Åhh nu har jag allt lyckats... :-[ vid mätning för upphängningslister till badrumsmöbeln råkade jag med tumstocken göra märke i kaklet  >:(, vitt och matt såklart. Det är ingen repa utan "bara" märke efter metallen på tumstocken. Har provat med vad jag vågat men det försvinner inte !! Finns här goda råd att få ?  :)

Provat med radergummi??

Döljs det inte av möbeln du ska hänga upp då ?

VIM funkar. Eller det heter väl JIF nuförtiden.

C
Japp, ett hårt suddgummi (sånt som används för ritfilm) och jobba på som tusan så försvinner det. Rengöringsmedel bet inte på de märken jag fick iallafall.

Tack för svaren !!
Möbeln döljer det inte, den är i andra änden på tumstocken.
cpalm: Vad skönt att höra att andra gjort samma sak !  ;)
Har suddat och gnott men får tydligen kämpa lite till. Provar även JIFén.
Tråkigt att störa sej på en sån sk-sak när det annars blir så fint.

C
triumph skrev:
cpalm: Vad skönt att höra att andra gjort samma sak ! ;)
Ja, det är svårt att undvika att skrapa i. I mitt fall skulle jag klämma in en stor nischvägg i aluminium mellan väggarna, så det blev en hel del små märken.

Väntar med att gno tills duschskjutväggen kommit på plats mellan vägg och glasblock då.

C cpalm skrev:
Japp, ett hårt suddgummi (sånt som används för ritfilm) och jobba på som tusan så försvinner det. Rengöringsmedel bet inte på de märken jag fick iallafall.
Vill du förtydliga vad det är för typ av suddgummi? Har också fått repor i mitt vita matta kakel...

Purre Purre skrev:
Gissar på sådant här

[länk]
Används det verkligen för ritfilm (vad som nu menas med det)? 😅

N Nudeln skrev:
vad som nu menas med det
Tvivlar på att någon använder ritfilm numera men förr när man handritade var ritfilm ett alternativ till papper för exempelvis tekniska konstruktionsritningar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N Nudeln skrev:
Vill du förtydliga vad det är för typ av suddgummi? Har också fått repor i mitt vita matta kakel...
Ha ha ha, ja det är lustigt hur tiden sprungit ifrån detta 20 år(!) gamla inlägg, idag är det väl ingen som gör ritningar för hand med tusch på ritfilm. 🙂

Hur som helst, dessa suddgummin säljs speciellt avsett för ändamålet i bygghandeln. Sök på kakelsuddgummi.

P.s. dock suddar dessa inte bort repor, utan märken som blir när man skrapar emot matt kakel med metallverktyg.
Stål mot matt keramik funkar nästan som en blyertspenna mot papper. Fast mycket jobbigare att sudda bort.
Det keramiska "suddgummit" någon tipsade om ovan kanske funkar på repor(?)

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Nudeln och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha ha, ja det är lustigt hur tiden sprungit ifrån detta 20 år(!) gamla inlägg, idag är det väl ingen som gör ritningar med tusch på ritfilm.
Ha ha ha, säger jag med. Missade helt att tråden/inlägget var så gammalt. 😀 Tyckte mest det var lite udda att du pratade om ritfilm som att det var något som fanns på varje skrivbord...

• Haha
  • Gilla
Nudeln och 1 till
  • Laddar…
Jag testade med ett suddgummi jag hade hemma, ett klassiskt vitt, typ detta https://www.amazon.se/Staedtler-526-50-Radergummi-2-3/dp/B007JTFWHQ, och döm om min förvåning - det försvann! Men helvete vad man fick sudda 😅

Upplevde att det gick bäst när man suddat gummit "varmt" och sen fuktade det lätt/slickade på det och sen suddade järnet igen. Tusen tack för tipset @cpalm!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.