Tänkte omvandla ett sadeltak till ett mansardtak för att få lite mer yta på vindsvåningen, men vad gäller för att undvika att det förvandlas till 2-plan?
Är det godtyckligt kommun till kommun eller finns det något att luta sig på?
Byggnadshöjden är inte ett problem, det finns gott om det. Men om det förvandlas till 2-plan får det max vara 10 graders vinkel på taket och då måste det bli helt annorlunda design och jag vill bevara gamla stilen.
Däremot verkade bygglovshandläggaren vara negativ till min idé och att mansardtak skulle förvandla det till ett 2-plan. Det var dock bara i samtal och visning av principskiss.
Är det godtyckligt kommun till kommun eller finns det något att luta sig på?
Byggnadshöjden är inte ett problem, det finns gott om det. Men om det förvandlas till 2-plan får det max vara 10 graders vinkel på taket och då måste det bli helt annorlunda design och jag vill bevara gamla stilen.
Däremot verkade bygglovshandläggaren vara negativ till min idé och att mansardtak skulle förvandla det till ett 2-plan. Det var dock bara i samtal och visning av principskiss.
Med mansardtak räknas väl vinden i princip alltid som en våning? Reglerna är inte godtyckliga, utan finns i PBF 1 kap. 4 §.
”En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.”
”En vind ska anses vara en våning endast om
1. ett bostadsrum eller en arbetslokal kan inredas i utrymmet, och
2. byggnadshöjden är mer än 0,7 meter högre än nivån för vindsbjälklagets översida.”
Botkyrkas skiss illustrerar ju byggnadshöjd, men de har med ett mansardtak så jag vet inte riktigt vad du är ute efter?
En vind definieras av att det förhöjda vägglivet inte får vara mer än 0,7m, men vad är det som dikterar vinkeln på ett brutet tak om inte det överskrids?
Värt att notera är att byggnadshöjden får vara över 7 meter men med brasklapp om att om det är 2-plan måste vinkeln vara 10 grader eller mindre.
En vind definieras av att det förhöjda vägglivet inte får vara mer än 0,7m, men vad är det som dikterar vinkeln på ett brutet tak om inte det överskrids?
Värt att notera är att byggnadshöjden får vara över 7 meter men med brasklapp om att om det är 2-plan måste vinkeln vara 10 grader eller mindre.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Du se påbind två ovan, så länge livet är mindre än 70 cm (på översidan av taket) och takvinkel än mindre än 45.
Följdfråga om ni nu har rätt 
Om man ändå vill ha ett typ av mansardtak, eller ett brutet tak med kanske mer modern stil och det förvandlas till ett 2-plan.
Var räknas då takvinkeln? T.ex. om man bryter taket med exempelvis 75 grader, men det är inte ett tak egentligen utan snarare en lutande vägg, och övre brytpunkten är 10 grader, skulle det då funka?
Om man ändå vill ha ett typ av mansardtak, eller ett brutet tak med kanske mer modern stil och det förvandlas till ett 2-plan.
Var räknas då takvinkeln? T.ex. om man bryter taket med exempelvis 75 grader, men det är inte ett tak egentligen utan snarare en lutande vägg, och övre brytpunkten är 10 grader, skulle det då funka?
Det enda jag ville visa med figuren var att det sättet att beräkna byggnadshöjd som du skrivit i det tidigare inlägg -- "innan takvinkeln påbörjas" -- inte stämde för byggnader med mansardtak.J JockeHX skrev:Botkyrkas skiss illustrerar ju byggnadshöjd, men de har med ett mansardtak så jag vet inte riktigt vad du är ute efter?
Takvinkeln beräknas för respektive takfall och regleras i detaljplanen. Kolla om det för ditt område anges någon generell vinkelintervall alternativt specifikt för det undre och övre takfallet, så ser du svaret där.J JockeHX skrev:Följdfråga om ni nu har rätt
Det finns inga intervall specifierade, enbart att om det är 2-planshus så får max lutning på taket vara 10 grader.
Men antingen bygger man ju en vanlig lodrät fasad och ett sadeltak med 10 graders vinkel, eller så kan jag tänka mig att göra ett typ av brutet tak med men översta brytningen kan vara 10 grader. Resultatet blir samma men utformningen skiljer och jag tappar yta.
Det jag hänger upp mig på rent arkitekturmässigt är att jag vill få kvar lite av den äldre känslan och få in takkupor. Att dessa skulle vara våningsskapande är inget problem i sig, byggnadshöjden klaras ju av, men knäckfrågan är vad takets vinkel skulle räknas till.
Men antingen bygger man ju en vanlig lodrät fasad och ett sadeltak med 10 graders vinkel, eller så kan jag tänka mig att göra ett typ av brutet tak med men översta brytningen kan vara 10 grader. Resultatet blir samma men utformningen skiljer och jag tappar yta.
Det jag hänger upp mig på rent arkitekturmässigt är att jag vill få kvar lite av den äldre känslan och få in takkupor. Att dessa skulle vara våningsskapande är inget problem i sig, byggnadshöjden klaras ju av, men knäckfrågan är vad takets vinkel skulle räknas till.
Klicka här för att svara