Immobil skrev:
::) Förlåt en okunnig, men vad är en stalker? ???
Är inte det en sån där "klister-människa" som följer efter en vart man än går?? ;)

Mer information o erfarenheter om markbetong tack! :D

Ingen som har markbetong? ???

• Gilla
Nidde_mr
  • Laddar…
I dag pratade jag med ännu en firma som gör markbetong och fick bästa pris: 600kr kvm.
Så visst går det att pressa priset.
Men nä.. "blä det är så dyrt".
>:(

MatildaSofia skrev:
Men nä.. "blä det är så dyrt".
...som sagt var. ::) ;D

Trodde äntligen någon ville prata markbetong. :'(

Vi kollade upp markbetong när vi skulle göra iordning uppfarten, jag ville helst ha det. Men det blev sten istället.
Mina föräldrar har markbetong på sin uppfart. Det är över 20 år sedan nu, men det är fortfarande fint, och såklart inget ogräs. De tog dit en betongbil, och så fick de låna stämplar, så de gjorde jobbet själva. Pappa säger att det inte var speciellt svårt.

:D Tack för ditt inlägg! För 20 år sen, oj! Kul o höra. ;)

markbetong, är det nån speciell blandning?

Förr fanns det något som kallades anläggningscement. Om detta nu är mark betong är en annan sak dock. Men markbetong borde klassas högre beroende på betong aggressiviteten i miljön där den läggs.

Är det anläggnings betong som menas talar man idag om långsamt härdande cement...

??? Jag undrar också, måste kolla upp detta i morn. Återkommer.

Hej.

Cementa har en otroligt utförlig skríft om markbetong på http://www.cementa.se/bpm/

Mig veterligen är det vanligaste att man tillsätter stålfibrer i markbetongen och bara gjuter den ca 10 cm tjock. Hårdbetong verkar vara det man använder och jag tror inte det är samma som anläggningsbetong. Dessutom använder man membranhärdare för att härda ytan som jag har fattat det.

Challe

Hej.

Ett tillägg i debatten ehuru det finns "bönder" som gör betong så är det så att det i Sverige idag finns en stor grupp som nästan har monopol cementa/ballast/fabriksbetong och allt vad dom nu heter. Vänd er inte till dom för då blir ni skinnade. Välj en lokal betongstation som inte har något med dom att göra. Där kan ni köpa betongen bra många hundra spänn billigare än av den stora draken. Pris på betong ligger sist jag kollade på 750-950 kronor / kubik inklusive pump. Går du till någon av drakarna så kostar det dig 1100-1500. Detta borde betyda en kvadrat meter kostnad för betongen på någonstans runt en 100:- om du kör den 10 cm tjock. Vi kanske skall gå ihop och köpa formar? Vilket mönster önskas?

Challe

Gatstensmönster vill jag ha, är ganska säker nu. Vore kul att se i verkligheten innan man bestämmer sig.
Vad vill Du ha?
Har du kollat upp vad mönsterformarna kostar? :D

Betong-Matilda....

Vilken var den "billiga" firman? Min bror har detta på sin garageuppfart som han gjöt själv med mönster....några repor har det blivit trots att det är hårt material. Sen upplever jag det lite "halt" på vintern....man bör fundera över räffling etc i mönstret. Skall du ha slingor är det nog lugnt.

Återkom gärna med firmanamn, det kan vara ett intressant alternativ för oss kontra stensättning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.