3 149 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Markbesiktning; felaktigheter, frågor
Det har blivit dags för markbesiktning av vårt nybygge. Tomten är så liten så det är egentligen inte så mycket att orda om, men jag tänkte dryfta två frågor med folket här.
- I kontraktet står det att en sopspaljé skall med betongplatta med inbyggda järn skall anläggas samt att en spaljé skall byggas. (Detta står i den tekniska beskrivningen som alla parter undertecknat). Någon betongplatta har inte anlagts utan sopspaljén står på plintar och själva soptunnorna står då på gruset. Detta anser jag var en försämring, vad brukar göras i dessa fall? Hur mycket avdrag kan man göra för detta om de vägrar gå med på att lägga dit en prefabricerad platta. Alltså vad kostar en sådan till två soptunnor?
- Betongplattor i fel storlek. I en bihandling till kontraktet (en tillvalslista) så står det angivet plattor med storlek 350x350 till uteplats. Nu ligger där mindre plattor, kanske 200x200. Har detta någon betydelse (är det bättre med mindre plattor rent av) Tacksam för svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Kvalitetsmässigt kan jag inte tänka mig att det sklijer. Går man ned på riktigt små plattor så ökar risken att de skall sätta sig och kanske tom. "flippa". Men plattor på 200 eller 350 borde inte spela någon roll. Beroende på stil så kan stora plattor se bättre ut.
Jag inbillar mig att de stora är avsevärt dyrare att lägga, de väger mer och skall därför hanteras med maskin.
Jag inbillar mig att de stora är avsevärt dyrare att lägga, de väger mer och skall därför hanteras med maskin.
Jo det är sant...
Fast i detta fallet så rör det sig om "de billiga" 350 mot "de billiga" 200 så det är nog sak samma. Irriterande bara att man frångår det avtalade utan att meddela mig. Hade man frågat så...
Tack för inputen!
Fast i detta fallet så rör det sig om "de billiga" 350 mot "de billiga" 200 så det är nog sak samma. Irriterande bara att man frångår det avtalade utan att meddela mig. Hade man frågat så...
Tack för inputen!
Klicka här för att svara