Hej,

La ut 2 lager markduk under trädäck som jag köpte på Biltema och som enligt beskrivning släpper igenom bland annat vatten, provade hälla ut vatten på den och 30 min senare ser det ut enligt bild. Har inte gått igenom en droppe?...

• Svart markduk på marken med en träplanka ovanpå och en pöl av vatten som inte absorberats av duken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lulu78
  • Laddar…
Vad är det för mark under duken?

Det är matjord/lera samt matjord/bergkross närmare fasaden.

Spontant så tror jag att det handlar om att duken är "fet," och därmed stöter från sig vattnet, den effekten kommer nog avta med tiden.

• Gilla
lulu78 och 3 till
  • Laddar…
Det kan inte vara så att det är jorden som hindrar vattnet? Testa att lyfta duken.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Är väll en ogräsduk och dom är hyffsat täta, o har du 2 varv så kommer det nog gå segt för vattnet att gå genom.

Men så mycket vatten kommer det inte komma under altan att det kommer bli ett problem

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Stämmer, den är benämnd som markväv men står bland annat att den används som ogräsduk. Verkar vara allround då det står att den även kan användas för flera andra saker, t ex stenläggning osv.

Där vattnet ligger på bilden är det bergkross under då det varit en stenläggning där tidigare.

Okej så genomsläppligheten på dessa ökar med tiden i och med att de blir mindre "feta" på finishen? Tycker också den känns lite glatt och "oljig" på ytan.

Jag la 1 varv av Byggmax varianten under våran altan och sen på med lite 4-8makadam och det har stoppat växtligheten.

Så 2 varv är lite overkill.
Men jag skulle inte oroa mig över att den släpper genom dåligt.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Du hade nog inte behövt duken alls om du ska bygga trädäck, räcker med sand eller grus eller vad som.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Om man vill hindra rotogräs och liknande att komma upp under ett däck eller en grusbelagd yta, kan man med fördel använda svart så kallad odlingsväv. Det är en grov plastväv som garanterat släpper igenom vatten. Den kan köpas i småbitar och i 50 m längder på rulle. Det bästa är att gå till en plantskola eller en trädgårdsbutik. Jag har en ganska stor grusplan som har legat på det sättet i 14 år nu utan problem med ogräs.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Har nitat fast dukarna med plastspikar överallt så nu får det vara som det är oavsett :rofl: samt reglat golvreglarna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.