Byggahus.se

Mark spottar i granitplattor

1k läst  8 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Finns det några bra tips på märken som klarar att placeras i borrade hål i granitplattor till en altan? (köpställen?)

Vi behöver 7-8 stycken med ca 2,5 - 3 meters mellanrum. Graniten är 3 cm djup.

Klassificeringen IP 67 eller IP 68 - hur pass mycket säkrare är IP68 och är det något jag behöver leta speciellt efter, eller räcker det med IP67?

Finns det något annat i form av el säkerhet som vi behöver tänka på? Vi har förberett vid husbygget el ut i trädgården samt vi väggkontakter på utsidan.

Svar emottages tacksamt

2. E
    Medlem Nivå 6
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    IP67 = 1 meters djup i 30 minuter.
    IP68 verkar inte vara direkt specificerat.

4. F
    Medlem Nivå 8
    Värt att tänka på att när jag har satt "decklights" dvs spottar i trädäck etc så har oftast armaturerna varit IP68 med sen har själv anslutningen/förgreningar "bara" varit IP 67.

Kör på de du tycker är bäst/snyggast. Jag brukar oftast dra in kablen till transformatorn i tex garage/carport/förråd och ha den där inne.Lättare att felsöka och byta ut om man skulle få problem i framtiden. Istället för att man gömmer den under någon trappa etc. Sitter ju lite mer skyddad undertak med.

5. J
    Medlem · Nivå 8
    Har använt cosa 30 i altanen. Väldigt prisvärt och lyser fortfarande. Jag köpte på nätet men jula har dessa också.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Det får helt enkelt bli den som ser snyggast ut och om det blir IP 67 eller 68 får slumpen avgöra.

Har hittat en del i de vanliga butikerna (Bauhaus, Hornbach etc) men de var relativt billiga. Första tanken var att det inte är samma säkerhet som de som kostar 800-900 kr stycket - men det verkar som att det är det och i så fall är det onödigt att lägga ut mer pengar i onödan - speciellt om t ex Cosa från Jula funkar ypperligt utan problem.

Tittade på länken "hidealite" - de ser fina ut men vill gärna se dem i verkligheten, så det får nog bli ett av byggföretagen.

Kabeln till transformatorn har jag inte tänkt på, men eftersom trädgårdsföretaget kommer på måndag och börjar jämna till trädgården (vi bor i ett nybyggt hus utan trädgård) ska jag ta upp det med dem och se vilka lösningar som passar. Vi har en kabel från huset (ca 5-6 meter lång) förberedd för just detta ändamål med en "dosa" i änden - vet ej om den kan utnyttjas?

7. E
    Medlem Nivå 6
    IP68 är dränkbar, därför är kopplingarna bara IP67 för dom skall INTE ligga under vatten.

Tror Bauhaus har hidealite.
    Dock är det inte så billigt att köpa kvalité där, värt tycker jag det är att kolla upp om du kan köpa dom via en elfirma, dom SKA ha bättre pris är tex Bauhaus.
    Jag har själv installerat mycket från hidealite och dom håller god kvalité till ett bra pris.

Sen får folk här säga vad dom vill, men man får vad man betalar för när det gäller LED, så får man väga det mot vad man tycker det är värt.
    Om den lyser i 40000h eller 10000h...

8. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Vem spottar i vad?

• Laddar…
  9. N
    Medlem Nivå 5
    Ohyffsade Mark! Jag tycker vi ger honom en omgång stryk!

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka