1 542 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Markarbeten i höst och grundläggning till våren?
Hej!
Vårat husbygge drar snart igång vilket innebär markarbeten och grundläggning för huset.
Tanken är att vi ska bygga ett garage själva, dvs grundläggning och resning m.m av garage.
Nu till min fråga, skulle det gå att göra markarbetet för garaget färdigt nu i höst för att sedan göra grundläggning och gjutning till våren? Detta för att spara tid och för att få göra klar marken när dom väl är där.
Jag tänker isf att dom får göra allt, så som avlopp, dränrör m.m så att det egentligen bara går att ställa dit kantelementen till våren.
Vårat husbygge drar snart igång vilket innebär markarbeten och grundläggning för huset.
Tanken är att vi ska bygga ett garage själva, dvs grundläggning och resning m.m av garage.
Nu till min fråga, skulle det gå att göra markarbetet för garaget färdigt nu i höst för att sedan göra grundläggning och gjutning till våren? Detta för att spara tid och för att få göra klar marken när dom väl är där.
Jag tänker isf att dom får göra allt, så som avlopp, dränrör m.m så att det egentligen bara går att ställa dit kantelementen till våren.
Moderator
· Stockholm
· 57 846 inlägg
Är inte speciellt kunnig på området. Men tycker mig ha hört en varning för det. Om schaktbotten står oskyddad över vintern, så bildas tjäle som luckrar upp marken, med risk att det blir sättningar när tjälen tinar upp.
Om det är ett reelt problem, eller en skröna vet jag inte.
Om det är ett reelt problem, eller en skröna vet jag inte.
Min tanke är att dom får fylla upp och padda allting också, är det fortfarande en dålig idé?
Jo, absolut. Det var första tanken.
Men samtidigt så går det rätt mycket pengar när man bygget hus
Så hade vi kunnat spara pengar genom att göra grunden för garaget själv så hade det varit värt det.
Har fått pris på garageplattan ink golvvärme, golvbrunn, dränrör m.m. 1730kr/m2.
Men samtidigt så går det rätt mycket pengar när man bygget hus
Så hade vi kunnat spara pengar genom att göra grunden för garaget själv så hade det varit värt det.
Har fått pris på garageplattan ink golvvärme, golvbrunn, dränrör m.m. 1730kr/m2.
Vad gör man då ? platta med golvvärme och övervintring , då måste det vara glykol i slangarna när dom provtrycks ,
det går aldrig att få ut allt vatten , då fryser slangarna direkt och spricker , resultat ingen GV kvar att bygga på
Annars får ni vänta och lägga på kistbotten det med grundningen klarar sig säkert , tänk en vanlig grusgång till ett hus ,
se bara till att det inte blir en bassäng där
det går aldrig att få ut allt vatten , då fryser slangarna direkt och spricker , resultat ingen GV kvar att bygga på
Annars får ni vänta och lägga på kistbotten det med grundningen klarar sig säkert , tänk en vanlig grusgång till ett hus ,
se bara till att det inte blir en bassäng där
Låter som ett bra pris. På vintern brukar man trycka golvvärmen med luft. Så inga problem att göra det innan vintern. Tror även det blir billigare än att göra plattan själv.Jonssonmicke skrev:
Klicka här för att svara