Ö Öbo50 skrev:
Som jag förstår ts har hon ett bostadsarrende. Oklart hur länge avtalet gäller. Bostadsarrende ger stark besittningsrätt. Det kan även ge arrendatorn rätt till förköpsrätt då markägaren vill sälja. Läs därför lagtexten nedan.
  1. Lag (1985:658) om arrendatorers rätt att förvärva arrendestället
Man bör även läsa https://lagen.nu/1970:994#K10P4S1 om fall då ett bostadsarrende kan sägas upp utan besittningsrätt i paragraf 4 och 5. Finns där inget hus eller är huset i strid med bygglov så kan det sägas upp utan rätt till förlängning:

4 § Bestämmelserna i 5 och 6 §§ om förlängning av arrendeavtal gäller vid arrende för viss tid, utom när

1. hus som avses i 1 § ej finns på arrendestället då avtalet senast kan uppsägas från jordägarens sida, eller

5 § Om jordägaren har sagt upp arrendeavtalet, har arrendatorn rätt till förlängning av detta, utom när

1. arrenderätten är förverkad eller förhållande som avses i 8 kap. 14 § föreligger,
  2. arrendatorn i annat fall åsidosatt sina förpliktelser i sådan mån att avtalet skäligen icke bör förlängas,
  3. byggnad på arrendestället uppförts utan bygglov i fall då sådant erfordrats eller i strid med en detaljplan eller områdesbestämmelser eller därmed jämförligt beslut av myndighet angående markens bebyggande eller användning,
  4. i annat fall byggnad på arrendestället inte står i överensstämmelse med en detaljplan eller områdesbestämmelser och jordägaren gör sannolikt, att han skall använda arrendestället i enlighet med planen eller bestämmelserna,
  5. jordägaren gör sannolikt, att arrendestället skall användas för bebyggelse av annat slag än det som avses med upplåtelsen eller för jordbruk, industri eller annan ekonomisk verksamhet, samt jordägarens intresse att kunna förfoga över arrendestället för sådant ändamål påtagligt överväger arrendatorns intresse av fortsatt arrende,
  6. jordägaren i annat fall har befogad anledning att upplösa arrendeförhållandet.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
När du i #37 skriver
"Ja du, tänk om alla hade en logik som man förstod. Men tyvärr. I detta fallet är ett nej, ett nej utan motivering."
Så tolkar jag det som du inte accepterar utan vill ha en motivering.
Varför måste man behöva motivera ett nej?
Jag tycker inte att du ska "trycka på knappen". Om så tror jag vi kommer se en fortsättning på denna historia lik Göran Persson och hans arrendator....
Om du även läst vad som var anledningen till mitt svar, så hade du inte behövt ”tolka” utan förmodligen förstått sammanhanget, precis som Pacman42 förklarar i ≠50

P
Besvärligt att inte vara på plats alls under bygget.. tror tyvärr markägaren kan ställa till med en hel del strul beroende på hur påhittig hon är.. även om byggfolk är relativt resistenta mot gnäll så kan mer konfliktskapande lösningar skapa betydande förseningar av allt hela tiden.. många börjar tveka om det blir polisanmälningar..och hot om åtal istället gör det vanliga gnället dom är vana med..

Ts har såklart rätten på sin sida men det finns många kreativa sätt att hålla sig till utanför straffbart men ändå skapa en jäkla oreda.. förseningar osv

Man måste försöka bedömma hur mycket allvar markägaren menar eller om det bara är gnäll och tomma hot.. om hon har maskiner och gräver bort vägbreddnigen tills nästa entreprenör kommer eller bara hotar med sånt.. jobbar hon eller är hon hemma hela dagarna osv.
Självklart Att jag skulle sätta upp några synliga kameror atrapper och några dolda riktiga för att se vad som händer och få bevis på saker som ev händer..
Åtelkamera i fågelholk är väl klassiskt och lite smart konstruerad och rejält fastsatt i träd... kombineras med x antal identiska som bara är fågelholk

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Ö Öbo50 skrev:
Som jag förstår ts har hon ett bostadsarrende. Oklart hur länge avtalet gäller. Bostadsarrende ger stark besittningsrätt. Det kan även ge arrendatorn rätt till förköpsrätt då markägaren vill sälja. Läs därför lagtexten nedan.
  1. Lag (1985:658) om arrendatorers rätt att förvärva arrendestället
”Hon” är en han, men däremot är fastighetsägaren/markägaren/jordägaren en ”hon” :)
Betr din laghänvisning så är, vilket kanske framgår av min skiss, min arrendetomt för liten för att omfattas

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Besvärligt att inte vara på plats alls under bygget.. tror tyvärr markägaren kan ställa till med en hel del strul beroende på hur påhittig hon är.. även om byggfolk är relativt resistenta mot gnäll så kan mer konfliktskapande lösningar skapa betydande förseningar av allt hela tiden.. många börjar tveka om det blir polisanmälningar..och hot om åtal istället gör det vanliga gnället dom är vana med..

Ts har såklart rätten på sin sida men det finns många kreativa sätt att hålla sig till utanför straffbart men ändå skapa en jäkla oreda.. förseningar osv

Man måste försöka bedömma hur mycket allvar markägaren menar eller om det bara är gnäll och tomma hot.. om hon har maskiner och gräver bort vägbreddnigen tills nästa entreprenör kommer eller bara hotar med sånt.. jobbar hon eller är hon hemma hela dagarna osv.
Självklart Att jag skulle sätta upp några synliga kameror atrapper och några dolda riktiga för att se vad som händer och få bevis på saker som ev händer..
Åtelkamera i fågelholk är väl klassiskt och lite smart konstruerad och rejält fastsatt i träd... kombineras med x antal identiska som bara är fågelholk
Kameraförslaget innebär att uppsättningen behöver ske utanför min tomt och på hennes fastighet, vilket jag är tveksam till

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Källa till ditt påstående?
Det är rätt allmänt känt att man inte får ha obemannad övervakningskamera utanför sin egen tomt/hemfridszon.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
P PappasHammare skrev:
Och varför inte då acceptera ett nej? Varför måste man motivera och berätta varför? Som i andra fall där det sägs nej. Där har vi fått lära oss att ett nej är ett nej. Eller hur?

Markägaren har kanske inga incitament att ha några arrendatorer i huvudtaget. Ekonomin spelar säkert ingen roll. Så varför ens göra det enkelt för den andre då? Personen vill bo i fred, på sitt sätt.
Låter hårt men acceptera som det är eller skaffa något annat.
Inte kopplat till detta fallet öht men det är extremt vanligt att det initialt blir nej när en köpare söker upp en fastighetsägare som inte är van vid fastighetsaffärer och frågar om dom får köpa. Så att bara lämnade det är sällan en bra idè om man verkligen vill köpa. Ofta behöver det mogna, säljaren snackar med en mäklare, läsa på lite om ett rimligt värde och vänja sig vid tanken. Det kan vara en process som tar ett par år. Sen om du vill kalla det att man inte accepterar eller inte vet jag inte men så ser det ofta ut.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag avslutar ärendet nu. Den som tipsade om detta forum har ganska rätt i sitt omdöme. Han sa ungefär ”Ca 50 % tycker till om helt allmänna saker som kan ha liten eller ens någon koppling till din fråga. Dessa kan sedan sinsemellan börja diskutera vad de tyckt, om de tyckt ”rätt” mm i sidoyrådar som man aldrig vet vart de leder.
Ca 40 % koncentrerar sig på att ifrågasätta vad du frågar om, varför du inte gör på annat sätt och har Alexanderhuggliknande lösningar, och 10 % läser, förstår vad du frågar om och ger tips efter bästa förstånd och erfarenhet”

Det har varit intressant att se hur rätt han fick.
Tack ändå alla, inte minst Perra i skogen, Claes Sörmland, Räknnisse o Daniel 109 från vilka jag tar med mig några råd och förslag.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
Lycka till framåt :love:

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lusselelle skrev:
Ca 50 % tycker till om helt allmänna saker som kan ha liten eller ens någon koppling till din fråga. Dessa kan sedan sinsemellan börja diskutera vad de tyckt, om de tyckt ”rätt” mm i sidoyrådar som man aldrig vet vart de leder.
Ca 40 % koncentrerar sig på att ifrågasätta vad du frågar om, varför du inte gör på annat sätt och har Alexanderhuggliknande lösningar, och 10 % läser, förstår vad du frågar om och ger tips efter bästa förstånd och erfarenhet
Lite långt för en T-shirt, men ack så träffande!

---

Jag tror för övrigt att @Claes Sörmland har rätt, det är svårt att låta juridikens kvarnar mala först i en sån här fråga då ju rätten redan finns. Samtidigt är jag lite mesig och tycker att man först ska prova andra vägar än att sätta hårt mot hårt. Jag vet bara inte vad det skulle vara.

Då det är ett stort och dyrt projekt skulle jag därför se till att vara på plats dag ett, rustad med information. Ha arrendeavtalet redo och särskilt tänkt igenom vägrätten, alltså det här: ”Arrendatorn har rätt att använda väg till tomten. Skador som arrendatorn orsakar på vägen och som beror på annat än normal användning av vägen ska avhjälpas och bekostas av arrendatorn.”

