Finns det någon som känner till en bra och hyfsat djupgående arbetsbeskrivning om hur man konstruerar en platta på mark?
Går i tankar om att ev bygga hus under 2017, och då ev angöra en sådan grund för egen hand. (Dock ej gjuta själv)
Det mesta man läser på nätet tycker jag oftast handlar om bortforsling av jordmassor, lägga på grus, placera ut L-stöd, gjut. Men däremellan? Hur mycket grus? Vilka fraktioner? Hur anlägger man dränering och dagvatten? Armering?
Går jag runt och kollar på husen som byggs hemma blir jag snart ganska undrande. Somliga lägger i mycket armering, rejält med byglar, förstärkningar i hörnen osv. Andra har två fattiga järn slarvigt utlagda i voten...?
Kom gärna med förslag, eller om vi kan starta nån slags diskussion om saken..

Jag vill minnas att jag hittade en hel del info i ämnet innan jag byggde vårat garage. Jag tror att jag hittade en del info hos bl.a. Ballast, men även på platser som vi-i-villa, hos leverantörer av "grund-paket" etc.

Här finns lite info om grundläggningsdjup t.ex.

http://www.tjallden.se/produkter/platta-pa-mark-villa/konstruktion/

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Jag tror att det är vanligt att voten överarmeras rejält i vanliga villlaplattor, särskilt för enplanshus som har ganska små laster på syllen.

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Jag tror att det är vanligt att voten överarmeras rejält i vanliga villlaplattor, särskilt för enplanshus som har ganska små laster på syllen.
Kul med input!
Just detta har jag tok-googlat nu under dagen. Sitter och funderar på grovlek på övre & undre armeringsjärn, och antal.
Villabyglar? Det verkar det råda olika åsikter om. Tror inte vi har det i våran platta idag (1-plan 17x9m platta).
I vårt fall skulle det vara aktuellt framöver med ett 2-planshus, ca 14x9m platta.
Vill du utveckla ditt resonemang?

Skulle verkligen rekomendera dig villabyglar. Lasten från huset är ju där syllen är. Jag byggde ett garage o körde med såna. Köpte färdigbockade och sen najade jag fast 2 st 10mm armeringsjärn längst ner och 2 uppe. Sen går man ut med mattorna över dem o najar ihop de.

Armeringsjärn näjt till bockade syllar på en grusgrund med armeringsmattor i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tittar på konstruktionen i länken ovan (Tjälldén) så är det inga villabyglar och två armeringsjärn i botten av voten. Uppenbarligen räcker det. Därav min slutsats att många plattor är överarmerade. Det är svårt att se att längsgående armeringsjärn i överkant av voten skulle tillföra så mycket i hållfasthet. Dragspänningen kommer i nederkant av voten och det är där armeringen behövs.

Men i praktiken tror jag inte du behöver bekymra dig så mycket över detta. Kommunen kommer kräva att du lämnar in konstruktionsritningar på grunden som är gjorda av en byggnadskonstruktör, så du behöver bara göra som konstruktören anger.

Armering är väl inte så stor del av kostnaden. Är detta inte mer pga. "better safe than sorry" ?

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
Du gör bara plattan en gång. Att då lägga nån tusing extra o lite tid tycker ja är värt de. Skulle inte vara kul om de skulle visa sig när man byggt klart ett hus att voten inte är tillräcklig. Här tycker ja man ska köra "hängsel o livrems" metoden.

Jag skulle snarare påstå att de flesta villa plattorna är underdimensionerade Idag speciellt vad det gäller armeringen. Byglar bör man absolut i voterna på en villaplatta. Bygeln gör så att de längsgående järnen samverkar och tar upp lasten. Skulle även använda 8150 mattor för att minska risken för krympsprickor och inte använda självkompakterande betong i plattan då den spricker utav helvete.

byggolle skrev:
Bygeln gör så att de längsgående järnen samverkar och tar upp lasten.
Hur tänker du då? Byglarna och de längsgående järnen sitter ju inte ihop i någon hållfasthetsmässig mening. Man svetsar inte armeringen i villaplattor. Syftet med villabyglar är i huvudsak att hålla de längsgående järnen på plats vid gjutningen.

f91jsw skrev:
Hur tänker du då? Byglarna och de längsgående järnen sitter ju inte ihop i någon hållfasthetsmässig mening. Man svetsar inte armeringen i villaplattor. Syftet med villabyglar är i huvudsak att hålla de längsgående järnen på plats vid gjutningen.
Man najar ju ihop dem undre och övre järnen med byglarna. Sen låter man näten gå över byglarna så najar man även fast dem. Min KA sa att dubbelarmerar man som ja gjorde för lyften så måste övre och undre näten sitta ihop för att ha bästa funktion. Annars blir de 2 separata nät.

Najningen har ingen som helst betydelse för hållfastheten, det är enbart för att hålla järnen på plats vid gjutningen.

Teknisk ritning av armering i betong med längsgående armeringsstänger och byglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De nedre järnen tar ingen trycklast, bara draglast. De övre järnen behövs inte.

f91jsw skrev:
De nedre järnen tar ingen trycklast, bara draglast. De övre järnen behövs inte.
Jag uppfattade det som att det är vid/före gjutning som de kan knäcka ut. Efter gjutning/härdning lär ju inte själva armeringsjärnet "knäcka ut", tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.