på detta??? :
/Lena, alltid i behov av goda råd från detta forum...
Jag frågade längre ner efter tips på modernt matbord och fick flera bra svar. Har kollat på bordet superellipsen och det kostar mellan 15 och 20 000 kr. Är det värt pengarna? Ett svar jag fick på min fråga gick ut på att man lätt kan fixa ett liknande bord på egen hand (bra idé 8)) - blir kvalitén sämre eller bättre?
Det jag tänker på är att vi fortfarande har ganska små barn (2 och snart 5 år gamla). Kanske ska man vänta med att satsa pengar på designmöbler tills de är större? Å andra sidan kanske sådana möbler har bättre hållbarnhet? Vad säger ni experter på detta??? :
/Lena, alltid i behov av goda råd från detta forum...
Jag jobbar som säljare i en större möbelaffär och har pluggat en hel del material- och produktionsteknik.
Jag tror inte att det är speciellt stor skillnad mellan "designmöblerna" och massmöblerna om vi tittar enbart på livslängdskvalitén. Jämför exempelvis superellipsen med MIO´s bor Plaine. De är i princip samma vara men med små variationer i utseendet. Jag tror säkert att den billigare massproducerade varan i det fallet håller lika bra.
Givetvis finns det områden där skillnaderna är större som t.ex soffor, sängar och kontorsmöbler. Det finns en orsak mer än volymen att Ikea och Jysk har så billiga sängar. De håller helt enkelt inte samma klass som "bättre" märken som exempelvis Svane-Ekornes, Tibrobädden eller Carpe Diem.
Även innehållet i soffor skiljer en hel del vilket ofta syns på prislappen också.
Jag undviker helst billiga stoppmöbler, sängar och tv-bokhyllor...
Låter det rimligt?
Jag tror inte att det är speciellt stor skillnad mellan "designmöblerna" och massmöblerna om vi tittar enbart på livslängdskvalitén. Jämför exempelvis superellipsen med MIO´s bor Plaine. De är i princip samma vara men med små variationer i utseendet. Jag tror säkert att den billigare massproducerade varan i det fallet håller lika bra.
Givetvis finns det områden där skillnaderna är större som t.ex soffor, sängar och kontorsmöbler. Det finns en orsak mer än volymen att Ikea och Jysk har så billiga sängar. De håller helt enkelt inte samma klass som "bättre" märken som exempelvis Svane-Ekornes, Tibrobädden eller Carpe Diem.
Även innehållet i soffor skiljer en hel del vilket ofta syns på prislappen också.
Jag undviker helst billiga stoppmöbler, sängar och tv-bokhyllor...
Låter det rimligt?
Vi har ett superellips på jobbet och jag kan ju bara råda dig att inte köpa ett original för dyra pengar.....det är ganska mycket synliga märken i bordet på jobbet och där äter bara vuxna.......
Personligen tycker jag att det är skitfult och skulle ALDRIG betala så mycket för något bord över huvudtaget, men smaken är som baken!
Personligen tycker jag att det är skitfult och skulle ALDRIG betala så mycket för något bord över huvudtaget, men smaken är som baken!
På sista frågan tror jag att 'kvalitén' i bemärkelsen hållbarhet osv. är väldigt avhängingt hur bra finsnickare du ärlena_l skrev:
Din första fråga, huruvida det är värt pengarna, är däremot omöjlig att svara på, den frågan kan överföras till alla andra produkter med namnkunnig designer/'märke' och det som är värt att betala för tex. en bil, vilken 'bara' är till för att frakta ändan från punkt A till punkt B för somliga dvs. en spottstyver', kan vara värt hur mycket som helst för andra.
När det gäller barn och superellipsen så har du def. en poäng i ditt resonemang, där tål det att tänka sig för ganska noga, barn är emellertid olika, en del kan inte låta bli att massakrera borden med (bla.
Vi har en supercirkel som v-rumsbord (vit
Sedan är det (som med bilar) så att den gängse beteckningen 'prisvärd' går bara inte att applicera på vissa saker, dvs. du måste helt enkelt avgöra om det är värt priset för just dig, oavsett vad andra tycker och jag tror dessvärre inte att du får särskilt mycket hjälp i att fatta beslutet genom att jämföra kvalité i bemärkelsen hållbarhet, livslängd osv. för den är säkerligen fullt i klass med tex. MIO's variant och dessutom antagligen tom. snäppet bättre, MEN..... knappast så mycket bättre att enbart den aspekten motiverar hela prisskillnaden
Det du däremot bör fokusera på är, förutom 'barnaspekten', om detta bord är exakt rätt för dig, om det passar dig och din stil samt om du tror dig vilja behålla det under MÅNGA år framöver.
Så kort och gott är min åsikt att visst kan du snickra ett bord hemma, med varierande resultat beroende på hur duktig snickare du är, men troligtvis får du det fullt acceptabelt och funktionellt och dessutom för en billig peng, MEN någon superellips, det får du inte.....
MVH//Christina.
När det gäller dyra, klassiska möbler så kan det löna sig att titta på auktioner. Personligen så skulle jag definitivt hellre köpa ett begagnat bord än en "kopia" från ett möbelvaruhus. Gäller det möbler som vi tror att vi kan ha länge ("tidlösa möbler") så satsar vi hellre på märkesmöbler, men vill vi ha något mer "modernt"- ja, då är det IKEA som gäller för oss.
Det är skillnad på kvalitetsmöbler som då oftast kostar en hel del och enklare möbler som då är billiga.
Bara ett exempel; spånskiva. Det säljs spånskiva som är i möbelkvalitet och som kostar en del. Kollar man in de skåp eller möbler generllt som tillverkas och säljs av 'Sveriges största och mest kända inetriörkedja' så består spånskivan av otroligt mycket luft eller skummat lim. Inte alls samma stabilitet eller beständighet som möbelskivan.
Stomme i spån som är rätt populärt bland enklare (och billigare) möbler ger sig efter några år. Börjar det inte glappa så är dom rätt känsliga för fukt eller barns våldsamma lekar, för att inte tala om en flytt eller två. En stomme i trä däremot, helst lövträ, är beständig på ett annat sätt men det kostar.
Ett annat exempel; stoppning i skumgummi eller bra dun. Skumgummi eller liknande åldras och står inte emot deformationer med tiden. En sits eller kudde i dun kan man bara pluffa till och den är fräsch igen...
Stora möbelbutiken gör rätt snygga möbler men vill jag ha finnish, beständighet, hållbarhet och bra passning i detaljerna så köper jag andra möbler.
Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Vill man lägga en mindre förmögenhet på möbler där man istället för bara en soffa får ett komplett (nästan) bohag från en annan butik. Det är i slutänden ens smak och plånbok som bestämmer vad man köper.
Vi köpte några småbord av bra kvalitet. Ingen spån- eller MDF-skiva så långt man kan se. Ingen superdesignad möbel heller. Bara enkla småbord men av massiv ek som går att slipa själv om någon skulle fixa en skavank i det. Dessutom åldras ek med behag trots eventuella skavanker. Vet inte om jag tycker det med MDF eller spånskiva..
Är säkert dum nu men jag har nog aldrig sett en superelips... var hittar man ett sådant att se?
Bara ett exempel; spånskiva. Det säljs spånskiva som är i möbelkvalitet och som kostar en del. Kollar man in de skåp eller möbler generllt som tillverkas och säljs av 'Sveriges största och mest kända inetriörkedja' så består spånskivan av otroligt mycket luft eller skummat lim. Inte alls samma stabilitet eller beständighet som möbelskivan.
Stomme i spån som är rätt populärt bland enklare (och billigare) möbler ger sig efter några år. Börjar det inte glappa så är dom rätt känsliga för fukt eller barns våldsamma lekar, för att inte tala om en flytt eller två. En stomme i trä däremot, helst lövträ, är beständig på ett annat sätt men det kostar.
Ett annat exempel; stoppning i skumgummi eller bra dun. Skumgummi eller liknande åldras och står inte emot deformationer med tiden. En sits eller kudde i dun kan man bara pluffa till och den är fräsch igen...
Stora möbelbutiken gör rätt snygga möbler men vill jag ha finnish, beständighet, hållbarhet och bra passning i detaljerna så köper jag andra möbler.
Sedan är det ju en kostnadsfråga också. Vill man lägga en mindre förmögenhet på möbler där man istället för bara en soffa får ett komplett (nästan) bohag från en annan butik. Det är i slutänden ens smak och plånbok som bestämmer vad man köper.
Vi köpte några småbord av bra kvalitet. Ingen spån- eller MDF-skiva så långt man kan se. Ingen superdesignad möbel heller. Bara enkla småbord men av massiv ek som går att slipa själv om någon skulle fixa en skavank i det. Dessutom åldras ek med behag trots eventuella skavanker. Vet inte om jag tycker det med MDF eller spånskiva..
Är säkert dum nu men jag har nog aldrig sett en superelips... var hittar man ett sådant att se?
Klicka här för att svara