Jag tänker lite som AndersS i #6 och Torbjärn ovan.
Även om man har rätten på sin sida, och egentligen bara kan starta bygget, så skulle jag ta mig en funderare över hur värdet på huset och trivseln påverkas av att ha universums tjurigaste tant som jordägare.
Och hur är arrendeavgiften beslutad? Kan hon chockhöja den?
Om TS ändå ska bygga om allt från början så kanske det är läge att se sig om efter en friköpt tomt i ett mer angenämt läge.

• Gilla
  • Haha
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Besittningsrätten är stark.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Som jag förstår skrivningen om vägen är den i princip att jämställa med den rätt som du skulle haft genom ett servitut om du ägt tomten. Eftersom 50m-snutten inte berör någon annan så borde det inte behövas något samråd för att göra skötsel och underhåll på den.
God ton att informera om vad som företas, men gör det inte till en fråga som markägarens ska ha möjlighet att svara ja eller nej på. Om diket så hade jag sagt att det går att antingen kulvertera eller bredda genom att flytta ut en meter. Har hon något önskemål om vilket jag ska göra. Återställande av en sådan förbättringsåtgärd hade jag inte ansett mig förpliktad till, det får hon i så fall processa om.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Innebär "bibehålla bostadshus" verkligen att man får riva huset och bygga upp ett annat hus?

Jag skulle säga att det inte gör det. Håll hur som helst koll på arrendetiden så att avtalet inte kan sägas upp direkt när det inte finns något bostadshus på bostadsarrendet.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
I mina oskuldsfulla barnaöron låter det läskigt att plöja ned stora resurser i nybygge och vägunderhåll på en plats man själv inte äger. Är dessutom hyresvärden en galning med onda ögat hade jag nog flyttat därifrån för att lägga energin på annat håll. :oops:
Är det inte ganska likt en tomträtt som en stor del av fastigheter i Stockholmsområdet är?

harry73
C cotillion skrev:
Innebär "bibehålla bostadshus" verkligen att man får riva huset och bygga upp ett annat hus?
Nej, men att uppföra bostadshus innebär att man får bygga ett bostadshus, och det är inte begränsat till en gång

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag tänker lite som AndersS i #6 och Torbjärn ovan.
Även om man har rätten på sin sida, och egentligen bara kan starta bygget, så skulle jag ta mig en funderare över hur värdet på huset och trivseln påverkas av att ha universums tjurigaste tant som jordägare.
Och hur är arrendeavgiften beslutad? Kan hon chockhöja den?
Om TS ändå ska bygga om allt från början så kanske det är läge att se sig om efter en friköpt tomt i ett mer angenämt läge.
”Universums tjurigaste tant” låter inte som drömscenariot nej :rofl:

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, men att uppföra bostadshus innebär att man får bygga ett bostadshus, och det är inte begränsat till en gång
Ok, det låter som en möjlig tolkning antar jag. Men det verkar verkligen finnas fallgropar med bostadsarrenden där det inte längre finns någon bostad.

Så TS bör nog se till att det finns någon sorts stuga kvar på arrendet under byggtiden.

• Gilla
matfo och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Är det inte ganska likt en tomträtt som en stor del av fastigheter i Stockholmsområdet är?
Ingen aning! Jag trodde man köpte en tomt och sen ägde den för all framtid så har jag gjort iallafall

Mina föräldrars sommarstuga stod på arrenderad mark, avtalet var klantigt skrivet så marken kostade bara 100kr/år att arrendera. Detta gav mina föräldrar en mycket stark förhandlingsposition och de kunde få till ett utköp av tomten. Efter detta blev relationen till omkringliggande markägare mycket bättre.

Med det sagt, kräv att få köpa marken. Detta ger dig en starkare position på alla sätt och vis och så länge priset är skäligt så är det värt det.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Ursäkta en fråga till TS.

Är det verkligen så smart att bygga ett nytt hus på en arrendetomt, särskilt som markägaren verkar motsträvig.

Vad har du för arrendekontrakt? Hoppas det är ett lååååångt med reglerad arrendesumma som du kan acceptera även om 50år!

• Gilla
Vetallt och 2 till
  • Laddar…
Bostads arrenden har stark besittningsrätt och avgiften kan inte sättas hur som helst. Så de riskerna finns inte.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bostads arrenden har stark besittningsrätt och avgiften kan inte sättas hur som helst. Så de riskerna finns inte.

Nja. Just eftersom det är hyra vi pratar om så kan man ta upp det i arrendenämnden. Finns ju vissa öar i skärgården som har 60-70k per år i avgift. Går säkert att applicera på de flesta delar i landet.

Sannolikt inte. En sådan avgift förutsätter ett tämligen högt fastighetsvärde.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En äldre form av boende som har varit mycket vanligt på landet. En sorts gamla tiders hyresrätt före urbaniseringen och lägenheternas tid. Numera tycker jag mest det handlar om fritidshus om det inte rör sig om jordbruksarrenden. Man är rätt långtgående rätt till marken via arrendet så det går i många fall att sälja byggnaderna på den.
OT - och lägenhet var för 100 år sedan och tillbaka i tiden ibland benämning på mindre gård, ofta torp med mark, som inte beskattades och fick mantalsbeskattning;)

• Gilla
  • Älska
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.