Sen bara vara där och vara tillgänglig. Kommer markägaren och bråkar visar du arrendeavtalet och förklarar lugnt att det du gör är helt inom din rätt och att du såklart kommer stå för allt behov av att fixa vägen när du är klar. Fotar/filmar du vägens skick innan också så blir det än sämre.

Börjar hon prata om polis (inte omöjligt) förklarar du att du redan tänkt på den frågan, men att det är Kroonofogdemyndigheten som hanterar sånt här genom särskild handräckning. Men att då det potentiellt är hon som hotar din rätt så är det förstås du som i så fall skulle anmäla hennes hindrande av din rätt dit, om det skulle gå så långt.

Mer om handräckning från KFM kan du läsa här.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite långt för en T-shirt, men ack så träffande!

---

Jag tror för övrigt att @Claes Sörmland har rätt, det är svårt att låta juridikens kvarnar mala först i en sån här fråga då ju rätten redan finns. Samtidigt är jag lite mesig och tycker att man först ska prova andra vägar än att sätta hårt mot hårt. Jag vet bara inte vad det skulle vara.

Då det är ett stort och dyrt projekt skulle jag därför se till att vara på plats dag ett, rustad med information. Ha arrendeavtalet redo och särskilt tänkt igenom vägrätten, alltså det här: ”Arrendatorn har rätt att använda väg till tomten. Skador som arrendatorn orsakar på vägen och som beror på annat än normal användning av vägen ska avhjälpas och bekostas av arrendatorn.”

Sen bara vara där och vara tillgänglig. Kommer markägaren och bråkar visar du arrendeavtalet och förklarar lugnt att det du gör är helt inom din rätt och att du såklart kommer stå för allt behov av att fixa vägen när du är klar. Fotar/filmar du vägens skick innan också så blir det än sämre.

Börjar hon prata om polis (inte omöjligt) förklarar du att du redan tänkt på den frågan, men att det är Kroonofogdemyndigheten som hanterar sånt här genom särskild handräckning. Men att då det potentiellt är hon som hotar din rätt så är det förstås du som i så fall skulle anmäla hennes hindrande av din rätt dit, om det skulle gå så långt.

Mer om handräckning från KFM kan du läsa här.
Tack!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lusselelle skrev:
Jag avslutar ärendet nu. Den som tipsade om detta forum har ganska rätt i sitt omdöme. Han sa ungefär ”Ca 50 % tycker till om helt allmänna saker som kan ha liten eller ens någon koppling till din fråga. Dessa kan sedan sinsemellan börja diskutera vad de tyckt, om de tyckt ”rätt” mm i sidoyrådar som man aldrig vet vart de leder.
Ca 40 % koncentrerar sig på att ifrågasätta vad du frågar om, varför du inte gör på annat sätt och har Alexanderhuggliknande lösningar, och 10 % läser, förstår vad du frågar om och ger tips efter bästa förstånd och erfarenhet”

Det har varit intressant att se hur rätt han fick.
Tack ändå alla, inte minst Perra i skogen, Claes Sörmland, Räknnisse o Daniel 109 från vilka jag tar med mig några råd och förslag.
Det tips som du ännu inte har fått är den att gå den långa vägen via domstol så att du får ett beslut på att det är OK att ändra på vägen.

Du skriver helt enkelt till fastighetsägaren (jordägaren) med information om att du ämnar bredda vägen vid ett visst datum. Ange att du har den rätten enligt arrendeavtalet. Du begär ett svar av fastighetsägaren är informerad om åtgärden inom två veckor. Väljer fastighetsvärden att inte svara så är saken troligen utagerad.

Svarar fastighetsägaren att detta inte är förenligt med avtalet så har ni nu något att strida om. Nu kan du välja att gå vidare och få detta rättsligt prövat. Jag har liten erfarenhet av hur tolkningsfrågor kring arrendeavtal prövas men jag gissar att det är arrendenämnden som är rätt instans att vända sig till. När jag läser så ser det ut som att man kan ta det via en villkorstvist i arrendenämnden och en sådan kan du ansöka om:

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/arrende/bostadsarrende/andra-villkoren/

Räkna med en lång process.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fsn skrev:
Det är rätt allmänt känt att man inte får ha obemannad övervakningskamera utanför sin egen tomt/hemfridszon.
Var är det sagt att kameran ska bevaka utanför tomten?

Jonatan

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är ägaren en snackare eller tuffing? Oftast är den som snackar mycket en person som inte agerar. Du kan meddela ägaren att du kommer montera en kamera (under byggtiden) som filmar din ”tomt” och vägen. Ev. Försök till skadegörelse av vägen kommer polisanmälas.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Var är det sagt att kameran ska bevaka utanför tomten?
Vägen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.